Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2017. № 6 (138)

Народознавчі зошити. 2017. № 6 (138). С. 1569—1577

УДК  78.087.68:398.8

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.06.1569

Надійшла 17.10.2017

ФОЛЬКЛОРИЗМ У РЕПЕРТУАРІ СУЧАСНИХ УКРАЇНСЬКИХ АКАДЕМІЧНИХ ХОРІВ

Фурдичко Андрій Орестович, кандидат культурології, доцент

кафедри народнопісенного та хорового мистецтва,

докторант Київського національного університету культури і мистецтв,

заслужений артист України

вул. М. Чигоріна, 20, м. Київ, 01042, Україна

Контакти: (044) 2845149; e-mail: GRUCYNJ@I.UA

Анотація. Констатується наявність музичного фольклору в репертуарі академічних хорів. Дослідження базується на діалектичному підході в розгляді процесу взаємовпливу мистецтва академічних хорів і фольклору, аналізі їхнього репертуару, параметрів і парадигми його засвоювання, а також на загальнонауковому системному та історичному підходах у вивченні основних тенденцій розвитку галузі і жанру, на стильовому та порівняльному аналізі.

 Ключові слова: хорове мистецтво, академічний хор, музичний фольклор, українські композитори, обробка народних пісень, театралізація виступів, інноваційні методи.

Список використаних джерел

  1. Асафьев Б.В. О хоровом искусстве: Сб. статей / Б.В. Асафьев ; сост. и комент. А. Павлова­Арбе­нина. — Ленинград : Музыка, 1980. — 216 с.
  2. Батовська О.М. Інноваційні форми виконавської презентації сучасної академічної хорової музики a cappella  / О.М. Батовська // Вісник КНУКіМ. Серія мистецтвознавство. — 2016. — Вип. 34. — С. 20—29.
  3. Бенч О.Г. Звичаєва традиція як основа формування на­ціо­нальної хорової культури / О.Г. Бенч // Часопис Національної музичної академії України ім. П.І. Чай­ковського. — 2008. — Вип. 1. — С. 42—53.
  4. Зінченко Н. Анатолій Авдієвський: народна пісня зберігається. Національний хор імені Григорія Верьовки — бренд України і колектив, на якій рівняються митці / Н. Зінченко // День. — 23.09.2011 р.
  5. Иванова Л.П. Типология фольклоризма в русской музыке ХХ века : диссертация на соискание ученой степени доктора искусствоведения / Л.П. Иванова. — Санкт­Пе­тербург, 2005. — 305 с.
  6. Коробка Т. В ефірі Хор Українського радіо / Т. Коробка. — Київ : Музична Україна, 2015. — 176 с.
  7. Пархоменко Л. Київ (муніципальний камерний хор) / Л. Пархоменко // Українська музична енциклопедія. Т. 2. — Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського, 2008. — С. 371.
  8. Скопцова О.М. Становлення та особливості народного хорового виконавства в Україні (кінець ХІХ — ХХ століття) : автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства / О.М. Скопцова ; Київський нац. ун­т культури і мистецтва. — Київ, 2005. — 20 с.
  9. Торба О. Сучасна українська хорова музика: стиль і стильність. «Псалом 50 (51) В. Польової / О. Торба // Науковий вісник Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. — Київ, 2000. — Вип. 85. — С. 357—377.
  10. Академічний хор імені П. Майбороди Національної радіокомпанії України. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://radiochoir.com.ua.
  11. Академічний камерний хор «Хрещатик». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// www. bestchoir.kiev.ua.
  12. «ANIMA». Хор студентів кафедри хорового диригування КНУКіМ. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://anima.ho.ua.
  13. Державна академічна чоловіча хорова капела ім. Л.М. Ре­вуцького. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.revutsky.at.ua.
  14. Державна заслужена академічна капела України «Трембіта» [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.philharmonia.lviv.ua/artists/actors­409/ ?lang=ua.
  15. Крупина В.О., Камінська Г.Ф. «Думка». Національна заслужена академічна капела України сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.ukrmusic.org/entsyklopediya/d/natsionalna­zasluzhena­akademichna­kapela­ukrajiny­dumka.html.
  16. Національна заслужена академічна капела України «Думка». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.dumkacapella.com.ua
  17. Національний камерний ансамбль солістів «Київська камерата». Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.kievkamerata.org.
  18. Національний хор імені Г.Г. Верьовки. Офіційний сайт [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http:// www.veryovka.com.
  19. «Павана». Жіночий хор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://parafia.org.ua/choir/zhinochyj­hor­pavana.
  20. Садовенко С.М. Неофольклоризм у контексті музичної культури України другої половини ХХ — початку ХХІ століття [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.info­library.com.ua/libs/stattya/338­neo­folklorizm­u­konteksti­muzichnoyi­kulturi­ukrayini­drugoyi­polovini­hh­pochatku­hhi­stolittja.htm.
  21. Станіславська К.І. Явище хорової театралізації у сучасній музичній культурі / К.І. Станіславська [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://www.rusnauka.com/8_DN_2011/MusicaAndLife/ 5_82154.doc.htm.
  22. Хору імені Григорія Верьовки 70 років // Рідна країна. — 11 вересня 2013 р. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: http://ridna.ua/2013/09/horu­imeni­hryhoriya­verovky­vypovnylosya­70­rokiv.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »