« 2025. № 3 (183)

Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 559—565

УДК [75.02.03.046.3:27-526.62-144.5](477.83-25)”14/20″

DOI https://doi.org/10.15407/

ОБРАЗ ІСУСА ХРИСТА В ПРОЄКТІ «ТРИВОГА» ОСТАПА ЛОЗИНСЬКОГО: СТИЛІСТИЧНІ ОСОБЛИВОСТІ

ШЕРЕМЕТА Борис

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-9060-3977
  • аспірант, Львівська національна академія мистецтв,
  • кафедра сакрального мистецтва,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: sheremetaborysart@gmail.com

Анотація. Стаття присвячена аналізу творчості львівського іконописця Остапа Лозинського. Об’єктом дослідження є проєкт «Тривога», а саме — 18 сцен живописних робіт. Предметом дослідження є стилістичні особливості, за допомогою яких визначається характерність письма автора та унікальність цієї серії. Хронологічні межі дослідження охоплюють першу чверть XXI ст. Окрема увага приділяється 2017 р. як даті написання та першої презентації, а також подальшому розвитку й переосмисленню проєкту «Тривога» після смерті автора, особливо в контексті кривавих подій повномасштабного вторгнення росії в Україну 2022 року. Актуальність дослідження зумовлюється зростаючим інтересом до львівського іконописного середовища першої чверті XXI ст. та його провідних представників, серед яких — Остап Лозинський. Метою статті є дослідити образ Ісуса Христа у згаданому проєкті та виокремити стилістичні особливості його втілення й трактування. Основним методом дослідження є формальний аналіз, що дає змогу простежити лінійну, пластичну й кольорову структуру проєкту, у якому митець поєднує візуальну мову з наративом, пов’язаним із темою війни. Також застосовується іконографічний метод для виявлення ступеня впливу пластики народної ікони (XV—XIX ст.) на формування образної системи проєкту. Семіотичний підхід дає змогу інтерпретувати окремі знаки й символи, використані художником.

Ключові слова: Образ Христа, Остап Лозинський, Страсний цикл.

Надійшла 22.05.2025

Список використаних джерел

  • 1. Шеремета Б. Ідеї та причини звернення до образу Ісуса Христа в Страсному циклі авторства Богдана Сороки та Романа Зілінка. Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка. 2024. № 75. Т. 3. С. 126—133. 
  • 2. Шеремета Б. Символіка образу Христа в Страсних циклах Олени Кульчицької, Осипа Сорохтея, Остапа Лозинського. Вісник ЛНАМ. 2024. № 52. С. 88—104.
  • 3. Шеремета Б. Образ Ісуса Христа в Страсному циклі Юліана Буцманюка:
  • Церква Різдва Христового в Жовкві (1911—1939 РР.). Дрогобицький державний педагогічний університет. 2025. № 83. Т. 3. С. 130—137.
  • 4. Панас В. Остап Лозинський ICONART Contemporary Sacred Art Gallery. Львів, 2017. URL: https://iconart-gallery.com/uk/blog/165 (дата звернення: 08.05.2025).
  • 5. Лозинський О. Тривога, шкіц до пейзажу. ICONART Contemporary Sacred Art Gallery. Львів, 2017. URL: https://iconart-gallery.com/uk/exhibitions/by-id/145 (дата звернення: 08.05.2025).
  • 6. Барт Р. Смерть автора. Антологія світової літе ратурно-критичної думки ХХ ст. за ред. М. Зу брицької. Львів, 2002. С. 167—172. 
  • 7. Тривога. Остап Лозинський. Muzeum Archidiecezji Warszawskiej. URL: https://maw.art.pl/exhibition/trwo ga-ostap-lozinski/ (дата звернення: 08.05.2025).
  • 8. Barnett Newman. The Stations of the Cross. Lema Sa bachthani. Yale University Art Gallery. URL: https://www.google.com/search?q=https://mavcor.yale.edu/conversations/object-narratives/barnett-newman-stati ons-cross-lema-sabachthani (дата звернення: 08.05.2025).
  • 9. Rothko Chapel. URL: https://www.rothkochapel.org/ (дата звернення: 08.05.2025).
  • 10. Вернер Х. Герніка Пікассо в історичному контексті. Мистецтво та історія. 1983. № 7. С. 141—169.
  • 11. Адамс Л. Мистецтво крізь віки (3-тє вид.). Нью-Йорк: McGraw-Hill. 2007. С. 814—815.
  • 12. Давидова К.Д. Плюралізм тем та образів у творчості Юрія Соловія. Науковий вісник Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Фран ка. 2024. № 76. C. 107.
  • 13. Хомишин М. Ікона: пізнавати непізнаваного Бога, щоб віднайти. URL: http://xic.com.ua/z-isto riji-dumky/ 3-bogoslovja/468-ikona-piznavaty-nepiz navanogo-boga-shchob-vidnajty-sebe (дата звернен ня: 08.05.2025).
  • 14. Otto Pankok 2005. URL: https://artmap.com/muse um kunstpalast/exhibition/otto-pankok-2005 (дата звер нення: 08.05.2025).
  • 15. C. Cтоян. Мистецтво та війна: специфіка художніх транс формацій. Київський національний університет імені Тараса Шевченка. 2022. № 3. C. 121.
Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »