« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180). С. 1401—1412

УДК 7.072.2:378.6]В. Овсійчук(477)

DOI https://doi.org/10.15407/

ФОРМАЛЬНИЙ АНАЛІЗ І НАЦІОНАЛЬНИЙ ДИСКУРС ІСТОРІЇ МИСТЕЦТВА В ДОСЛІДЖЕННЯХ І ВИКЛАДАЦЬКІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ВОЛОДИМИРА ОВСІЙЧУКА

ЛЕСІВ Тарас

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7719-1704
  • кандидат мистецтвознавства,
  • проректор з науково-педагогічної роботи,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: taraslesiv@lnam.edu.ua

Анотація. Аналізується зв’язок між науковою та педагогічною діяльністю мистецтвознавця і педагога Володимира Овсійчука, одного з провідних представників формального методу та історично-національного дискурсу в українському мистецтвознавстві. Особливу увагу приділено методологічним підходам вченого до аналізу живопису та сакрального мистецтва; проаналізовано чинники, які вплинули на формування дослідницької кар’єри, зокрема роль наставників та професійного середовища.

Мета дослідження — визначити чинники, що сформували наукові погляди В. Овсійчука, та їхній вплив на педагогічну діяльність. Об’єктом дослідження є наукова і педагогічна діяльність В. Овсійчука, а предметом дослідження  — його формальний і національний дискурс історії мистецтва. Джерельна база охоплює особисті спогади, аудіозаписи, нотатки лекцій та наукові праці вченого. Дослідження ґрунтується на досвіді автора, який був учнем і асистентом В. Овсійчука на кафедрі сакрального мистецтва Львівської національної академії мистецтв протягом 15-ти років.

Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів і теоретичних концепцій.

Ключові слова: Дослідницька і педагогічна діяльність Володимира Овсійчука, історія українського мистецтва, метод формального аналізу, дискурс національної ідентичності, сакральне мистецтво, живопис, іконопис.

Надійшла 20.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Кара-Васильєва Т. Книга, написана серцем. Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2009. № 3—4. С. 580—582.
  • 2. Павлюк С.П. Мистецтво стало його єством. Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. № 3—4. С. 273—284.
  • 3. Черепанова С. Методологія діалогу культур в науковій та педагогічній діяльності Володимира Овсійчука. Володимир Овсійчук: Бібліографічний покажчик. Львів: Каменяр, 2004. С. 109—126.
  • 4. Зимомря М., Зимомря В. Пристрасність дослідницького мислення та доброго серця. Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. № 3—4. С. 285—289.
  • 5. Особова справа викладача Овсійчука Володимира Ан-тоновича. 2004—2015 рр. Архів Львівської національної академії мистецтв. Фонд Р-1653. Опис 2-ОС. Справа 9. 121 арк.
  • 6. Овсійчук В. Поїздка в санкт-петербург, росія, 10—16 серпня 2009 р. (Нотатки). Неопублікований матеріал. Зберігається в особистому архіві Т. Лесіва.
  • 7. Murray N. Nikolai Punin: The Man who Died for Cezanne. Experiment. 2023. Vol. 29. No 1. P. 206—215.
  • 8. Murray N. The Role of the «Red Commissar» Nikolai Punin in the Rediscovery of Icons. Hardiman L., Kozicharow N. Modernism and the Spiritual in Russian Art. Open Book Publishers, 2017. P. 213—228. URL: https://books.openedition.org/obp/4659 (дата звер-нення: 20.08.2024).
  • 9. Изергина А.Н. О Пунине. Панорама искусств. Вып. 12. москва, 1989. С. 163—168.
  • 10. Пунин Н.Н. История западноевропейского искусства. ленінград; москва: Искусство, 1940. 498 с.
  • 11. Овсійчук В. Данило Довбошинський. Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. № 3—4. С. 309—320.
  • 12. Павлюк С.П. Мистецтво стало його єством. Народознавчі зошити. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2004. № 3—4. С. 273—284.
  • 13. Semenova N., Delocque A.-M. The Collector: The Story of Sergei Shchukin and His Lost Masterpieces. New Haven: Yale University Press, 2018. 304 p.
  • 14. Совет Министров СССР. Постановление № 672 от 6 марта 1948 г. О ликвидации Государственного музея нового западного искусства. URL: http://www.newestmuseum.ru/reference/docs/index.php (дата звернення: 20.08.2024).
  • 15. Rasmussen L. Curating Russia: The Shchukin Collection, Nationalism, and Border Crossing from Lenin to Putin. Canadian Journal of European and Russian Studies. 2022. Vol. 15. No 1. P. 43—60.
  • 16. Овсійчук В. Українське малярство X—XVIII сто-літь. Проблеми кольору. Львів: Інститут народознавства НАН України, 1996. 479 с.
  • 17. Wölfflin H. Principles of Art History. D. Preziosi (Ed.). The Art of Art History: A Critical Anthology. Oxford: Oxford University Press, 1998. P. 119—128.
  • 18. Овсійчук В. Українське малярство X—XVIII сто-літь. Проблеми кольору. Львів: Інститут народознавства НАН України, 1996. 479 с.
  • 19. Овсійчук В. Українське малярство X—XVIII століть. Проблеми кольору. Львів: Інститут народознавства НАН України, 1996. 479 с.
  • 20. Овсійчук В. Українське малярство X—XVIII століть. Проблеми кольору. Львів: Інститут народознавства НАН України, 1996. 479 с.
  • 21. Овсійчук В. Українське мистецтво XIV — першої половини XVII ст. Київ: Мистецтво, 1985. 168 с.
  • 22. Овсійчук В., Крвавич Д. Оповідь про ікону. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2000. 397 с.
  • 23. Morgan D. Art and Religion in the Modern Age. Re-enchantment: Art Seminar. Ed. by J. Elkins, D. Morgan. New York: Routledge, 2009. Vol. 7. P. 25—45.
  • 24. Особова справа викладача Овсійчука Володимира Антоновича. 1968—1979 рр. Архів Львівської національної академії мистецтв. Фонд Р-1653. Опис 2-ОС. Справа 2531. 104 арк.
  • 25. Особова справа викладача Овсійчука Володимира Антоновича. 2004—2015 рр. Архів Львівської націо-нальної академії мистецтв. Фонд Р-1653. Опис 2-ОС. Справа 9. 121 арк.
  • 26. Овсійчук В.А. Екскурсія в церкві Св. Арх. Михаїла в с. Воля-Висоцька, Львівський район, Львівська область, 7 червня 2011 р. Аудіозапис. Неопублікований матеріал. Зберігається в особистому архіві Т. Лесіва.
  • 27. Овсійчук В.А. Лекція в Національному музеї у Львові ім. А. Шептицького, 30 жовтня 2013 р. Аудіозапис. Неопублікований матеріал. Зберігається в особистому архіві Т. Лесіва.
  • 28. Особова справа викладача Овсійчука Володимира Антоновича. 1968—1979 рр. Архів Львівської національної академії мистецтв. Фонд Р-1653. Опис 2-ОС. Справа 2531. 104 арк.
  • 29. Лесів Т. Володимир Овсійчук. In memorial. Facebook. 4 серпня 2016 р. URL: https://www.facebook.com/taras.lesiv
  • 30. Лесів Т. Володимир Овсійчук. In memorial. Facebook. 4 серпня 2016 р. URL: https://www.facebook.com/taras.lesiv
  • 31. Овсійчук В. Екскурсія в музей Ермітаж, санкт-петербург, росія, 15 серпня 2009 р. (Нотатки). Неопублікований матеріал. Зберігається в особистому архіві Т. Лесіва.
  • 32. Лесів Т. Володимир Овсійчук. In memorial. Facebook. 4 серпня 2016 р. URL: https://www.facebook.com/taras.lesiv
  • 33. Лесів Т. Володимир Овсійчук. In memorial. Facebook. 4 серпня 2016 р. URL: https://www.facebook.com/taras.lesiv
  • 34. Овсійчук В. Ікона — епічна книга духовних скарбів, дум, надій нашого народу. Українські художники сакрального малярства кінця ХХ — початку ХХІ ст. Київ, 2008. С. 6—7.
  • 35. Лесів Т. Володимир Овсійчук. In memorial. Facebook. 4 серпня 2016 р. URL: https://www.facebook.com/taras.lesiv
Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »