2025 №2 Шмагало Р.

« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 247—258

УДК 7.071.1Шевченко-043.3:[378.4:7]-043.86

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.02.247

РОЛЬ ТАРАСА ШЕВЧЕНКА У ПРОСТОРІ УКРАЇНСЬКОЇ МИСТЕЦЬКОЇ ОСВІТИ

ШМАГАЛО Ростислав

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9853-8989
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • заслужений діяч мистецтв України,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • кафедра історії та теорії мистецтв,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: shmahalo@hotmail.com

Анотація. Розглянута діяльність Т. Шевченка в розвитку мистецької освіти: аналізуються маловідомі факти, які підтверджують документальне існування проєкту Тараса Шевченка про створення мистецької школи (до арешту художника і поета в 1847 р.). Констатується, зокрема, що він читав лекції з теорії живопису та мистецтв, а з 21 лютого 1847 р. мав приступити до викладів малювання у Київському університеті ім. Св. Володимира. Мета дослідження — обґрунтувати значення творчої та викладацької діяльності Т. Шевченка у становленні академічної мистецької освіти в Україні. Актуальність теми обумовлена тим, що саме Шевченко став наріжним каменем для становлення національної мистецької школи України.

Життєві цілі Шевченка не збулися, але його ідейно-естетичне світобачення мало безпосередній мистецько-педагогічний вплив на сучасників та художників-педагогів України наступних поколінь. З різними ідеологічними підходами освітні мистецькі ідеї Шевченка були реалізовані як у радянській Україні, так і в осередках української діаспори. Доведено, що у методичному вимірі проєкт Шевченка мав широку культурологічну основу, опирався на історію, археологію, мистецтвознавство, національну побутову культуру та ужиткове мистецтво, загалом філософію. 

Здолавши стереотипи академізму, Т. Шевченко заклав новий творчо-педагогічний метод, який отримав безліч послідовників і нескінченне число форм реалізації в усіх видах і жанрах мистецтва. 

Ключові слова: Тарас Шевченко, мистецька освіта, академія мистецтв, становлення, послідовники, образотворче мистецтво, філософія мистецтва.

Надійшла 21.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Повесть Тараса Шевченко «Художник». Иллюстрации, документы. Альбом. Київ: Мистецтво, 1989.
  • 2.         Огієнко Іван (Митрополит Іларіон). Тарас Шевченко. Упоряд. Микола Тимошик. Київ: Наша наука і наша культура, 2002. 400 с.
  • 3.         Жур П. Труды и дни Кобзаря. Люберцы: Люберецкая газета. 1996. 568 с.
  • 4.         Шмагало Р. Мистецька освіта і мистецтвознавство в Україні середини XIX —середини XX ст.: структурування, методологія, художні позиції. Львів: ЛНАМ, 2022. 548 с.: 743 іл. URL: https://manusbook.com/ 9096_Shmagalo_Art_Education/10/index.html
  • 5.         ЦДІА України у Києві. Ф. 442. Оп. 1. Спр. 8241. Арк. 5.
  • 6.         Жадько В. Цей день в долі Тараса  — 23 грудня! URL: https://www.facebook.com/share/p/1A4eLH68yC/
  • 7.         Щербаківський В. Украинское искусство (на правах рукопису). ЦДАВО України. Ф. 3864. Оп. 1. Спр. 2. Арк. 51—98.
  • 8.         ЦДІА України у Києві. Ф. 442. Оп. 634. Спр. 54.
  • 9.         Січинський В. Вісті з НТШ. Наукові доповіді. Свобода. Нью-Йорк, 1951. № 4 (81). 
  • 10.       Повесть Тараса Шевченко «Художник». Иллюстрации, документы. Альбом. Київ: «Мистецтво», 1989.
  • 11.       Шевченківський словник: у 2-х т. Т. 1. Київ, 1976.
  • 12.       Тарас Шевченко. Листи до різних осіб. Лист до В. Григоровича від 28 грудня 1843. Зібрання творів: у 6 т. Київ, 2003. Т. 6. 
  • 13.       Тарас Шевченко. Документи та матеріали до біографії: 1814—1861. Київ: Вища школа, 1982. 
  • 14.       Шевченко Т. Листи. Т. Х. Чикаго, 2003. 
  • 15.       Шевченко Т. Листи до Бр. Залесського від 10.02.1855. Зібрання творів: у 6-ти т. Київ, 2003. Т. 6. 
  • 16.       Шевченко Т. Щоденник. Київ, 2003.
  • 17.       Дневник художника А.Н. Мокрицкого. Москва, 1975.
  • 18.       Попова Л. Лев Михайлович Жемчужников. Київ, 1961. 
  • 19.       Юнге К.Ф. Спогади про Шевченка. Спогади про Тараса Шевченка. Ізборник. Київ: Дніпро, 1982. С. 279283.
  • 20.       Жадько В. Катерина Юнге-Толстая: «Шевченко був…». URL: https://www.facebook.com/share/p/ 1AVkZwZBfx/
  • 21.       Сумцов Н.Ф. Дуби Т.Г. Шевченка. Харьков, 1911. 5 с.
  • 22.       Гординський С. Тарас Шевченко маляр. Краків, 1942.
  • 23.       Архипенко О. До моїх українських земляків. Свобода. 1970. 13 серпня.
  • 24.       Погруддя Тараса Шевченка  новий архитвір О. Архипенка. Свобода. 1953. 4 березня. 
  • 25.       Шевченко Т. Лист до Бр. Залесського від 10, 15.02.1857. Тарас Шевченко. Зібрання творів: у 6 т. Київ, 2003. Т. 6.

читати публікацію»

Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »