« 2022. № 2 (164)

Народознавчі зошити. 2022. № 2 (164).  С. 491—500

УДК 930.2:73.01.03.071.1.072.2 (477)”18/19″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2022.02.491

ВАСИЛЬ МАСЮТИН І ЙОГО ТВОРЧІ РЕКОНСТРУКЦІЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ІСТОРІЇ

ЯЦІВ Роман

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1509-5367
  • доктор історичних наук, професор,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • кафедра художнього дерева,
  • вул. В. Кубійовича, 38, 79011, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: jaciv@ukr.net

Анотація. У статті розглядається великий масив скульптурних творів видатного українського мистця та письменника, теоретика мистецтва Василя Масютина (1884—1955). Сам автор цикл медалей, присвячених постатям української історії і культури, називав «медальєрними монографіями», вбачаючи в самій ідеї свого почину важливу місію скріплення національної свідомості. Цінними є підходи художника до проблеми візуалізації образів ключових постатей княжої, козацької доби та національно-культурного піднесення і державницьких процесів XIX — початку XX ст., частково описані ним у супровідних текстах.

Актуальність статті полягає в тому, що вперше в історичній науці детально опрацьовано історіографію відповідного аспекту творчої спадщини В. Масютина, здійснено спробу наукової кваліфікації творчо-реконструктивного методу мистця у загальній стратегії його історіософських пошуків та національної самоідентифікації. Об’єктом дослідження є частина багатого мистецького доробку В. Масютина — твори медальєрної пластики, предметом — комплекс підходів автора до вирішення художніх образів видатних постатей українського історії і культури.

Методологічною основою дослідження є біографічний, історико-порівняльний і науково-інтерпретативний методи, з залученням етнопсихологічного підходу до розкриття чинника підсвідомості автора в загальній еволюції його повернення в українських культурно-генетичних коренях.

Ключові слова: історія України, історіософія, скульптура, медальєрство, портретний жанр, творча реконструкція зображень історичних персоналій, офорт, дереворит, національна самоідентифікація, пластично-образне мислення, гротеск, стилістика.

Надійшла 1.06.2022

Список використаних джерел

  • 1. Галеев И. Масютин / Masjutin. 1884 / 1955. Василий Николаевич Масютин. 1884—1955. Гравюра, рисунок, живопись. Москва: Галеев Галерея, 2012. 280 с.: ил. С. 6—17.
  • 2. Хроника жизни В. Масютина. Василий Николаевич Масютин. 1884—1955. Гравюра, рисунок, живопись. Москва: Галеев Галерея, 2012. 280 с.: ил. С. 18—21.
  • 3. Масютин В. Наші гетьмани. Новий Час. Львів, 1935. 28 квітня.
  • 4. Масютин В. Медальні зображення українських національних героїв. Свобода. Джерзі Ситі; Н. Дж., 1937. Ч. 49 (2 березня).
  • 5. Гординський С. Мистецька спадщина Василя Масютина. Свобода. Джерзі Ситі; Н. Дж., 1963. Ч. 138 (24 липня).
  • 6. М. Г. [Микола Голубець]. Василь Малютин (На передодні приїзду великого мистця до Львова). Новий Час. Львів, 1935. 23 березня.
  • 7. Werner X. Wassili Masjutin in Riga, Moskau und Berlin: Sein Leben in Bildern und Dokumenten. Berlin, 1989. 108 s.
  • 8. Ttt. Sch. Wasilijef Masjutin. Gebrauchsgraphik. Berlin, 1936. Bd. 11. S. 43—49.
  • 9. Plato M. Wassilij Masjutin. Gebrauchsgraphik. Berlin, 1928. Bd. 10. S. 41—53.
  • 10. Ковжун П. Василь Масютин. Назустріч. Львів, 1934. Ч. 4 (15 лютого). С. 1.
  • 11. Ковжун П. Василь Масютин. Діло. Львів, 1935. Ч. 112 (2 травня).
  • 12. Драґан М. Історичні портрети. Назустріч. Львів, 1934. Ч. 18 (15 листопада). С. 1.
  • 13. Ласовський В. Універсаліст на мягкій канапці: незроблене інтерв’ю з В. Масютином. Назустріч. Львів, 1935. Ч. 8  (15 квітня). С. 1—2.
  • 14. Гординський С. Василь Масютин. Свобода. Джерзі Ситі; Н. Дж., 1956. Ч. 6 (12 січня).
  • 15. Гординський С. Між фантастикою, історією і дійсністю (творчість Василя Масютина). Українська Літературна Газета. Мюнхен, 1956. Ч. 2 (лютий). С. 3.
  • 16. Білокінь С. Василь Масютин. Образотворче мистецтво. Київ, 1992. Ч. 3 (травень-червень). С. 38—40.
  • 17. Масютин В. Царівна Нефрета: повісті. Упоряд., передмова та літредагування Ю. Винничука. Харків: Фоліо, 2019. 538 с.
  • 18. Голлербах Э. Графика В.Н. Масютина. Василий Николаевич Масютин. 1884—1955. Гравюра, рисунок, живопись. Москва: Галеев Галерея, 2012. С. 40—54.
  • 19. Голіян Р. З вражінь перелетної птиці. Назустріч. Львів, 1934. Ч. 24 (15 грудня). С. 3.
  • 20. Masjutin W. Pawlo Kowzun. Gebrauchsgraphik. Berlin, 1939. Bd. 9. S. 17—20.
  • 21. Письма В.Н. Масютина из спецлагеря № 3 НКВД Hohenschonhausen, Берлин. Василий Николаевич Ма­сю­тин. 1884—1955. Гравюра, рисунок, живопись. Мо­сква: Галеев Галерея, 2012. С. 250—251.
  • 22. Історія України у пам’ятних медалях Василя Масютина: Каталог виставки. Укладачі Г. Ярова, М. Павлишин; переднє слово В. Журавльова. Київ: Галерея Art-Insight; Музей Гетьманства, 2015.
  • 23. Масютин В. Оком, серцем і пензлем. Жінка. Львів, 1935. 1 травня. С. 4.

читати публікацію»

Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »