« 2018. № 2 (140)

Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 305–309

УДК 745/749.031.4.05:39(=161.2)]”1990/2020”

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.305

Надійшла 25.01.2018

МОТИВАЦІЯ Й ШЛЯХИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОЕКТУ «УКРАЇНСЬКЕ ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО 1990—2020-х РОКІВ: ЕТНІЧНІ СМИСЛИ ТВОРЧИХ ПРАКТИК»

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-5931-3816

Герус Людмила Мечиславівна, кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

завідувач відділу народного мистецтва

Інституту народознавства НАН України.

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: Тел. (067) 137-9791; e-mail: ludmilagerus@gmail.com

Анотація. У зв’язку з тенденціями української культури, зокрема декоративного мистецтва 1990—2020-х років, розкрито актуальність, мету, завдання й очікувані результати проекту «Українське декоративне мистецтво 1990—2020-х років: етнічні смисли творчих практик», який виконується відділом народного мистецтва Інституту народознавства НАН України.

Ключові слова: культура, декоративне мистецтво, етнодизайн, етнічність, традиція, творча практика.

Список використаних джерел

  1. Афанасьєв Ю.Л. Визначення поняття етнодизайну як методологічної проблеми / Ю.Л. Афанасьєв // Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Музикознавство. — Київ : Міленіум, 2016. — Вип. 1 (6). — С. 3—5.
  2. Дзюба І.М. Україна перед Сфінксом майбутнього / І.М. Дзюба // Український історичний журнал. — 2002. — № 3. — С. 3—22.
  3. ЖулинськийМ. Духовна спрага по втраченій Батьківщині / М. Жулинський. — Київ : КМ Академія, 2002. — 67 с.
  4. Легенький Ю.Г. Дизайн: культурологія та естетика / Ю.Г. Легенький. — Київ : КДУТД, 2000. — 272 с.
  5. Павлюк С.П. Словник основних понять і термінів з теорії етнології / С.П. Павлюк. — Львів : Інститут народознавства НАН України, 2008. — 256 с.
  6. Станкевич М. Протодизайн, концепції і морфологія дизайну / М. Станкевич // Нариси з історії українського дизайну ХХ століття: Збірник статей / за ред. М. Яковлева. — Київ : Фенікс, 2012. — С. 122—131.
  7. Тимків Б.М. Роль етнодизайну у підготовці художників декоративно-прикладного мистецтва / Б.М. Тимків // Наукові записки Терн. нац. пед. у-ту ім. В. Гнатюка. — 2011. — № 3. — С. 44—49.
  8. Сучасні майстри косівської кераміки. — Електронний ресурс. Режим доступу: http://lib.knukim.edu.ua/pro­ekti-biblioteki/proekt-skarbi-nacii/kosivska-malo­va­na-keramika/suchasni-maystri-kosivskoi-keramiki/.
  9. Тамара ТКАЧ. Легендарний волинський серпанок у Луцьку. — Електронний ресурс. Режим доступу: http://volyntimes.com.ua/news/1006/.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »