« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1544—1551

УДК 7.07.658.849.7

DOI https://doi.org/10.15407/

МИСТЕЦЬКІ АУКЦІОНИ ЯК ІНСТРУМЕНТ РОЗВИТКУ УКРАЇНСЬКОГО АРТ-РИНКУ ТА ПОПУЛЯРИЗАЦІЇ МИСТЕЦТВА

КУЛІВНИК Михайло

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0001-6436-8168
  • старший викладач, Київська державна академія
  • декоративно-прикладного мистецтва
  • і дизайну імені Михайла Бойчука,
  • кафедра мистецтвознавства і мистецької освіти,
  • Контакти: вул. М. Бойчука, 32, 01014, Київ, Україна,

Анотація. Дослідження присвячене комплексному аналізу мистецьких аукціонів як економічному, культурному й освітньому феномену сучасного арт-ринку. Актуальність теми зумовлена зростанням ролі аукціонів у формуванні ринкових цін, популяризації національного мистецтва та інтеграції України у світовий культурний простір, що особливо важливо в умовах глобалізації, цифровізації та воєнних викликів. Мета роботи полягає у з’ясуванні впливу аукціонної діяльності на розвиток українського та міжнародного ринку мистецтва, визначенні її ключових функцій, тенденцій і перспектив. Для цього проаналізовано сучасний стан світового та українського арт-ринку, досліджено механізми роботи аукціонів і їхню роль у ціноутворенні та популяризації мистецтва, простежено історію становлення українських торгів і новітніх практик, пов’язаних із цифровими технологіями, NFT, блокчейном і використанням штучного інтелекту.

Інформаційною базою були наукові та аналітичні джерела українських і зарубіжних авторів, відкриті дані аукціонних майданчиків: Goldens (колишній «Golden Section»), Dukat Auction House, Kupava Auction House, Arsani Auction House, Аукціонний дім Меркурій.

Дослідження здійснено із застосуванням історико-типологічного, культурологічного, економічного й порівняльно-аналітичного методів, що дало змогу виявити особливості українського арт-ринку та простежити еволюцію аукціонної практики від античних торгів до сучасних цифрових форматів.

Ключові слова: мистецькі аукціони, український арт-ринок, цифровізація, онлайн-аукціони, NFT, блокчейн, популяризація мистецтва, авторство, етичні аспекти, інституційний розвиток.

Надійшла 15.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Бутник-Сіверський Б. Арт-ринок України: проблеми становлення та розвитку. Київ: Мистецтво, 2010.
  • 2. Даниленко В.Я. Культурна політика і арт-ринок України у глобальному контексті. Київ: Академвидав, 2014.
  • 3. Журавель Г. Мистецькі аукціони як інституційна прак-тика арт-ринку. Культура і сучасність. 2016. № 2 (14). С. 45—52.
  • 4. Кравченко А. Український ринок мистецтва: сучасний стан і перспективи. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Мистецтвознавство. 2018. № 39 (1). С. 87—95.
  • 5. Мельник Л. Арт-аукціони в Україні: функції та значення. Мистецькі студії. 2020. № 12 (3). С. 101—109.
  • 6. Рибак О. Комерційна та культурна функції арт-ринку в Україні. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2017. № 31. С. 142—150.
  • 7. Федорук О. Розвиток мистецьких інституцій в Україні: глобальні моделі й локальні адаптації. Київське мистецтвознавство. 2015. № 23. С. 56—64.
  • 8. Зінченко М. Художні аукціони як культурно-еконо-мічний феномен. Наукові записки НаУКМА. Мистецтвознавство. 2019. № 2 (199). С. 22—28.
  • 9. Marbeks. Як формується ціна на твір мистецтва. Marbeks Art Blog. 2021, 15 березня. URL: https://marbeks.com/blog/yak-formuyetsya-tsina-na-tvir-mystetstva (дата звернення: 15.09.2025).
  • 10. ResearchGate. Art auctions as a significant part of the modern art market. 2020. URL: https://www.research-gate.net/publication/343021234 (дата звернення: 15.09. 2025).
  • 11. MediaSapiens. Художники протестують проти про-да-жу робіт, створених ШІ, на аукціонах. 2023, 2 липня. URL: https://ms.detector.media/trends/post/ 35123/ (дата звернення: 15.09.2025).
  • 12. McAndrew C. The Art Market 2023. An Art Ba-sel & UBS Report. Basel: Art Basel, 2023. URL: https://www. artbasel.com/about/initiatives/the-art-market (дата звернення: 15.09.2025).
  • 13. Robertson I., Chong D. The Art Business. London: Routledge, 2008. URL: https://doi.org/10.4324/97-8-0203933670 (дата звернення: 15.09.2025).
  • 14. Thompson D. The $12 Million Stuffed Shark: The Curi-ous Economics of Contemporary Art. London: Au-rum, 2008.
  • 15. Velthuis O. Talking Prices: Symbolic Meanings of Prices on the Market for Contemporary Art. Princeton: Princeton University Press, 2005. URL: https://press.princeton.edu/books/paperback/9780691134030/talking-prices (дата звернення: 15.09.2025).
  • 16. Adam G. Big Bucks: The Explosion of the Art Market in the 21st Century. London: Lund Humphries, 2014.
  • 17. Thornton S. Seven Days in the Art World. New York: W.W. Norton & Company, 2008.
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »