« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1235—1241

УДК 7.03’06:75.051/052:1302(477)

DOI https://doi.org/10.15407/

МЕТАМОДЕРНІСТСЬКІ ВІЗІЇ В ТВОРЧОСТІ АНДРІЯ ДУДЧЕНКА

СОСІК Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-2450-1235
  • кандидатка мистецтвознавства, завідувачка аспірантури,
  • Київська державна академія декоративно-прикладного
  • мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
  • вул. М. Бойчука, 32, 01014, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: olhasosik@gmail.com

ВАСКЕВИЧ Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1936-7342
  • PhD з Професійної освіти, в. о. завідувачки кафедри
  • монументального і станкового живопису, Київська
  • державна академія декоративно-прикладного
  • мистецтва і дизайну імені Михайла Бойчука,
  • вул. М. Бойчука, 32, 01014, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: kolle_a@ukr.net

Анотація. Розглядається феномен метамодернізму як нової культурної парадигми, що поєднує модерністську щирість та духовний пошук із постмодерністською критичністю та іронією.

Актуальність дослідження зумовлена потребою окреслити особливості втілення метамодерністських тенденцій у сучасному українському мистецтві, зокрема у творчості живописця та педагога Андрія Дудченка.

Метою роботи є системний мистецтвознавчий аналіз художніх і концептуальних проєктів митця з позицій метамодерністської чутливості.

Методологічну основу становлять порівняльно-історичний, іконографічний та герменевтичний підходи, що дає змогу розкрити смислові рівні творів і простежити їхній зв’язок із культурними архетипами та сучасним соціокультурним контекстом.

Ключові слова: Андрій Дудченко, метамодернізм, сучасне мистецтво, монументальний живопис, концептуальність, філософія мистецтва.

Надійшла 10.09.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Губернатор О.І. Метамодернізм як нова парадигма сучасних культурних практик. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв: наук. журнал. 2023. № 1. С. 109—114. DOI: 10.32461/ 2226-3209.1.2023.277643.
  • 2.         Burke E.A Philosophical Enquiry into the Origin of Our Ideas of the Sublime and Beautiful. Cambridge University Press, 2014. 328 р. DOI: 10.1017/CBO9781107360495.
  • 3.         Оніщенко О. Видова специфіка мистецтва доби метамодернізму: особливості трансформаційних процесів. Культурологічна думка: збірник наукових праць, 2023. Том 23. № 1. C. 45—54. DOI: 10.37627/2311-9489-23-2023-1.45-54.
  • 4.         Головей В. Трансформації релігійного мистецтва в епоху Ренесансу. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. 2013. № 27. С. 148—152. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/6364/1/26.pdf.pdf (дата звернення 15.08.2025 р.).
  • 5.         Пахаренко В. Метамодернізм як художній напрям: роздуми про новий тип світосприйняття. Українська мова та література. 2021. № 7—8. С. 56—68. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/728820/1/Метамодернізм.pdf (дата звернення 28.08.2025 р.).
  • 6.         Петрова І.В. Метамодернізм як культурологічна концепція. Питання культурології. 2020. № 36. С. 14—23. DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020. 221039.
  • 7.         Афанасьєв О.І. Наратив як поле порозуміння між живописом і наукою. Наукові записки міжнародного гуманітарного університету. 2023. № 39. С. 62—65. DOI: 10.32782/2663-5682/2023/39/14.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »