2023 рік, випуск 1

Народознавчі зошити. 2023. № 1 (169). С. 1-270

DOI https://doi.org/10.15407/nz2023.01

Ювілеї

Павлюк Степан
Історико-генетична та культурна несумісність українців з московитами

3—13

Тарас Ярослав, Пацай Тамара
Національна постава подвижника народознавчої науки академіка Степана Павлюка

14—23

Яців Роман
Науково-організаційна діяльність Степана Павлюка: від етногенезу до національної культурної самоідентифікації

24—26

Сокіл Василь
Родовід Степана Павлюка

27—30

Статті

СЕГЕДА Сергій
РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ АНТРОПОЛОГІЇ В 20—30-х рр. ХХ ст. ДОБУТКИ І ВТРАТИ

31—43

ТАРАС Ярослав
ХАРЧУВАННЯ В СІМЕЙНОМУ ПОБУТІ ТА КАЛЕНДАРНІЙ ОБРЯДОВОСТІ НА ПОКУТТІ

44—57

ГОРОШКО-ПОГОРЕЦЬКА Леся
ЗВИЧАЇ, ОБРЯДИ І ПОВІР’Я, ПОВ’ЯЗАНІ З ВІНЧАННЯМ МОЛОДЯТ НА ПОКУТТІ

58—69

РІЗУН Назар
НАУКОВИЙ СТИЛЬ АНТОНІЯ ПЕТРУШЕВИЧА (1821—1913)

70—76

СОВА Андрій
«ЗАПОРОЖСЬКІ ІГРИЩА» 1911 РОКУ У ЛЬВОВІ — ПЕРШІ НАЦІОНАЛЬНІ СПОРТИВНІ ЗМАГАННЯ УКРАЇНЦІВ ГАЛИЧИНИ

77—83

МОВНА Уляна
КНИЖКОВІ ВИДАВНИЧІ ПРОЄКТИ МИХАЙЛА БОРОВСЬКОГО З ЦАРИНИ БДЖІЛЬНИЦТВА (ЛЬВІВ, 1930-ті рр.)

84—94

СИВАК Василь
ВИРОБИ ДЛЯ СНУ ТА ВІДПОЧИНКУ ДІТЯМ У ПОВСЯКДЕННОМУ ПОБУТІ УКРАЇНЦІВ КАРПАТ КІНЦЯ ХІХ — ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст.

95—119

НЕЧИТАЙЛО Павло, НАКОНЕЧНА (ГОЩІЦЬКА) Тетяна
ЗНАХІДКА ДОШКИ З РІЗЬБЛЕННЯМ ІЗ С. СУРЖА ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

120—125

СИПКО Богдана
УКРАЇНА В ОФІЦІЙНОМУ ДИСКУРСІ ФРАНЦУЗЬКОЇ РЕСПУБЛІКИ (2014—2022)

126—146

ІВАШКІВ Галина
ГОНЧАРІ ЛЕМКІВЩИНИ ТА ЇХНІЙ ВНЕСОК У РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ КЕРАМІКИ

147—162

ЛЕВИЦЬКА Мар’яна
РОЗВИТОК ІКОНОГРАФІЇ НЕПОРОЧНОГО ЗАЧАТТЯ БОГОРОДИЦІ В УКРАЇНСЬКОМУ МИСТЕЦТВІ XVІІІ СТОЛІТТЯ

163—180

ЛЕСІВ Андрій
ІКОНОГРАФІЯ, СИМВОЛІКА ТА ХУДОЖНЬО-ПЛАСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ІКОН ПРАЗНИКОВОГО РЯДУ ІКОНОСТАСУ ЦЕРКВИ ЗІСЛАННЯ СВЯТОГО ДУХА В РОГАТИНІ

181—192

ФЕДОРЧУК Олена
ГЕРМІНА ОЗАРКЕВИЧ ТА ЇЇ. ЗБІРКА ТВОРІВ НАРОДНОГО МИСТЕЦТВА

193—206

МОТИЛЬ Романа
ГОНЧАРНИЙ ДИВОСВІТ ОКСАНИ МАРТИНОВИЧ — ШТРИХИ ДО ТВОРЧОГО ПОРТРЕТА

207—217

БАЛАГУТРАК Микола
МОВА І САМОСВІДОМІСТЬ НАРОДУ У ЛІНГВОПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ ОЛЕКСАНДРА ПОТЕБНІ

218—226

ДАВИДЮК Віктор
ФЕНОЛОГІЧНА КОНЦЕПЦІЯ ПОХОДЖЕННЯ КОЛЯДИ

227—239

СОКІЛ Василь, КОВАЛЬ Галина
НАЦІОНАЛЬНО-ВИЗВОЛЬНІ ЗМАГАННЯ ХХ СТОЛІТТЯ У ДОСЛІДЖЕННЯХГРИГОРІЯ ДЕМ’ЯНА

240—249

СОКІЛ Ганна
ГЕРОЇКА ПОВСТАНСЬКИХ ПІСЕНЬ

250—256

ШАЛАК Оксана
ПАСПОРТИЗАЦІЯ ФОЛЬКЛОРНИХ ЗРАЗКІВ ЯК ДОДАТКОВЕ ДЖЕРЕЛО ДО РЕКОНСТРУКЦІЇ БІОГРАФІЙ ФОЛЬКЛОРИСТА І РЕСПОНДЕНТА

257—262

Рецензії

Костик Василь
Унікальна духовна спадщина українців: колядки і щедрівки

263—265

Сокіл-Клепар Наталія
Два крила української душі

266—268

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »