Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1356—1360
УДК 75.051.3:7(091)
DOI https://doi.org/10.15407/
ОЛЕГ СИДОР — ДОСЛІДНИК ТВОРЧОСТІ ХУДОЖНИКА ЛУКИ ДОЛИНСЬКОГО (1745? — 1824)
ЛЕВИЦЬКА Мар’яна
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0977-4470
- докторка історичних наук, кандидатка мистецтвознавства,
- старша наукова співробітниця відділу мистецтвознавства
- Інституту народознавства НАН України,
- проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна;
- професорка кафедри графіки і мистецтва книги
- НУ «Львівська Політехніка», (Львів)
- Контакти: e-mail: m.levytska@gmail.com
Анотація. Стаття присвячена публікаціям українського історика мистецтва, музейника, дослідника українського релігійного мистецтва XVII—XVIII та ХХ ст. Олега Сидора. Актуальність теми визначена вшануванням 80-літнього ювілею від дня народження вченого, що є нагодою до переосмислення його доробку. Об’єктом вивчення став один із важливих напрямків досліджень ученого, а саме — публікації О. Сидора про творчість українського художника зламу ХVІІІ—ХІХ ст. Луки Долинського. Предметом дослідження визначено контекст наукової діяльності Олега Сидора стосовно цієї сфери його зацікавлень. Мета статті — показати, як дослідник висував і розвивав певні наукові тези, підтверджуючи їх аналітичним опрацюванням візуального матеріалу. Джерельною базою дослідження стали наукові публікації Олега Сидора з окресленої тематики, а також публікації його колег та дослідників наступної генерації. Стаття доповнена певними особистими спостереженнями та ремарками авторки, пов’язаними з періодом спільної роботи з Олегом Сидором в Інституті народознавства НАН України протягом 2009—2019 років і є даниною пошани видатному вченому.
Методи дослідження. У процесі вивчення наукового доробку О. Сидора було використано біо- бібліографічний підхід, метод контент-аналізу стосовно конкретної групи публікацій та залучено методи історії мистецтва.
Ключові слова: історик мистецтва, Олег Сидор, релігійне мистецтво XVIII ст., Лука Долинський, трансформації стилю.
Надійшла 25.11.2025
Список використаних джерел
- 1. Олег Сидор. Бібліографічний покажчик. Львів: Спілка художників «Клуб українських митців». Львів, 2001.
- 2. Левицька М. Євангельський сюжет «Христос виганяє торгівців із храму» у мистецтві західноєвропейсь-кого та українського бароко: іконографічні паралелі. Народознавчі зошити. 2014. Вип. 6. C. 1223—1230.
- 3. Свєнціцька В., Сидор О. Спадщина віків. Українське малярство XIV—XVII століть у музейних колекціях Львова. Львів: Каменяр, 1990.
- 4. Гординський С. Українська ікона 12—18 сторіччя. Філадельфія: Провидіння, 1973.
- 5. Купчинська Л. Архів Івана Ґудза — джерело дослідження раннього періоду творчої діяльності Луки Долинського. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2019. № 3. C. 15—23.
- 6. Левицька М. Культурно-мистецька діяльність Луки Долинського у контексті церковно-релігійних процесів другої половини XVIII — початку ХІХ ст. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора історичних наук. Інститут народознавства НАН України, Інститут українознавства ім. І. Крип’якевича НАН України, Львів, 2021.
- 7. Долинський Лука. Митці України (Енциклопедичний довідник). (За ред. А. Кудрицького). Київ: Українська енциклопедія, 1992. C. 221.
- 8. Сидор О. Еволюція українського барокового іконостасу. Мистецькі студії-1. Львів, 1991. C. 28—34.
- 9. Сидор О. Гравюри Теодора Стрільбицького в збірках Національного музею у Львові. Альманах-94. Львів, 1995. C. 416—417.
- 10. Сидор О. Почаївська графіка XVIII — початку XIX століть. Апологет. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Львів. УКУ, 2009. URL: https://archiv.ub.uniheidelberg.de/art-dok/ 3794/1/Cobic_Apolohet_2009.pdf.
- 11. Сидор О. Іконостасні ансамблі Луки Долинського (тра-диція та пошук нових форм і засобів мистецького вислову). Апологет. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Львів. УКУ, 2010. C. 192—211.
- 12. Сидор О. Монументальний живопис. Історія українського мистецтва: у 5 т. Київ: Інститут мистецтвознавства, фолькльору та етнографії ім. М. Рильського, 2011. Т. 3. C. 450— 456.