« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 103—112

УДК 371.671.1
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.103

ВІДОБРАЖЕННЯ ПОВСЯКДЕННОГО ЖИТТЯ НАРОДІВ В ШКІЛЬНИХ ПІДРУЧНИКАХ З ІСТОРІЇ ДЛЯ СЕРЕДНЬОГО СТУПЕНЮ ОСВІТИ (ГІМНАЗІЇ) В РЕСПУБЛІЦІ МОЛДОВА

УРСУ Валентина

ORCID ID: http://www.upsc.md

доктор історичних наук, доцент,

Державний педагогічний університет

імені Іона Крянге,

факультет історії і географії,

вул. Іона Крянге, 1,

MD-2069, Кишинев, Республіка Молдова

Контакти: e-mail: ursuvalentina@yahoo.com

Анотація. Аналізується декілька книг з історії для середніх шкіл, розроблені авторами Республіки Молдова та видані протягом 1995—2014-х років. Розглядаються критерії, подані в шкільному підручнику, екзаменується дидактичний посібник, культурні осередки, завдання, які пропонуються учням. Автори підручників є знаними вченими в галузі історії, університетськими дидактичними кадрами та шкільними вчителями з багатим педагогічним досвідом. Відзначено, що учні знайомляться з низкою досягнень матеріальної культури: поселення, житло, заняття, професії, одяг, народні традиції, деякі аспекти духовного життя та збереження спадщини і до наших днів. Незважаючи на те, що підручники дають менший простір для тематики уроків, присвячених повсякденному життю порівняно з політичним та економічним, учні мають можливість розвивати навички для дослідження, аналізу та інтерпретації першоджерел, текстів, зображень тощо. Зміст підручників виражає основи ідентичності, моральних та естетичних цінностей народів.

Ключові слова: підручники, спадщина, повсякденне життя, матеріальні артефакти, заняття, професії, одяг, духовна культура.

Надійшла 6.12.2018

Список використаних джерел

  1. Ann Low-Beer. Consiliul Europei єi Istoria оn Єcoalг. Strasbourg, 1997. 97 c.
  2. Musteaюг S. Cum sг elaborгm єi analizгm manualele єcolare. Chiєinгu: Cartdidact, 2006. 147 c.
  3. Cerbușcг P., Haheu V., Gonța Gh., Petrovschi N. Istoria universalг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2011. 204 c.
  4. Gonța Gh., Parasca P., Cerbușcг P., Haheu V., Petrovschi N. Istoria universalг. Istoria romвnilor. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Știința, 2000.
  5. Niculițг I., Potlog V., Arnгut T. Istorie. Epoca strгveche și anticг. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2000. 224 c.
  6. Popovici C., Popovici A. Istorie. Manual pentru cl. a V-a. Chișinгu: Lumina, 2005. 208 c.
  7. Dragnev D., Cocвrlг P., Gonța Gh., Dragnev E. Istoria universalг și a romвnilor. Manual pentru cl. a VI-a. Chișinгu: Știința, 2001. 224 c.
  8. Dragnev D., Drachenberg C., Ojog I. Istoria Universalг. Istoria Romвnilor. Epoca modernг. Manual pentru cl. a VII-a. Chișinгu: Știința, 2011. 208 c.
  9. Drachenberg C., Certan E., Cozma V., Cerbușca P. Istoria universalг. Epoca modernг. Partea a II-a. Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  10. Boico P., Cincilei V., Veverița M. Istorie. Manual pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Univers Pedagogic, 2006. 206 c.
  11. Chicuș N., Danu E., Dragnev D., Negrei I. Istoria Ro­mвnilor. Epoca modernг. Partea a II-a (1850—1918). Manual didactic pentru cl. a VIII-a. Chișinгu: Prut Internațional, 2004. 120 c.
  12. Istorie. Epoca modernг (1850—1918). Manual pentru cl. a VIII-a. Varta, I., Șarov, I., Ojog, I. et. al. Chișinгu: Cartdidact, 2009. 256 c.
  13. Șarov I., Cașu I., Dobzeu M., Cerbușca P. Istoria Romв­nilor și universalг. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Cartdidact, 2013. 126 c.
  14. Petrencu A. Istoria universalг contemporanг, 1918—2000. Manual pentru cl. a IX-a. Chișinгu: Prometeu, 2000. 264 c.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »