« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1599—1603

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.06.1599

УКРАЇНСЬКИЙ «МИСТЕЦЬКИЙ ЛІТОПИС» ІІ СВІТОВОЇ ВІЙНИ (1939—1945)

КОРНЄВ Андрій

  • ORCID ID: https://orcid.org /0000-0002-0016-6954
  • кандидат мистецтвознавства, старший викладач,
  • Харківська державна академія дизайну і мистецтв,
  • Контакти: вул. Мистецтв, 8, 61000, Харків, Україна,

Анотація. Повномасштабна російсько-українська війна певним чином актуалізувала історію українського мистецтва у тій її частині, яка оповідає про роль і місце образотворчого мистецтва під час великих військових конфліктів. Найближчим до нашого часу залишається Друга світова війна. При тому, що так званий «мистецький літопис» Другої світової війни, у тому числі його український сегмент, описаний у сотнях різноманітних публікацій, переважна їх більшість — це спадок радянського часу. Однак українські дослідження продовжувалися і були особливо активними у царині висвітлення антибільшовицького антирадянського спротиву в мистецькому вимірі. Мета статті — поєднати ці дві лінії в єдиному осмисленні національної компоненти в українському мистецтві періоду Другої світової війни. Хронологічні межі дослідження — період Другої світової війни.

Методологія дослідження ґрунтується на комплексному залученні різних методів, принципів і концепцій.

Ключові слова: українське мистецтво, Друга світова війна, пропаганда та контрпропаганда в мистецтві, українська «фронтова» графіка.

Надійшла 2.12.2024

Список використаних джерел

  • 1. Скляренко Г. Українське мистецтво 1930—1950 років: Етапи, спрямування, твори. Художня культура. Актуальні проблеми. Київ, 2007. Вип. 4. С. 269—283.
  • 2. Цинковська І., Юхимець Г. Український плакат періоду Великої вітчизняної війни у фондах Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського. Історія України. Маловідомі імена, події, факти. Зб. ст. Київ, 2004. Вип. 26. С. 120—133.
  • 3. Майстренко-Вакуленко Ю. Фронтовий рисунок укра-їн-ських митців періоду другої світової війни. Мис-тецтвознавчі записки. 2021. № 40. С. 57—66. DOI 10.32461/2226-2180.40.2021.250337
  • 4. Дерев’янко Ю., Корнєв А., Тарасов В. Наша Перемога. Харків: Раритети України, 2010. 36 с.
  • 5. Портнов Г.С. Володимир Миколайович Костецький. Київ: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР, 1958.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »