2024 рік, випуск 4

Народознавчі зошити. 2024. № 4 (178). С. 729-984

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04

Ювілеї

Степан ПАВЛЮК
ПРЯМУЮЧИ ДО НАУКОВИХ ВИСОТ (Слово на честь 70-го ювілею Василя Сокола)

731—732

СОКІЛ Ганна
НЕПРОСТИЙ ШЛЯХ В НАУКУ: РАННІЙ ПЕРІОД ФОЛЬКЛОРИСТИЧНОЇ СПІВПРАЦІ ВАСИЛЯ СОКОЛА З ГРИГОРІЄМ ДЕМ’ЯНОМ

733—739

КОВАЛЬ Галина, СОКІЛ-КЛЕПАР Наталія
ВІД ДУМОК ДО ДРУКОВАНИХ СТОРІНОК: КНИЖКОВІ ВИДАННЯ ВАСИЛЯ СОКОЛА — ФУНДАМЕНТАЛЬНИЙ ВКЛАД В УКРАЇНСЬКУ ФОЛЬКЛОРИСТИКУ

740—751

СОКІЛ Василь
БОЙКІВСЬКЕ СЕЛО У ФОКУСІ ПОМІТНИХ ПОСТАТЕЙ 

740—751

Статті

КУЛЕША Надія, ДРОЗДОВСЬКА Олеся
БОГДАН ЛЕПКИЙ — РЕДАКТОР, ДНЕВНИКАР І ПУБЛІЦИСТ ЧАСОПИСУ «ШЛЯХ» (ЗАЛЬЦВЕДЕЛЬ, 1919—1920 рр.) 

769—776

П’ЯТАЧЕНКО Сергій
ПАВЛО ГНІДИЧ: НАУКОВА ПОСТАТЬ І ФОЛЬКЛОРИСТИЧНА СПАДЩИНА 

777—785

МОСУР Оксана
МІКРОТОПОНІМИ САМБІРСЬКОГО ЦИРКУЛУ КІНЦЯ XVIII — ПОЧАТКУ ХІХ ст., МОТИВОВАНІ НАЗВАМИ ПІДВИЩЕНЬ РЕЛЬЄФУ

786—792

СОКІЛ-КЛЕПАР Наталія
МІКРОТОПОНІМИ В ТУРИСТИЧНІЙ СФЕРІ КАРПАТ

793—798

НАБОК Марина
КОБЗАРСТВО У КОНТЕКСТІ ЕТНОКУЛЬТУРНОЇ САМОБУТНОСТІ УКРАЇНЦІВ ТА НАРОДІВ БЛИЗЬКОГО СХОДУ  

799—809

ГУНЧИК Ігор
УКРАЇНСЬКА ФОЛЬКЛОРНА МОЛИТВА: ТЕРМІН, ЗМІСТ ПОНЯТТЯ, ЖАНРОВА ЕКЛЕКТИКА

810—822

КОСТИК Василь
ПРОБЛЕМА СУЧАСНОГО ПОБУТУВАННЯ І ФУНКЦІОНУВАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ НАРОДНОЇ МОЛИТВИ НА БУКОВИНІ

823—834

ПАВЛЮК Степан
ПОКУТСЬКА ТРАДИЦІЙНІСТЬ У ВИРОЩУВАННІ ВРОЖАЮ

835—842

БАЛУШОК Василь
КРИТЕРІЇ НАУКОВОЇ ЕТИКИ В ДИСКУСІЇ ЩОДО ПРОБЛЕМ ЕТНОГЕНЕЗУ УКРАЇНЦІВ

843—853

ОМЕЛЮХ Ірина
СОЦІОКУЛЬТУРНИЙ КОНСТРУКТ ЖІНОЧНОСТІ В ПУБЛІЧНОМУ ДИСКУРСІ СРСР (1970—1980-ті рр.)

854—864

КРИКУН Юлія
АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗВИЧАЇВ ВЗАЄМОДОПОМОГИ В УМОВАХ ВІЙНИ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ УСНОІСТОРИЧНИХ СВІДЧЕНЬ 2022—2024 рр.)

865—873

ГЕРУС Людмила
РАЇСА СЕРГIЇВНА ДАНКОВСЬКА (ДАНКІВСЬКА) — ЕТНОГРАФИНЯ, МУЗЕЄЗНАВИЦЯ

874—882

КОМАРНИЦЬКИЙ Андрій
КИЇВСЬКА ІКОНА (КІН. ХІ ст.) «БОГОРОДИЦЯ ВЕЛИКА ПАНАГІЯ» —  ЕТНІЧНИЙ ПРОЯВ САКРАЛЬНОЇ ТРАДИЦІЇ ТА ІДЕЇ ЗАГАЛЬНОДЕРЖАВНОГО ЗАСТУПНИЦТВА: ПРОБЛЕМА АТРИБУЦІЇ

883—893

ПАЩАК Ярослав
ДЕКОР У ХУДОЖНІЙ СИСТЕМІ УКРАЇНСЬКОЇ ДЕРЕВ’ЯНОЇ ЦЕРКВИ: ІСТОРІОГРАФІЧНИЙ АСПЕКТ 

894—900

ЖИШКОВИЧ Володимир
РЕЛЬЄФНЕ РІЗЬБЛЕННЯ ТА КРУГЛА СКУЛЬПТУРА У ПРИВІВТАРНИХ ВІДГОРОДАХ ЦЕРКОВ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XVII —  СЕРЕДИНИ ХІХ СТОЛІТТЯ

901—925

КОВАЛЬ Андрій
СВЯТІСТЬ І ВЕЛИЧ У КОЛЬОРІ: КНЯЗЬ ВОЛОДИМИР ТА КНЯГИНЯ ОЛЬГА У ТВОРЧОСТІ КОРНИЛА УСТИЯНОВИЧА

926—935

ХАВАЛКО Світлана
РЕОРГАНІЗАЦІЯ ЛЬВІВСЬКИХ МУЗЕЇВ У 1939—1940 рр.: ПЕРЕДУМОВИ, ПРОЦЕС, НАСЛІДКИ (НА ПРИКЛАДІ ЛЬВІВСЬКОГО ІСТОРИЧНОГО МУЗЕЮ)

936—944

ПОНОМАР Людмила, СКЛЯР Володимир
«ВИШИТЕ ВІДРОДЖЕННЯ» ЯК ФЕНОМЕН НАЦІОНАЛЬНОГО ЗГУРТУВАННЯ УКРАЇНЦІВ У ХХІ СТ. 

945—954

РАХНО Костянтин
СТВОРЕННЯ СВІТУ З ГЛИНИ В КОСМОГОНІЧНИХ ЛЕГЕНДАХ УКРАЇНЦІВ,  ТА ЇХНІ ВИТОКИ

955—972

Публікації

ГОРБАЛЬ Марія
ЛЕМКІВСЬКА «КРИВУЛЬКА» («КРАЙЧА», «КРИЗА», «СИЛЯНКА», «КОРОЛЬКА») До 80-ї річниці початку депортації лемків з їхніх етнічних земель
973—975

Рецензії

Антофійчук Володимир
Національні сенси життя і діяльності Григорія Дем’яна

976—979

Винник Наталія
Англомовне дослідження про лемків і Лемківщину

980—981

Iнформації

Сокіл Ганна
Повстанські пісні Бойківщини

982—983

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »