« 2025. № 3 (183)

Народознавчі зошити. 2025. № 3 (183). С. 566—577

УДК 745.5:7.038.53(477)

DOI https://doi.org/10.15407/10.15407/nz2025.03.566

РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ ТВОРЧОСТІ ВИПУСКНИКІВ КАФЕДРИ ХУДОЖНЬОГО ДЕРЕВА ЛЬВІВСЬКОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ АКАДЕМІЇ МИСТЕЦТВ У КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ ВИСТАВКОВИХ ПРАКТИК

БЕНЯХ Наталія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2578-0555
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка, 
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • завідувачка кафедри художнього дерева,
  • вул. В. Кубійовича, 38, 79011, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: benyakh@lnam.edu.ua

Анотація. Мета статті — дослідити виставкову активність молодих українських митців, випускників кафедри художнього дерева Львівської національної академії мистецтв, у контексті сучасного декоративного мистецтва. Об’єктом дослідження є сучасна художня практика у сфері дерев’яної пластики в Україні. Предмет дослідження — виставкові проєкти випускників кафедри художнього дерева ЛНАМ як форма виявлення новітніх авторських ідей у роботі з матеріалом. Акцент зроблено на аналізі творчих підходів п’яти художників — Назара Симотюка, Дмитра Шавали, Єгора Тітенкова, Андрія Савчука та Ігоря Соловйова. Через інтерпретацію виставкових проєктів, зокрема «Де:форма», «На межі», «Раціо», «Геометрія кольору» тощо розглянуто, як дерев’яна пластика трансформується в актуальний мистецький медіум, що виходить за межі традицій ужиткового мистецтва. Митці демонструють широкий спектр авторських підходів — від геометризованої абстракції до цифрової параметрики та сакральних композицій. Методологія включає мистецтвознавчий аналіз, контекстуальне вивчення виставкових практик, порівняльний підхід до авторських концепцій. У результаті встановлено, що дерев’яна пластика та рельєф у творчості митців інтегровані в сучасний художній процес. Підкреслюється також роль академічної мистецької освіти як платформи для розвитку в царині матеріалу.

Ключові слова: художнє дерево, сучасне мистецтво, виставкова практика, дерев’яна скульптура, інсталяція, рельєф, виставкові проєкти.

Надійшла 5.06.2025

Список використаних джерел

  • 1. Чегусова З.А. Українське декоративне мистецтво ХХ століття. Київ: Наукова думка, 2005. 408 с.
  • 2. Чегусова З.А. Декоративне мистецтво України: традиції, пошуки, стильові напрями. Київ: Мистецтво, 1992. 312 с.
  • 3. Єфімова А., Новачинський Ю. Рефлексії мистецтвознавців на прикладі проєкту онлайн-архіву виставок Галереї ЛНАМ. Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2020. Вип. 43. С. 26—33.
  • 4. Сучасне декоративне мистецтво. Молода генерація. URL: https://lnam.edu.ua/uk/exhibition/suchas ne-dekorativne-mistectvo-moloda-generacija.html
  • 5. Бенях Н., Патик О. Сучасне декоративне мистецтво в системі мистецької вищої освіти України (на прикладі діяльності кафедри художнього дерева Львівської національної академії мистецтв). Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2024. Вип. 52. С. 19—25. DOI: 10.37131/2524-0943-2024-52-2
  • 6. Степанок І. Баланс між емоціями та логікою: як прой шло відкриття проєкту «РАЦІО» у львівському артцентрі Меркурій. (Естет). URL: https://www.est hetegazeta.com/post/balans-mizh-emociyamy-ta-logikoyu-yak-proyshlo-vidkryttia-proyekty-racio (дата звернення: 03.06.2025).
  • 7. Симотюк Н. Про себе. Nazar Symotiuk — офіційний сайт. URL: https://www.nazarsymotiuk.com/about (да та звернення: 12.04.2025).
  • 8. Центр інтелектуального мистецтва Меркурій. URL: https://ciamercury.com/?srsltid=AfmBOoqMtjJ2YKGhoyTs-igeaSpXXjiO2UF7p3MEMn6ZkTv5KVxwJ_Cq 03.06.2025
  • 9. Львівська національна академія мистецтв: офіційний сайт. URL: https://lnam.edu.ua/uk/home.html (дата звернення: 23.05.2021).
  • 10. Шавала Д. Офіційний сайт художника. URL: https://dmytroshavala.com/ (дата звернення: 03.06.2025).
  • 11. Шавала Д. Каталог творів. Автор вст. статті Р. Яців. Львів, 2024. 119 с.
  • 12. Савчук А. Персональний сайт художника. URL: https:// andriysavchuk.com/ (дата звернення: 03.06. 2025).

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »