« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 310–318

УДК 745/749.072.2Станкевич

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.310

Надійшла 6.02.2018

МИХАЙЛО СТАНКЕВИЧ — ДОСЛІДНИК ТЕОРІЇ ДЕКОРАТИВНОГО МИСТЕЦТВА

Никорак Олена

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0887-8929

Никорак Олена Іванівна, доктор мистецтвознавства, професор,

провідний науковий співробітник

Інститут народознавства Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: olenanykorak@gmail.com

Анотація. Проаналізовано наукові досягнення визначного українського вченого Михайла Станкевича. Головну увагу звертаємо на основні його праці. Дається мистецтвознавча оцінка найбільш значимих теоретичних здобутків автора в галузі декоративного мистецтва.

Ключові слова: Михайло Станкевич, теорія декоративного мистецтва, етноестетика, морфологія, типологія, традиція та інновація, стилістика і семантика.

Список використаних джерел

  1. Антонович Є. Декоративно-прикладне мистецтво / Є.Антонович, Р. Захарчук-Чугай, М. Станкевич. — Львів : Світ, 1993. — 272 с. : іл.
  2. Боднар О. [Рец. на збірник. М. Станкевич Автен­тичність мистецтва. Питання теорії пластичних мистецтв. Вибрані праці. — Львів : СКІМ, 2004. — 192 с.] / О.Боднар // Мистецтвознавство’04. — Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2004. — С. 197—198.
  3. Герус Л. 60-річний ювілей Михайла Станкевича / Л.Герус // Мистецтвознавство’08. — Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2008. — С. 246—247.
  4. Герус Л. Відділ народного мистецтва: 25-ліття ді­яльності / Л.Герус // Народознавчі зошити. — 2017. — № 5. — С. 1003—1018.
  5. Кафедра дизайну і теорії мистецтва : бібліографічний покажчик / уклад. Г.В. Макогін, В.М. Лотоцька, І.В. Стребкова ; відп. ред. М.Є. Станкевич. — Івано-Франківськ : Фоліант, 2015. — 96 с.
  6. Михайленко М. [Рец. на книгу Станкевич Михайло. Українське художнє дерево XVI—XX ст. — Львів, 2002. — 480 с. : іл. (Інститут народознавства НАНУ)] / М.Михайленко, О. Омелян // Ант. — 2005. — № 13—15. — С. 129—131.
  7. Никорак О.І. Життя віддане науці / О.Никорак // Народознавчі зошити. — 2017. — № 2 (134). — С. 491—497.
  8. Никорак О.І. Ошатна книга Михайла Станкевича «Бучач та околиці. Маленькі образки» (Львів : СКІМ, 2010. — 256 с. : іл.) / О.Никорак // Мистецтво­знавство’10: науковий збірник. — Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2010. — С. 279—280.
  9. Откович В. Спроба портрета / В.Откович // Михайло Станкевич. Бібліографічний покажчик. — Львів : Інститут народознавства НАНУ, 1998. — С. 5—8.
  10. Саноцька Х. Ажурні витинанки / Х.Саноцька // Вільне життя. — 1987. — № 194. — 19 жовт.
  11. Селівачов М.Р. Монографічне дослідження про витинанки (Українські витинанки) / М.Селівачов // Народна творчість та етнографія. — Київ, 1986—1988. — № 1. — С. 79—80.
  12. Селівачов М.Р. [Рец. Михайло Станкевич. Бібліо­гра­фічний покажчик. — Львів : Інститут народознавства НАН України, 1998. — 31 с. : іл.] / М.Селівачов // Ант. — 1999. — № 1. — С. 47.
  13. СелівачовМ.Р. Фундаментальне дослідження художнього деревообробництва (рец. на книгу М. Станкевича «Українське художнє дерево XVI—ХХ ст.») / М. Селівачов // Український гуманітарний огляд. — Вип. 10. — Київ, 2004. — С. 104—114.
  14. Станкевич М.Є. Автентичність мистецтва. Питання теорії пластичних мистецтв. Вибрані твори / М.Станкевич. — Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2004. — 190 с. : іл.
  15. Станкевич М. Бібліографічний покажчик / М.Станкевич ; Інститут народознавства НАН України. — Львів, 1998. — 31 с. : іл.
  16. Станкевич М. Теорія рами. Вибрані праці з історії і теорії мистецтва / М.Станкевич. — Львів : Спілка критиків та істориків мистецтва, 2015. — 167 с. : іл.
  17. Станкевич М.Є. Українські витинанки / М.Станкевич. — Київ : Наукова думка, 1986. — 122 с. : іл.
  18. Станкевич М.Є. Українське художнє дерево XVI—XX ст. / М.Станкевич. — Львів : Афіша, 2002. — 479 с. : іл.
  19. Українські витинанки: Ретроспективна виставка: Каталог / автор вступної статті та упорядник М. Станкевич. — Львів : Музей етнографії та художнього промислу АН УРСР, 1981. — 24 с. : іл.
  20. Федорук О. Переднє слово / О. Федорук // Станкевич М. Українське художнє дерево XVI—XX ст. — Львів : Афіша, 2002. — С. 5—6.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »