Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 589—596
УДК [730.012.02:004.9]”20″
DOI https://doi.org/10.15407/
3D-ТЕХНОЛОГІЇ У СИСТЕМІ ХУДОЖНЬО-ВИРАЖАЛЬНИХ ЗАСОБІВ СУЧАСНОЇ СКУЛЬПТУРИ
МАКСИМЧУК Олександр
- викладач, магістр,
- Теребовлянський фаховий коледж культури і мистецтв,
- вул. Тараса Шевченка, 1, 48100, м. Теребовля,
- Тернопільська обл., Україна,
- Контакти: e-mail: olexandr.maxymchuk@gmail.com
Анотація. Проаналізовано роль 3D-технологій у трансформації художньо-виражальних засобів сучасної скульптури. Висвітлено ключові етапи розвитку цифрових інструментів у процес скульптурного моделювання, від початкового проєктування до фінальної реалізації твору. Розкрито специфіку взаємодії традиційних технік з цифровими практиками, що зумовлює появу нових форм пластичного мислення та експериментального підходу до матеріальності. Акцентовано увагу на розширенні візуально-комунікативного потенціалу скульптури завдяки інтеграції віртуальної, доповненої реальності та адитивних технологій. Досліджувана проблема є актуальною з огляду на активний розвиток міждисциплінарних зв’язків між мистецтвом і технологією, що формують нові художні парадигми у просторі публічного й музейного середовища. Метою статті є комплексний аналіз впливу 3D-технологій на еволюцію образної мови сучасної скульптури. Джерелами стали наукові публікації з теорії мистецтва, результати художніх практик сучасних авторів, дані виставкової діяльності та приклади цифрового скульптурного виробництва. Об’єктом дослідження є сучасна скульптура, а предметом — 3D-технології як інструмент художньої виразності. Методологія дослідження базується на принципах міждисциплінарності, порівняльного аналізу, інтерпретації візуального образу, систематизації та узагальнення.
Ключові слова: 3D-моделювання, 3D-друк, 3D-тех но логії, скульптура, комп’ютерна графіка, анімація, про те зу вання, візуалізація.
Надійшла 3.06.2025
Список використаних джерел
- 1. Сергій Щербаков, Наталія Ревенок. Вплив технологій доповненої реальності на сприйняття творів скульптури у виставковому просторі, збірник наукових праць, українська академія мистецтв. Київ, 2023. С. 200.
- 2. Sutherland I.E. Sketchpad, a man-machine graphical communication system. Massachusetts Institute of Technology; Department of Electrical Engineering. 1963. P. 176.
- 3. Андрощук Г.О. 3D-друк в епоху інноваційних технологій: проблеми регулювання. Інтелектуальна власність в Україні. № 5. 2016. С. 69, 70.
- 4. Сучасні адитивні технології та 3D друк. Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Проблеми удосконалювання електричних машин і апаратів. Теорія і практика. № 1. 2019. С. 74.
- 5. Parke F.I. Computer generated animation of faces. Proceedings of the ACM annual conference. Vol. 1. 1972.
- 6. Струтинська О.В. Сучасний стан і перспективи розвитку технологій тривимірного моделювання та друкування. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 2. Київ, 2018. Вип. 20 (27). С. 88—94.
- 7. Fetter W. The Art Machine. The Journal of Commercial Art & Design. Vol. 4. № 2. 1962. P. 36.