« 2017. № 6 (138)

Народознавчі зошити. 2017. № 6 (138). С. 1450—1458

УДК 75.046.3.072.3:27—526.62](477)”14/16″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.06.1450

Надійшла 7.11.2017

ІКОНОГРАФІЯ ТА СИМВОЛІКА СЮЖЕТУ «ЗГОРТАННЯ НЕБА» В УКРАЇНСЬКИХ ІКОНАХ «СТРАШНИЙ СУД» XV—XVII ст.

Лесів Андрій, кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник

відділу мистецтвознавства

Інституту народознавства

Національної академії наук України

проспект Свободи, 15, м. Львів, 79000, Україна

Контакти: (067)3748645 ; e-mail: lesiv@nas.gov.ua

mailto:ina@mail.lviv.ua

 Анотація. Аналізуються особливості іконографії та символіки фрагменту складної і багатосюжетної композиції ікон «Страшний Суд» — сюжету «Згортання неба». Простежується зв’язок української іконографії цієї композиції із візантійськими зразками, їхні спільні і відмінні риси. Здійснюється аналіз композиційної побудови сюжету, його місце в іконографії «Страшного Суду». Вперше простежуються основні відмінності в іконографії «Згортання неба» в іконах XV та XVI—XVII ст., здійснюється аналіз ґенези образу «Ветхого Деньми». Здійснюється аналіз включення до іконографії «Згортання неба» неканонічних елементів — зображення знаків зодіаку, астрономічних об’єктів, дохристиянських міфологічних образів.

 Ключові слова: іконографія, символіка, образ, Страшний Суд, небесні світила, зодіак.

Список використаних джерел

  1. Біблія, або книги Святого Письма Старого й Нового Заповіту / перекл.І. Огієнка. — Київ : УкраїнськеБіблійнеТовариство, 2002.
  2. Лесів А.П. Іконографія Страшного Суду в українському малярстві: становлення і розвиток у контексті візантійського мистецтва / Андрій Петрович Лесів // Народознавчі зошити. — 2016. — № 5. — С. 1044—1051.
  3. Сидор О. Реєстр ікон Страшного Суду в колекції НМЛ  / О. Сидор // Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. — Львів : Національний Музей імені Андрея Шептицького. — № 2 (7). — 2001. — С. 90—96.
  4. Сидор О.Ф. Світ астрономії в образах українського мистецтва / Олег Федорович Сидор // Українське небо. Студії над історієюастрономії в Україні. — 2014. — С.226—317.
  5. Федак М. Астрономічні мотиви в українському іконописі / Марта Федак // Українське небо. Студії над історією астрономії в Україні. — 2014. — С. 211—225.
  6. Berezhnaya L. The World to Come. Ukrainian Images of the Last Judgement / Berezhnaya L., Himka J. — Cambridge : Harvard University Press. Ukrainian Re­search Institute, 2014. — 362 с.
  7. Himka John­ Paul. Last Judgement Iconography in the Carpathians / Himka John ­Paul. — Toronto : University of Toronto Press, 2009. — 301 p.
  8. Himka J.­P.The Icon of Last Judgment in the Village of Roztoka, Transcarpathia / Himka John­Paul // Za­chodnioukrainska Sztuka Cerkiewna. — Część II. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej Łańcut — Kotań 17—18 kwietnia 2004 roku. — Łańcut : Muzeum­-Zamek w Łańcucie, 2004. — S. 363—380.
  9. Himka J.­P. The Last Judgment Icon of Mshanets / Him­ka J.­P. // Journal of Ukrainian Studies. — Ed­monton : Canadian Institute of Ukrainian Studies. — Vol. 33—34. — 2008—2009. — P. 219—226.
  10. Kłosińska J. Icônes de Pologne / Janina Kłosińska. — Varsovie : éditions Arkady, 1987.
  11. Zlatohlávek M. Sąd Ostateczny. Freski, miniatury, ob­razy / M. Zlatohlávek, C. Rätsch, C. Müller­ Ebe­ling. — Kraków : Wydawnictwo WAM, 2002. — 240 s.

читати публікацію»

Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »