Архів
Передплата
Ви можете передплатити часопис "Народознавчі зошити" на сайті передплатного агенства "Укрінформнаука".

« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1199—1209

УДК 76:7.04:2-135-055.2:929А.Бокотей

DOI https://doi.org/10.15407/

ОБРАЗ ЖІНКИ У ГРАФІЧНИХ РОБОТАХ АНДРІЯ БОКОТЕЯ 60-Х РОКІВ ХХ СТ.: ВИЗНАЧЕННЯ ХУДОЖНІХ ДОМІНАНТ

СМАКОВА Людмила

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7226-1793
  • викладачка, аспірантка,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • кафедра художнього скла,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: lyudmila_smakova@lnam.edu.ua

Анотація. Розглянуто маловивчені ранні графічні твори Андрія Бокотея 1960-х рр., зокрема опрацьовано образ жінки. Окрім того, окреслено соціально-історичний контекст 1960-х рр. в УРСР, неформальну школу Карла Звіринського та звернення до народної традиції. Відсутність глибинного мистецтвознавчого аналізу обраних робіт у сучасному науковому просторі зумовила актуальність дослідження. Приділяється увага трьом основним типам зображення жінки у графічних роботах А. Бокотея: жінка в побутовому просторі, натурниця як художній об’єкт та члени родини. Метою дослідження є визначення художніх домінант у графічних роботах А. Бокотея 1960-х рр. У науковій роботі використані такі методи: компаративний, формальний, іконографічний, стилістичний, контекстуальний та типологічний. Проведений аналіз дає змогу виявити художні домінанти в образі жінки у графіці А. Бокотея: лаконізм, декоративність, психологічну глибину та експресивну узагальненість форми. Дослідження підтвердило, що в графіці А. Бокотея помітний синтез впливів школи К. Звіринського та експресіоністичних тенденцій Р. Сельського. Це виражається у відмові від реалістичних канонів на користь формального спрощення, роботі з лінією та площиною. Вперше системно проаналізовано та опубліковано архівні матеріали, що дає змогу заповнити прогалину в дослідженні творчості А. Бокотея, львівської графіки 1960-х рр. та допомогти у подальшому аналізі творчого феномену митця.

Ключові слова: творчість Андрія Бокотея, львівська графіка, образ жінки, композиція, стилістика, іконографія, художньо-образні домінанти.

Надійшла 8.09.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Лагутенко О. Graphein. Графіки: нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ, 2007. 168 с.: іл. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?C21COM=S&I21DBN=UKRLIB&S21CNR=20&S21P03=FF=&S21STR=ukr0004970 (дата звернення: 31.06.2025).
  • 2.         Яців Р. Львівська графіка 1945—1990. Традиції та новаторство. Київ: Наукова думка, 1992. 120 с.
  • 3.         Ваврух М. Львівська графіка другої половини 1960-х — початку 1970-х рр. через призму національної самоідентифікації та її вплив на покоління митців кінця ХХ — початку ХХІ ст. Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 508—515. ISSN 1028-5091.​ URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2018-2/31.pdf (дата звернення: 21.04.2025).
  • 4.         Сом-Сердюкова О. Карло Звіринський та його «підпільна академія»: рефлексії культурної пам’яті. АРТ-платФОРМА. 2020. Т. 2. № 2. С. 117—137. DOI: https://doi.org/10.51209/platform.2.2.2020.117-137 (дата звернення: 02.08.2025).
  • 5.         Братюк Н. Експресіоністичні тенденції 1960-х рр. у творчості вихідців зі школи Карла Звіринського: Петра Марковича та Зеновія Флинти. Народознавчі зошити. 2020. № 4 (154). С. 892—906. DOI: https://doi.org/10.15407/nz2020.04.892 (дата звернення: 02.08.2025).
  • 6.         Матковська І. (2017). Вплив світоглядних і мистецьких засад Романа Сельського та Карла Звіринського на формування творчої особистості Зеновія Флінти. ВІСНИК Львівської Національної Академії Мистецтв. № 31. С. 284—294. URL: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.573925
  • 7.         Мисюга Б. Герметичне коло Карла Звіринського. Дрогобич: Коло, 2019. 279 с.
  • 8.         Федорук О. Маестро художнього скла Андрій Бокотей: монографія. Київ: Либідь, 2008. 320 с.
  • 9.         Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: розвиток візуального мистецтва України ХХ—ХХІ століть. Київ: ВХ [студіо], 2008. 188 с. URL: https://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Sydorenko.pdf (дата звернення: 21.04.2025).
Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »