Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1361—1378
УДК 75.046. 3.017.4
DOI https://doi.org/10.15407/
ТВОРЧІСТЬ МАЙСТРА ОЛЕКСІЯ В ІСТОРІЇ ЗАХІДНОУКРАЇНСЬКОГО САКРАЛЬНОГО МАЛЯРСТВА 1540—1570-х рр.
ГЕЛИТОВИЧ Марія
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5839-9585
- кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
- провідна наукова співробітниця,
- Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
- відділ давньоукраїнського мистецтва,
- проспект Свободи, 20, 79000, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: helytovychm@yahoo.com
Анотація. Дослідження творчої спадщини українських малярів та її пов’язаностей з конкретним малярським середовищем належить до основних напрямів у вивченні іконопису, зокрема ХVІ-го ст. У переліку найважливіших явищ в іконописі того часу є поява перших підписних і датованих творів. Поступовий відхід від повної анонімності українського іконопису розпочинає твір майстра Олексія — храмова ікона «Успіння Пресвятої Богородиці» 1547 р. з церкви Св. Архангела Михаїла у Смільнику. Ця хрестоматійна пам’ятка українського мистецтва, разом з іншими його іконами, подає основні художньо-образні й техніко-технологічні характеристики іконопису середини ХVІ ст., а зафіксована на ній дата стала важливим аргументом для датування ікон ХVІ ст. Виходячи зі стилістичних особливостей творів Олексія, малярського осередку, в якому він працював, пов’язується група пам’яток не лише іконопису, а й стінопису і мініатюри. Дотепер вони не розглядалися цілісно, в аспекті приналежності до одного стилістично спорідненого кола, що зумовлює актуальність і новизну дослідження. Мета і завдання дослідження — охарактеризувати особливості індивідуального малярського почерку майстра Олексія, простежити його зв’язки з конкретним малярським середовищем того часу, систематизувати твори інших анонімних майстрів, що працювали у подібному стилістичному руслі. Об’єкт дослідження — ікони майстра Олексія та пам’яток малярства спорідненої з ними стилістики, які в основному належать збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Хронологічні межі аналізованих пам’яток охоплюють приблизно 1540—1570-ті рр.
Ключові слова: ікона, майстер, традиція, іконографія, ХVІ ст.
Надійшла 30.08.2025
Список використаних джерел
- 1. Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького: альбом. Упоряд.: О. Біла, Н. Вергун, М. Гелитович та ін. Київ, 2013. 528 с.
- 2. Свєнціцька В.І. Живопис ХІV—ХVІ століть. Історія українського мистецтва. Т 2. Київ, 1967. С. 208—274.
- 3. Сидор О. Ікони майстрів Олексія і Дмитрія в колекції Національного музею у Львові (з матеріалів до зведеного каталога збірок НМЛ). Літопис Національного музею у Львові. Львів, 2000. № 1 (6). С. 89—152.
- 4. Александрович В. Українське малярство в Перемишлі ХІІІ — початку ХVІІ ст.: Головні проблеми історії. Перемишль і Перемиська земля протягом віків: збірник наук. праць і матеріалів Міжнародної наукової конференції, організованої Науковим товариством ім. Т. Шевченка в Польщі 24—25 червня 1994 року в Перемишлі. Перемишль; Львів, 1996. С. 38—52.
- 5. Александрович В. Олексій Горошкович — перемишльськиймаляр середини ХVІ ст. Перемишль і Перемиська земля протягом віків: видатні діячі Перемищини. Збірник наук. праць і матеріалів Міжнародної наукової конференції, Перемишль, 14—15 листопада, 1998 р. Перемишль; Львів, 2001. С. 100—114.
- 6. Гелитович М.«Страшний Суд» середини XVI ст. перемишльського маляра Олексія Горошковича з церкви Перенесення мощей св. Миколи с. Руська-Бистра з музею українсько-руської культури у Свиднику. Pravoslavny Teologicky Zbornik. C. XXII (7). Pravoslavna bohoslovecka fakulta Preśovskej university v Preśove. Preśov, 1999. S. 321—332.
- 7. Biskupski R. Ikony w zbiorach polskich. Warszawa, 1991. 44 s.: il.
- 8. Biskupski R. Ikona Zaśnięca Matki Boskiej z końca XV wieku z cerkwi w Andrzejówce. Series Byzantyna. T. II. Warszawa: Nerriton, 2004. S. 123—127.
- 9. Гординський С. Українська ікона 12—18 сторіччя. Філядельфія, 1973. 212 с.
- 10. Гелитович М. Українські ікони ХІІІ — початку XVІ століть зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Київ: Майстер книг, 2014. 348 с.
- 11. Сидор О. Ікона Страшного Суду з Вільшаниці. Літопис Національного музею у Львові. № 2 (7).Львів, 2001. С. 79—96.
- 12. Aleksandrowycz W. Malarze w zwiazkach artystycznych Przemysla i ziemi przemyskiej XV—XVI wieku. Przemyskie zapiski historyczne. R. XI. 1998. Przemysl, 1999. S. 105—121.
- 13. Запаско Я.П. Пам’ятки книжкового мистецтва: Українська рукописна книга. Львів: Світ, 1995. 480 с.
- 14. Гелитович М. Мініатюри «Хичевичівського» євангелія 1546 р. у контексті українського малярства середини XVI ст. Народознавчі зошити. № 6 (120). 2014. С. 1203—1210.
- 15. Гелитович М. Ікони Старосамбірщини ХІV—ХVІ століть у збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Львів: Свічадо, 2010. 240 с.
- 16. Вуйцик В. Храм ХІІІ ст. Спаського монастиря. Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». Ч. 14. Львів, 2004. С. 245—250.
- 17. Слободян В. Неіснуючі церкви Старосамбірщини. Старосамбірщина ІV: альманах. Львів: Афіша, 2008. С. 465—498.
- 18. Логвин Г.Н. Монументальний живопис XІV — першої половини XVІІ століття. Історія українського мистецтва. Т. 2. Київ, 1967. С. 157—207.
- 19. Козак Н. Втрачені фрагменти стінопису церкви Св. Онуфрія в Лаврові. Бюлетень № 1 (9). Львівський філіал ННДРЦ України. Львів, 2007. С. 34—43.
- 20. Myslivec J. Ikonografie Akathistu panny Marie. Seminarium Kondakowianum. Praha, 1932. T. V. C. 97—130.
- 21. Грозданов Ц. Илустрациjа химни Богородичног акатиста у цркви Богородице перивлепте у Охриду. Зборник Светозара Радоjчиhа. Београд, 1969. С. 39—52.
- 22. Babic G. L’ikonographie Constantinopolitane L’acathiste dela Vierge a Cozina (Valachie). Зборник радова Византолошког института. Кн. ХІV, ХV. Београд, 1973. С. 176—189.
- 23. Свєнціцький-Святицький І. Ікони Галицької України ХV—ХVІ вв. Львів, 1929. XVIII с.: 141 табл.
- 24. Міляєва Л. за участю Гелитович М. Українська ікона ХІ—ХVІІІ століть. Київ, 2007. 528 с.
- 25. Косів Р. Ікони з двобічним зображенням зі збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького (призначення, іконографія та художні особливості). Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Львів, 2010. Вип. 7 (12). С. 136—154.
- 26. Александрович В. Студії з історії українського мистецтва. Українське малярство ХІІІ—ХV ст. Львів, 1995. 232 с.
- 27. Свєнціцька В. Крізь віки. Наука і культура. Україна: щорічник. 1989. Вип. 23. Київ: Знання. С. 478—491.
- 28. Гелитович М. Великий митець ікон з Ільника (до історії музейних надбань і наукових напрацювань Іларіона Свєнціцького). Літопис Національного музею у Львові імені А. Шептицького. Львів, 2021. № 12 (17). С. 43—47.
- 29. Слободян В. Церкви Турківського району. Львів, 2003. 200 с.
- 30. Гелитович М. Ікони молитовного ряду українських іконостасів XV—ХVІ ст. Мистецтвознавство України. Київ, 2000. С. 57—69.
- 31. Гелитович М. Маловідомі пам’ятки українського іконопису ХV—ХVІ століття (з колекції Національного музею у Львові). Zachodnioukraińska sztuka cerkiewna. Łańcut, 2004. Część II. S. 57—132. II. S. 57—132.
- 32. Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України ХVІ — поч. ХVІІ ст. Львів: Друкарські куншти, 2017. 596 с.
- 33. Гелитович М. Святий Миколай з житієм. Львів: Свічадо, 2008. 152 с.
- 34. Сидор О. Патріарх Йосиф Сліпий і мистецтво. Київ; Рим: Релігійне товариство «Свята Софія» для українців-католиків, 2012. 456 с.
- 35. Гелитович М. Богородиця з Дитям і похвалою. Львів: Свічадо, 2005. 168 с.
- 36. Федак М. Іконографічні та художньо-стильові особливості ікони «Христос у Гробі» («Людина болю») другої третини ХVІ століття зі Старого Самбора. Народознавчі зошити. № 4 (136). 2017. С. 928—934.
- 37. Козак Н. Ікона-тондо з Багнуватого в збірці Національного музею у Львові ім. А. Шептицького та іконографія» в пост візантійському мистецтві. Збереження й дослідження історико-культурної спадщини в музейних зібраннях: історичні, мистецтвознавчі та музеологічні аспекти діяльності: доп. та повідомл. міжнародної наук. конф., Львів, 25—27 вересня 2013 р. С. 273—277.
- 38. Косів Р. Іконопис на тканині в українських храмах XVII — першої половини XVIII cт.: призначення, іконографія, художні особливості. Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. 2012. № 9 (14). С. 68—79.
- 39. Коць-Григорчук Л. Лінгвістично-географічне дослідження українського діялектного простору. Нью Йорк; Львів: 2002. 268 с. (Наукове товариство ім. Шевченка в Америці. Філологічна секція. Мовознавча серія).
- 40. Гелитович М. Юрій Змієборець зі Станилі. Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Львів, 2011. Вип. 8 (13). С. 84—87.
- 41. Гелитович М. Ікони майстра середини ХVІ ст. з церкви Архангела Михаїла у Ясениці Замковій. Бюлетень. Інформаційний випуск, присвячений 25-річчю Львівського філіалу Національного науково-дослідного реставраційного центру України. Львів, 2008. С. 47—51.
- 42. Давня українська ікона із приватних збірок. Київ: Родовід, 2003. 336 с.