« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). 1462—1473

УДК 398.33/.431(477.87)

DOI https://doi.org/10.15407/

ТРАДИЦІЙНІ УЯВЛЕННЯ ДОЛИНЯН ЗАКАРПАТТЯ ПРО ДОМОВИКА: КАЛЕНДАРНО-ПОБУТОВА ОБРЯДОВІСТЬ

РЕЙТІЙ Галина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7027-6668
  • аспірантка, ДВНЗ «Ужгородський національний університет»,
  • кафедра археології, етнології та культурології;
  • старша наукова співробітниця,
  • Комунальний заклад «Закарпатський музей народної
  • архітектури та побуту» Закарпатської обласної ради,
  • відділ науково-освітньої роботи,
  • вул. Капітульна, 33а, 88000, м. Ужгород, Україна,
  • Контакти: e-mail: halyna.reitii@uzhnu.edu.ua

Анотація. Демонологічні вірування та уявлення є невід’ємним складником духовної культури народу, тож регіональна специфіка викликає значний науковий інтерес. У цьому розсліді розглядається образ домовика в народних уявленнях долинян Закарпаття. Об’єктом дослідження є традиційна демонологія долинян Закарпаття, а предметом — уявлення, пов’язані з домовиком, їхні календарні та побутові вияви, а також локальні особливості в контексті загальнослов’янських рис. Мета статті — систематичне виявлення та аналіз функцій, зовнішніх характеристик, просторового розташування та ритуальних практик, пов’язаних з міфологічним персонажем.

Методологія базується на принципі історизму, методі польового спостереження, типологічного, структурно-функціонального та компаративного методів. Джерельною базою став польовий матеріал, зібраний авторкою під час етнографічних експедицій в локально-територіальних зонах розселення долинян, а також архівні матеріали.

У тексті комплексно розкривається різноаспектний образ домовика, його амбівалентність та зв’язок з архаїчними уявленнями про культ предків та анімізму. Проаналізовані локальні номінації, описані візуальні та трансформаційні характеристики демонологічної фігури, її нішу в просторі (житлова зона, подвір’я), а також захисні, господарські та негативні функції.

Ключові слова: домовик, демонологія, календарні обряди, побутові звичаї, апотропеї, долиняни Закарпаття.

Надійшла 15.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Архів Лабораторії етнології, фольклористики та культурології ім. М.П. Тиводара ДВНЗ «УжНУ» (Архів ЛЕФК «УжНУ»). Ф. III. Оп. 4. Од. зб. 6. Арк. 1—9.
  • 2. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. III. Оп. 12. Од. зб. 34. Арк. 1—36.
  • 3. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. IV. Оп. 15. Од. зб. 2. Арк. 1—56.
  • 4. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. V. Оп. 13. Од. зб. 4. Арк. 1—25.
  • 5. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. V. Оп. 14. Од. зб. 5. Арк. 1—71.
  • 6. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. VII. Оп. 8. Од. зб. 2. Арк. 1—120.
  • 7. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. VII. Оп. 16. Од. зб. 2. Арк. 1—34.
  • 8. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. Х. Оп. 1. Од. зб. 3. Арк. 1—67.
  • 9. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 1. Од. зб. 2. Арк. 4—9.
  • 10. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 8. Од. зб.`3. Арк. 1—35.
  • 11. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 13. Од. зб. 4.
  • 12. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 18. Од. зб. 1. Арк. 1—56.
  • 13. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІ. Оп. 19. Од. зб. 1. Арк. 1—76.
  • 14. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІ. Оп. 2. Од. зб. 4. Арк. 1—59.
  • 15. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІ. Оп. 14. Од. зб. 1. Арк. 1—45.
  • 16. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 6. Од. зб. 4. Арк. 1—17.
  • 17. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 7. Од. зб. 2.
  • 18. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 11. Од. зб. 3. Арк. 1—15.
  • 19. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 11. Од. зб. 9. Арк. 1—24.
  • 20. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 12. Од. зб. 2. Арк. 1—46.
  • 21. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 13. Од. зб. 3. Арк. 1—12.
  • 22. Архів ЛЕФК «УжНУ». Ф. ХІІI. Оп. 14. Од. зб. 1. Арк. 1—19.
  • 23. Фонди КЗ «Закарпатський музей народної архітектури та побуту» ЗОР (Фонди ЗМНАП). 15579/1591. Басараб Я. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних в населених пунктах Ужгородського та Перечинського р-нів Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2015 р. 39 арк.
  • 24. Фонди ЗМНАП. 15579/1591. Козар В. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних в населених пунктах Ужгородського та Перечинського р-нів Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2015 р. 24 арк.
  • 25. Фонди ЗМНАП. 15593/1605. Лутак В. Збірка матеріалів із етнографічної практики, зібраних у с. Крайня Мартинка Іршавського р-ну Закарпатської обл. 29 червня—19 липня 2016 р. 17 арк.
  • 26. Фонди ЗМНАП. 16114/1776. Рейтій Г. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського та Мукачівського р-нів Закарпатської обл. 2 липня—17 серпня 2018 р. 110 арк.
  • 27. Фонди ЗМНАП. 16120/1782. Король В. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—23 липня 2019 р. 75 арк.
  • 28. Фонди ЗМНАП. 16121/1783. Керечанин З. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2 липня—14 серпня 2018 р. 89 арк.
  • 29. Фонди ЗМНАП. 16122/1784. Данко І. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—22 липня 2018 р. 66 арк.
  • 30. Фонди ЗМНАП. 16123/1785. Сокач М. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Виноградівського р-ну Закарпатської обл. 2—22 липня 2018 р. 107 арк.
  • 31. Фонди ЗМНАП. 16596/1983. Станинець А. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Демонологія і народна медицина», зібраних у населених пунктах Мукачівського та Хустського р-нів Закарпатської обл. 1—21 липня 2019 р. 59 арк.
  • 32. Фонди ЗМНАП. 16597/1984. Гогерчак Т. Збірка матеріалів із етнографічної практики до теми «Народна демонологія та народна магія», зібраних у населених пунктах Мукачівського р-ну Закарпатської обл. 1—21 липня 2019 р. 76 арк.
  • 33. Фонди ЗМНАП. 16601/1988. Рейтій Г. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Мукачівського р-ну Закарпатської обл. 1—15 липня 2019 р. 66 арк.
  • 34. Фонди ЗМНАП. Рейтій Г. Матеріали етнографічного дослідження з теми «Народна демонологія та народна магія», зібрані у населених пунктах Хустського р-ну Закарпатської обл. 14—19 липня 2019 р. 56 арк.
  • 35. Назаренко М. Тілько істинна правда. З українських повір’їв. Львів: Видавництво Старого Лева, 2025. 504 с.
  • 36. Свѣтлик П. Народнѣ повѣря, ворожки, примовки и обычаѣ села Имстичева, — Бер. Верховина. Подкарпатска Русь. Ужгород, 1929. Рочник VI. Ч. 6. С. 144—146.
  • 37. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. Ужгородъ, 1940. № 13. 20 октября. С. 5.
  • 38. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. 1940. № 14. 23 октября. С. 5.
  • 39. Ф. П. Демоны въ народномъ вѣрованіи. ІІІ. Чортъ и домовой. Русское слово. 1940. № 15. 27 октября. С. 5.
  • 40. Ф. П. Жертва в народном вѣрованю. Литературна недѣля. Унгваръ, 1943. Рочник ІІІ. Ч. 12. С. 138—140.
  • 41. Ф. П. Повночь и полудне въ нар. вѣрованю. Литературна недѣля. Ужгородъ, 1942. Рочник IІ. Ч. 22. С. 231—233.
  • 42. Ф. П. Яйце в народномъ вѣрованю. Литературна недѣля. Унгварь, 1942. Рочник ІІ. Ч. 4. С. 259—261.
  • 43. Войтович Н. Народна демонологія Бойківщини. Львів: СПОЛОМ, 2015. 228 с.
  • 44. Галайчук В. Традиційні демонологічні уявлення українців про домашніх духів: дис. … докт. іст. наук: 07.00.05 «Етнологія». — Львів: Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України; Інститут народознавства НАН України, 2021. 528 с.
  • 45. Галайчук В. Традиційні уявлення про домовика на історико-етнографічній Волині. Вісник Львівського університету. Серія історична. 2013. Вип. 48. С. 343—382.
  • 46. Гнатюк В. Знадоби до галицько-руської демонольогії. Етнографічний збірник. Львів, 1904. Т. XV. 272 с.
  • 47. Ґейштор А. Слов’янська міфологія. Київ: Кліо, 2014. 416 с.
  • 48. Король В.В. Народна демонологія гуцулів Закарпаття: дис. … канд. іст. наук: 07.00.05 «Етнологія». Ужгород; Львів: Інститут українознавства ім. І. Кри-п’якевича НАН України; Інститут народознавства НАН України, 2019. 274 с.
  • 49. Красиков М. З народної демонології закарпатців: нечистий (за експедиційними матеріалами). Матеріали до української етнології: щорічник. Збірник наукових праць. Вип. 18 (21). Київ, 2019. С. 80—94.
  • 50. Кривенко А.О. Календарний пласт волинської демонології: світоглядні та обрядові прояви: дис. … канд. іст. наук (докт. філософії): 07.00.05 «Етнологія». Львів: Інститут народознавства НАН України; Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, 2017. 274 с.
  • 51. Кривенко А. Народна демонологія Волині: календарно-обрядовий контекст. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2020. 280 с.
  • 52. Ясинская М. Мифологический персонаж škratу словенцев Надижской и Терской долин: мифологизация душ нечистых покойников в фольклоре и верованиях итальянско-словенского пограничья. Studia mythologica Slavica. Letn. 27.Ljubljana: Cicero Begunje d. o. o., 2024. S. 85—100. DOI: https://doi.org/10.3986/SMS20242707
  • 53. Čeněk Z. Skřítek v lidovém podání staročeském. Praha: Nakladatelé F. Šimáček Knihtiskárna, 1891. 44 s.
  • 54. Joseph L. Conrad. Male Mythological Beings Among the South Slavs. FOLKLORICA — Journal of the Slavic, East European, and Eurasian Folklore Association. Vol. 6. No. 1. 2001. P. 3—9. DOI: https://doi.org/ 10.17161/folklorica.v6i1.3699
  • 55. Máchal J. Bájeslovi Slovanské. Praha, 1907. 176 s.
  • 56. Antonescu R. Dicționar de Simboluri și Credințe Tra-di-ționale Românești. URL: https://cimec.ro/Etnogra-fie/An-to-nescu—dictionar/Antonescu—Romulus—Dicti-onar—Simboluri—Credinte—Traditionale—Ro-manesti.pdf (останній візит: 24.09.2025).
  • 57. Тиводар М.П. Етнографія Закарпаття: історико-етнографічний нарис. Ужгород: Ґражда, 2011. 416 с.
  • 58. Сілецький Р. «Вхіщини»: народні новосільні звичаї, обряди та повір’я на Волині (За польовими етнографічними матеріалами початку ХХІ ст.). Народознавчі зошити. 2015. № 5. С. 1215—1227.
  • 59. Українська демонологія. Київ: Стилет і стилос, 2023. 168 с.
  • 60. Колесса Ф. Вірування про душу й загробне життя в українській похоронній і поминальній обрядності. Записки Наукового Товариства імені Шевченка. Львів, 2001. Т. ССХLІІ: Праці Секції етнографії і фольклористики. С. 7—82.
  • 61. Гощіцька Т. Обрядодії в процесі спорудження житла (на основі польових матеріалів зібраних на бойківсько-підгір’янському пограниччі). Наука. Релігія. Суспільство. 2010. № 2. С. 8—12.
  • 62. Ніколаєва А. Система символічного захисту у повсякденному житті українців Полісся (кінець XIX — початок XX ст.). Дрогобич: Коло, 2023. 284 с.
  • 63. Zsurek A. A marmarosmegyei «Nagy-Ag» völgy ruthén népének hiedelmeiből. Ethnographia. Budapest: A Magyarorszagi Néprajzi Társaság Kiadása, 1895. VI. évF. 5—6. szám. Old. 436—440.
  • 64. емченко А.І. Культурно-міфологічна семантика числа дев’ять (на матеріалі замовлянь). Український селянин. 2012. Вип. 13. С. 72—74.
  • 65. Profantová N., Profant M. Encyklopedie slovanských bohů a mýtů. Praha: Libri, 2000. 259 s.
  • 66. Буйських Ю. Домовик у традиційних віруваннях ук-раїн-ців: по-ходження образу. Етнічна історія народів Європи: збірник наукових праць. 2008. Т. 26. С. 120—127.
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »