« 2024. № 4 (178)

Народознавчі зошити. 2024. № 4 (178).  С. 973—975

ЛЕМКІВСЬКА «КРИВУЛЬКА» («КРАЙЧА», «КРИЗА», «СИЛЯНКА», «КОРОЛЬКА») До 80-ї річниці початку депортації лемків з їхніх етнічних земель          

ГОРБАЛЬ Марія    

  • ORCID ID: http://orcid.org /0000-0001-9287-8336
  • провідна наукова редакторка,
  • Інститут народознавства НАН України,
  • проспект Свободи, 15, 79000, м.~Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: horbal.m@gmail.com

Надійшла 25.07.2024

Список використаних джерел

  • 1. Стельмащук Г., Худик Г., Дмитриків Д. Одяг. Лемківщина: у 2-х т. Т. 1. Матеріальна культура. Львів: Інституту народознавства НАН України, 1999. 360 с.
  • 2. Кривулька (традиційна лемківська шийна прикраса з бісеру). Блог історика моди Мирослава Мельника. URL: https://modoslav.blogspot.com/2020/09/blog-post_18.html
  • 3. Федорчук Олена. Українські народні прикраси з бісеру. Львів: Свічадо, 2007. 120 с.
  • 4. Врочинська Ганна. Українські народні жіночі прикраси XIX  початку ХХ століття. Київ: Родовід, 2007. 230 с.
Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »