Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 103—112

УДК 371.671.1
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.103

ВІДОБРАЖЕННЯ ПОВСЯКДЕННОГО ЖИТТЯ НАРОДІВ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ З ІСТОРІЇ ДЛЯ СЕРЕДНЬОГО СТУПЕНЮ ОСВІТИ (ГІМНАЗІЇ) В РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА

УРСУ Валентина

ORCID ID: http://www.upsc.md

доктор історичних наук, доцент,

Державний педагогічний університет

імені Іона Крянге,

факультет історії і географії,

вул. Іона Крянге, 1,

MD-2069, Кишинев, Республіка Молдова

Контакти: e-mail: ursuvalentina@yahoo.com

Анотація. Аналізується декілька книг з історії для середніх шкіл, розроблені авторами Республіки Молдова та видані протягом 1995—2014-х років. Розглядаються критерії, подані в шкільному підручнику, екзаменується дидактичний посібник, культурні осередки, завдання, які пропонуються учням. Автори підручників є знаними вченими в галузі історії, університетськими дидактичними кадрами та шкільними вчителями з багатим педагогічним досвідом. Відзначено, що учні знайомляться з низкою досягнень матеріальної культури: поселення, житло, заняття, професії, одяг, народні традиції, деякі аспекти духовного життя та збереження спадщини і до наших днів. Незважаючи на те, що підручники дають менший простір для тематики уроків, присвячених повсякденному життю порівняно з політичним та економічним, учні мають можливість розвивати навички для дослідження, аналізу та інтерпретації першоджерел, текстів, зображень тощо. Зміст підручників виражає основи ідентичності, моральних та естетичних цінностей народів.

Ключові слова: підручники, спадщина, повсякденне життя, матеріальні артефакти, заняття, професії, одяг, духовна культура.

Надійшла 6.12.2018

Список використаних джерел

  1. Ann Low-Beer. Consiliul Europei єi Istoria оn Єcoalг. Strasbourg, 1997. 97 c.
  2. Musteaюг S. Cum sг elaborгm єi analizгm manualele єcolare. Chiєinгu: Cartdidact, 2006. 147 c.
  3. Cerbușcг P., Haheu V., Gonța Gh., Petrovschi N. Istoria universalг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2011. 204 c.
  4. Gonța Gh., Parasca P., Cerbușcг P., Haheu V., Petrovschi N. Istoria universalг. Istoria romвnilor. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2000.
  5. Niculițг I., Potlog V., Arnгut T. Istorie. Epoca strгveche și anticг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2000. 224 c.
  6. Popovici C., Popovici A. Istorie. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2005. 208 c.
  7. Dragnev D., Cocвrlг P., Gonța Gh., Dragnev E. Istoria universalг și a romвnilor. Manual pentru cl. a VI-a. Chișinгu: Știința, 2001. 224 c.
  8. Dragnev D., Drachenberg C., Ojog I. Istoria Universalг. Istoria Romвnilor. Epoca modernг. Manual pentru cl. a VII-a. Chișinгu: Știința, 2011. 208 c.
  9. Drachenberg C., Certan E., Cozma V., Cerbușca P. Istoria universalг. Epoca modernг. Partea a II-a. Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  10. Boico P., Cincilei V., Veverița M. Istorie. Manual pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Univers Pedagogic, 2006. 206 c.
  11. Chicuș N., Danu E., Dragnev D., Negrei I. Istoria Ro­mвnilor. Epoca modernг. Partea a II-a (1850—1918). Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  12. Istorie. Epoca modernг (1850—1918). Manual pentru cl. a VIII-a. Varta, I., Șarov, I., Ojog, I. et. al. Chișinгu: Cartdidact, 2009. 256 c.
  13. Șarov I., Cașu I., Dobzeu M., Cerbușca P. Istoria Romв­nilor și universalг. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Cartdidact, 2013. 126 c.
  14. Petrencu A. Istoria universalг contemporanг, 1918—2000. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Prometeu, 2000. 264 c.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »