Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 221—235

УДК 391.4(477.86-11):746.4.048]”19/20″:069.51
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.221

ТРАДИЦІЙНЕ В’ЯЗАНЕ І МЕРЕЖИВНЕ ДОПОВНЕННЯ ДО ОДЯГУ НА ПОКУТТІ ХХ — ПОЧАТКУ ХХІ ст.: ЛОКАЛЬНІ ТИПОЛОГІЧНІ ТА ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ

КОЗАКЕВИЧ Олена

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8742-4337

кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

Інститут народознавства НАН України,

відділ народного мистецтва,

проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: kozakevych.olena@gmail.com

Анотація. Розглянуто локальні та типологічні особливості доповнень до одягу (наручних та до взуття) ХХ — поч. ХХІ ст. — у контексті покутського традиційного вбрання. В основі аналізу типології, технік виготовлення і декоративних ознак — авторські польові дослідження на Покутті упродовж 2012—2018-х рр., зокрема речові пам’ятки з музейних і приватних збірок. У науковий обіг введено нові відомості про рукавиці, «нараквиці» та «штуци» з територій покутсько-гуцульського пограниччя і окремих покутських локусів, отримані від респондентів під час авторських студій. Визначено побутування виробів упродовж окресленого періоду відповідно до історичних, соціокультурних та мистецьких чинників. Виявлено осередки виготовлення доповнень до одягу та їхню самобутність з огляду на етномистецькі параметри. Проаналізовано основні технологічні та художні характеристики пам’яток.

 Ключові слова: вбрання, доповнення до одягу, рукавиці, «нараквиці», «штуци», в’язання спицями, в’язання гачком, плетіння на формі, етноконтактна смуга, локальні особливості, взаємовпливи, традиція, орнамент, декор, осередок.

Надійшла 7.02.2019

Список використаних джерел

  1. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 6. Од. зб. 624.
  2. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 2. Од. зб. 338.
  3. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 2. Од. зб. 716.
  4. ДАІФО. Ф. 203. Оп. 1. Од. зб. 969.
  5. ДАІФО. Ф. 262. Оп. 1. Од. зб. 591.
  6. ДАІФО. Ф. 262. Оп. 1. Од. зб. 333.
  7. ДАІФО. Ф. 263. Оп. 1. Од. зб. 348.
  8. ДАІФО. Ф. Р. 845. Оп. 2. Од. зб. 25, 4а.
  9. ДАІФО. Ф. Р. 845. Оп. 2. Од. зб. 22, 12а.
  10. В-2427/1-2.
  11. В-2426/1-2.
  12. ЕП-20286.
  13. ЕП-20297.
  14. ЕП-20295.
  15. ЕП-20291.
  16. ЕП-20270.
  17. ЕП-3569.
  18. ЕП-20233.
  19. ЕП-20291.
  20. ІФКМ О-3635.
  21. ІФКМ О-2574.
  22. КМГ-15801.
  23. КМГ-15296.
  24. КМГ-15801.
  25. КМГ-15800.
  26. КМГ-14108.
  27. КМГ-20827.
  28. КМГ-11469.
  29. КМГ-2689.
  30. КМГ-9981.
  31. Козакевич О. Нараквиці. Мала енциклопедія українського народознавства Львів: ІН НАН України. 2007. С. 373—374.
  32. Козакевич О. Холявки. Мала енциклопедія українського народознавства.. Львів: ІН НАН України. 2007. С. 644.
  33. Козакевич О. Капчури в’язані Мала енциклопедія українського народознавства. Львів: ІН НАН України. 2007. С. 259.
  34. Козакевич О. Типологія українських народних в’яза­них та мереживних виробів ХІХ — початку ХХІ століття: вбрання. Народознавчі зошити. 2014. № 6 (120). С. 1403—1419.
  35. Козакевич О. Локальні особливості покутських народних в’язаних та мереживних виробів кінця ХІХ — початку ХХІ століття: очіпки. Народознавчі зошити. 2017. № 1 (133). С. 211—232.
  36. Козакевич О. Українські традиційні в’язані вироби кінця ХІХ—ХХ ст.: локальні особливості (за матеріалами західних областей). Записки Наукового товариства ім. Т.Г. Шевченка. Т. CCLXI (261). Львів, 2011. С. 503—524.
  37. Козакевич О. Осередки в’язального виробництва на Івано-Франківщині (за матеріалами кінця ХІХ—ХХ ст.). Наукові записки. Вип. 11—12. Івано-Франківськ: Лілея-НВ. 2010. С. 60—68.
  38. Козакевич О. Осередки трикотажного виробництва: Івано-Франківщина. Мистецтвознавство’10. 2010. С. 79—92.
  39. Козакевич О. Професійний трикотаж в Галичині кінця ХІХ — першої третини ХХ століття: осередки, асортимент, художні особливості. Народознавчі зошити. 2013. № 2 (110). С. 289—305.
  40. Никорак О. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості. Ч. І. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Афіша. 2004. 583 с.
  41. Олійник О. Народне ткацтво Покуття: традиція і сучасність. Народознавчі зошити. № 2 (134). 2017. С. 251—274.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »