« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1188—1198

УДК 75.036:7.038.53(477)(4)”1950/1970″

DOI https://doi.org/10.15407/

КОЛАЖНІ ТА ФАКТУРНІ СТРАТЕГІЇ КАРЛА ЗВІРИНСЬКОГО У ЄВРОПЕЙСЬКОМУ МИСТЕЦЬКОМУ КОНТЕКСТІ 1950—1970 Х РОКІВ

КУШНІРУК Наталія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8721-0865
  • незалежна дослідниця, мистецтвознавиця, кураторка,
  • Контпакти: е-mail: nk1016659@gmail.com

Анотація. Метою статті є виявити й проаналізувати джерела формування колажних та фактурних стратегій Карла Звіринського у контексті європейського модернізму 1950—1970-х рр., простежити шляхи адаптації цих прийомів в умовах радянської України. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю глибшого осмислення феномену української абстракції окресленого періоду у взаємодії з європейським мистецтвом, а також потребою реконструкції тих художніх каналів, через які модерністські ідеї проникали в радянський культурний простір. Звернення до колажу й асамбляжу як складників авторської мови К. Звіринського відкриває нові перспективи для інтерпретації українського мистецтва другої половини ХХ ст. у світовому вимірі. Показано, що формування абстрактної мови митця відбувалося у складній взаємодії локальних галицьких традицій та міжнародних художніх течій.

Методологічну основу дослідження становить поєднання історико-мистецтвознавчого аналізу з методами іконології, формального та порівняльного аналізу. Аналіз спрямований на виявлення паралелей між творчістю К. Звіринського та практиками європейського модернізму, зокрема авангарду й неоавангардних течій. Важливою є також герменевтична перспектива, структуралізм та концепція «археології знання» М. Фуко, що дає змогу трактувати його фактурні пошуки як вияв духовного досвіду та культурної пам’яті. Наукова новизна дослідження полягає у введенні спадщини митця до ширшого європейського мистецького дискурсу та в інтерпретації його абстракції як практики пам’яті та духовної рефлексії.

Ключові слова: Карло Звіринський, абстракція, колаж, фактура, модернізм, нонконформізм, культурна пам’ять, авангард, українське мистецтво ХХ століття.

Надійшла 4.09.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Звіринський К. Все моє малярство — то молитва: спогади, інтерв’ю, роздуми, статті. Упоряд., передмова, комент. Х. Звіринська-Чабан. Львів: Манускрипт, 2017. 280 с.
  • 2.         Мисюга Б. Герметичне коло Карла Звіринського: альбом-монографія. Передмова В. Корсак. Луцьк; Львів: МСУСК; ЛНАМ; Коло, 2019. 280 с.: іл.
  • 3.         Павельчук І. Витоки абстрактної творчості Карла Звіринського. Сучасне мистецтво. 2009. Вип. 6. С. 366—370.
  • 4.         Бендюк М. Спогади про вчителя — Володимира Антоновича Овсійчука. Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180). С. 1393—1396.
  • 5.         Кушнірук Н. «Одне яблуко Сезанна варте більше, ніж увесь ваш соцреалізм». Інакомислення Карла Звіринського в межах тоталітарної системи. URL: https://litopys.info/articles/odne-yabluko-sezana-varte-bilshe-nizh-uves-vash-sotsrealizm-inakomyslennya-karla-zviryn skogo-v-mezhah-totalitarnoyi-systemy-natalya-kushniruk/ (дата звернення: 22.08.2025).
  • 6.         Krauss R. The Originality of the Avant-Garde and Other Modernist Myths. Cambridge: MIT Press, 1985. 307 p.
  • 7.         Фуко М. Археологія знання. Пер. з фр. В. Шовкун. Київ: Основи, 2003. 326 с.
  • 8.         Błotnicka-Mazur E. (2017). The Image of Art Between Ideology and Modernity. Elbląg Biennales of Spatial Forms in 1960’s Poland. ARTis ON. № 9. Lisbon: Uni versity of Lisbon. P. 97—106.
  • 9.         Kohen A. Giorgio Morandi’s Beloved Still Lifes Have Unsettling Ties to 20th Century Fascism. URL: https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-giorgio-morandis-beloved-lifes-unsettling-ties-20th-century-fascism (дата звернення: 02.09.2025).
  • 10.       Каталог втрачених експонатів Національного музею у Львові. Київ; Львів, 1996. 299 c.
  • 11.       Овсійчук В. Інтерв’ю. 2015 р. URL: https://www.youtube.com/watch?v=VvUatEG7b0U (дата звернення: 03.08.2025).
  • 12.       Rajmund Ziemski. URL: https://molskigallery.com/kolek cjaa/rajmund-ziemski (дата звернення: 03.09.2025).
Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »