« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1511—1518

УДК 7:376]:316.7=161.2

DOI https://doi.org/10.15407/

МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ «ВРЯТУЙМО СКАРБИ РАЗОМ!» ЯК УНІКАЛЬНА МОДЕЛЬ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ВЗАЄМОДІЇ

ЧМЕЛИК Ірина

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-8352-6873
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка, Карпатський
  • національний університет імені Василя Стефаника,
  • кафедра дизайну і теорії мистецтва,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: iryna.chmelyk@pnu.edu.ua

Анотація. Мета статті — висвітлити історію створення та розвитку мистецького проєкту «Врятуймо скарби разом!», ініціатором та керівником якого є В. Твердохліб — реставратор Івано-Франківського краєзнавчого музею. Започаткований проєкт був понад 15 років тому, що засвідчує про актуальність теми. Предмет дослідження — процес перетворення арт-проєкту від ініціативи реставрації сакральних творів з колекції краєзнавчого музею за кошти благодійників до об’єднання під його егідою низки окремих творчих ініціатив, які мають певний резонанс у сучасному українському соціокультурному просторі. Автор стверджує, що поєднання таких різножанрових та мультикультурних практик, як виставки сакральних творів та фотографій, перформанси, інсталяції, відеоарти, конкурси, тощо і визначає актуальність та вагомість проєкту. У статті наголошується, що досвід, здобутий організаторами та учасниками проєкту вказаного проєкту, може бути моделлю втілення схожих ініціатив, де відбувається активна комунікація і взаємодія між різними верствами громадянського суспільства. Дослідник підсумовує, що кожна із виставок і акцій у межах цього проєкту сприяє залученості широкого кола зацікавлених і небайдужих, отриманню унікальних досвідів взаємодії з мистецтвом безпосередньо, без нав’язаних упереджень і штампів, активує пізнавальні здатності, формує нові культуроорієнтовані зв’язки між окремими індивідуумами, спільнотами, соціальними інституціями, усередині громадських організацій тощо. Методологія дослідження базується на принципах системності та об’єктивності.

Ключові слова: «Врятуймо скарби разом!», Івано-Франківський краєзнавчий музей, сучасні арт-практики, реставрація творів мистецтва, інклюзивне мистецтво, соціокультурний простір.

Надійшла 15.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Врятуймо скарби разом. Історія одного проекту. Альбом. Упор. В. Твердохліб, тексти — Б. Мисюга. Київ: Майстер книг, 2018. 192 с.
  • 2. «БОГ МІЖ НАМИ». Альбом-каталог кураторського проєкту. Упоряд. В. Твердохліб, В. Козінчук. Івано-Франківськ: Івано-Франківський краєзнавчий музей, 2023. 68 с.
  • 3. Асатурян Н., Яців Д. В Івано-Франківську до річниці визволення Херсона відкрили виставку відеоін-терв’ю та світлин з деокупованого міста. URL: https://suspilne.media/615225-v-ivano-frankivs-ku-do-dna-vizvolenna-hersona-vidkrili-vistavku-video-intervu-ta-svitlin-z-deokupovanogo-mista/ (дата звернення: 22.09. 2025 р.).
  • 4. Турій Р. Франківцям показали ікони з легендарного фільму «Тіні забутих предків» (ФОТО), 2019. URL: https://galka.if.ua/frankivcyam-pokazali-ikoni-z-legendar/ (дата звернення: 24.09.2025 р.).
  • 5. Сосенко. Пізнай. Зрозумій. Збережи. URL: https://www.facebook.com/SosenkoPerseiveRealizeRetain (дата звернення: 22.09.2025 р.).
  • 6. Мистецтво через дотик: в Івано-Франківську від-кри-ли виставку «Побачити скарби разом». URL: https://if.informator.ua/2024/01/10/mysteczt-vo-cherez-dotyk-v-ivano-frankivsku-vidkryly-vystavku-po-bachyty-skarby-razom/ (дата звернення 27.01.2024 р.).
  • 7. Чмелик І. Доступне мистецтво: інклюзивні творчі ініціативи у м. Івано-Франківську. Український мистецтвознавчий дискурс. 2023. Вип. 6. С. 115—121. DOI: https://doi.org/10.32782/uad.2023.6.14
  • 8. Чмелик І. Янголи в «пікселі». Сакральний світ в образах творів міжнародного конкурсу дитячого малюнку «Для Бога я створю найкраще» 2024. URL:https://postimpreza.org/texts/ianholy-v-pikseli(дата звернення 22.09.2025 р.).
Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »