« 2017. № 1 (133)

Народознавчі зошити. 2017. №1 (133). С. 183–187

УДК 738.3:7.071-028.78](477.86)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2017.01.183

ORCID ID: https://orsid.org/0000-0001-6936-0328

Надійшла 26.01.2017

ГОНЧАРНА МАЙСТЕРНЯ «ПОКУТСЬКА КЕРАМІКА»: ОСОБЛИВОСТІ СТАНОВЛЕННЯ ТА РОЗВИТКУ ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ

Мотиль Романа Ярославівна, кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник

Інститут народознавства

Національної академії наук України,

відділ народного мистецтва,

доцент Інститут архітектури

Національного Університету «Львівська політехніка»,

кафедра Дизайну та основ архітектури,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, Львів, Україна

Контакти: (067)6708698; e-mail: romana_motyl@ukr.net

Анотація. Стаття висвітлює питання становлення і творчої діяльності сучасної гончарної майстерні «Покутська кераміка». Автор аналізує давні традиції та новаторські тенденції у творчості гончарів, розглядає стилістику, особливості форми і декору гончарних творів. Дослідження проведено на основі матеріалів, здобутих під час комплексної наукової експедиції Інституту народознавства Національної академії наук України на Покуття (11—30 липня 2016 р.).

Ключові слова: Покутська кераміка, творчість, традиції, новаторство, гончар, стилістика, посуд, форма, декор, гончарні вироби.

Список використани джерел:

 Березанська С.С. Комарівська культура / С.С. Березанська // Археологія Української РСР. — Т. 1. — Київ : Наукова думка, 1971. — С. 354—363.

  1. Біляшівський М. Дещо про українську орнаментику / Микола Біляшівський // Сяйво. —1913. — Nr 3.
  2. Захарук Ю.М. Памятки культури лінійно-стрічкової кераміки / Ю.М. Захарук // Археологія Української РСР. — Т. 1. — Київ : Наукова думка, 1971. — С. 96—104.
  3. Кіндрачук М. Магія глини в руках митців / М. Кіндрачук, І. Миронюк, І. Романюк // Котиківка: від Трипілля до наших днів. Історико-краєзнавчий нарис про колишнє передмістя Городенки. — Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2014. — С. 76—79.
  4. Лащук Ю. Покутська кераміка / Юрій Лащук. — Опішне : Українське народознавство, 1998. — 160 с. : іл.
  5. Матейко К.І. Народна кераміка західних областей Української РСР ХІХ—ХХ ст. / К.І. Матейко. — Київ, 1959. — 107 с.
  6. Мовша Т.Г. Середній етап трипільської культури / Т.Г. Мовша // Археологія Української РСР. — Т. 1. — Київ : Наукова думка, 1971. — С. 165—177.
  7. Мотиль Р. Гуцульська неполив’яна кераміка кінця ХІХ — початку ХХ століть: художні особливості / Романа Мотиль // Łemkowie, bojkowie, rusini — His­to­ria, współczesnosć, kultura materialna i duchowa. — Tom VI. — Slupsk, 2016. — S. 491—503.
  8. Романець Т.А. Стародавні витоки мистецтва української кераміки / Т.А. Романець. — Київ : Просвіта, 1996. — 129 с.
  9. Свєшніков І.К. Культура шнурової кераміки західної частини УРСР / І.К. Свєшніков // Археологія Української РСР. — Т. 1. — Київ : Наукова думка, 1971. — С. 292.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »