« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1078—1084

УДК 316.334.5(477.83/.86)

DOI https://doi.org/10.15407/

СІЛЬСЬКИЙ ТА МІСЬКИЙ ПОВСЯКДЕННІ ПРОСТОРИ ГАЛИЧИНИ 20—30-Х РР. ХХ СТ. ОЧИМА ПРЕДСТАВНИЦЬ ЖІНОЧОГО РУХУ

ВОЙТОВИЧ Надія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-6313-9585
  • кандидатка історичних наук, доцентка,
  • Львівський національний університет ветеринарної медицини
  • та біотехнологій імені С.З. Ґжицького,
  • кафедра історії України та економічної теорії,
  • вул. Пекарська, 50, 79010, Львів, Україна,
  • Контакти: e mail: wojtovych@ukr.net

Анотація. Українське суспільство Галичини міжвоєнного періоду, зважаючи на асиміляційну політику Другої Речі Посполитої, було неоднорідним. Адже проживало у двох просторах  — міському (де переважали поляки) та сільському (домінували українці). Село зберігало українські традиції, але відставало в організаційному, соціально-економічному розвитку. Місто було асимільоване поляками, але давало значно більше можливостей для культурної, громадської діяльності. Саме періодичні матеріали (зокрема жіночі видання «Нова хата», «Жіноча доля») мають неабияку вагу, бо з-поміж іншого дають можливість з’ясувати різні аспекти жіночого руху Галичини. Мета статті — на основі аналізу періодичних матеріалів міжвоєнного періоду проілюструвати погляди на сільське і міське повсякденне життя представниць жіночого руху Галичини; висвітлити, як громадська активність останніх стирала різницю між обома просторами; показати приклади, коли міська інтелігентка отримувала можливість знайомитися із сільською культурою, і навпаки — селянка «відкривала» для себе міський світ. Об’єкт наукових студій — жіночий рух Галичини міжвоєнного періоду. Предметом дослідження є погляди на повсякденне сільське і міське життя представниць жіночого руху Галичини. Хронологічні межі праці охоплюють 20—30 ті рр. ХХ ст., територіальні межі — регіони України, що входили до складу Другої Речі Посполитої, а це нині Івано-Франківська, Львівська та Тернопільська області. Методологія дослідження базується на застосуванні методологічного принципу історизму, а також на загальнонаукових і спеціальних наукових методах, передусім на порівняльно-історичному.

Ключові слова: Галичина, жіночий рух, село, місто, повсякдення.

Надійшла 30.08.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Богачевська-Хом’як М. Білим по білому: жінки в громадському житті України. 1884—1939. Київ: Либідь, 1995. 424 с.
  • 2.         Маланчук-Рибак О. Ідеологія та суспільна практика жіночого руху на західноукраїнських землях ХІХ — першої третини ХХ ст.: типологія та європейський культурно-історичний контекст. Чернівці: Книги ХХІ, 2006. 500 с.
  • 3.         Дядюк М. Український жіночий рух у міжвоєнній Галичині: між гендерною ідентичністю та національною заангажованістю. Львів: Астролябія, 2011. 368 с.
  • 4.         Кісь О. Жінка в традиційній українській культурі (друга половина ХІХ — початок ХХ ст.). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2012. 287 с.
  • 5.         Голик Р. Між емансипацією й народною традицією: жінка, стереотипи та повсякденне життя на сторінках львівської періодики 20—30 рр. ХХ ст. Народознавчі зошити. 2014. Вип. 1 (115). С. 29—37.
  • 6.         Й. Р. Справді вже крайня пора рятувати наше парохіяльне духовенство. Нива. 1937. Ч. 6. С. 203—212.
  • 7.         Блажкевичева І. Як вести працю на селі. Нова хата. 1929. Ч. 8—9. С. 8—10.
  • 8.         Баранова Б. На село! Жіноча доля. 1926. Ч. 2. С. 2—3.
  • 9.         З жіночого руху. Нова хата. 1925. Ч. 3. С. 14.
  • 10.       Блажкевич І. Жінка-громадянка в родині. Нова хата. 1938. Ч. 15—16. С. 7.
  • 11.       Лисогірська Ж. Поступки, що нас понижують. Жіноча Воля. 1937. Ч. 12. С. 6—7.
  • 12.       Дичковська А. До статті «Кілька слів під розвагу нашому жіноцтву». Жіноча доля. 1929. Ч. 6. С. 4.
  • 13.       Ганусин О. «Не то що несвідомі а ще люті, люті як гадюки»: внутрішня мізогінія серед українок Галичини на межі ХІХ—ХХ століть. Під наук. ред. О. Кісь. Жіночі виміри минулого: уявлення, досвіди, репрезентації: монографія. С. 234—248. Львів: Центр міської історії; ІН НАН України, 2023.
  • 14.       Hook I. Кілька слів під розвагу нашому жіноцтву. Жіноча доля. 1929. Ч. 1—2. С. 7—8.
  • 15.       Слово в справі нашого міщанства. Жіноча доля. 1935. Ч. 10. С. 6.
  • 16.       Е. К. Дитячі садки. Нова хата. 1937. Ч. 1. С. 8—9.
  • 17.       Стефа Г. Міщанки! Жіноча доля. 1927. Ч. 19. С. 2—3.
  • 18.       Дучимінська О. Робім крок уперед. Жіноча доля. 1931. Ч. 46. С. 4.
  • 19.       Романюк М. Схаменіться, будьте люди… Жіноча Воля. 1937. Ч. 11. С. 6—7.
  • 20.       Гоцька О. Гей, Черче! Жіноча доля. 1933. Ч. 6. С. 4—6.
  • 21.       О. К. Подумаймо хвилину при святковій годині. Жіноча доля. 1935. Ч. 8—9. С. 2—4.
  • 22.       Кисілевська О. Радісний обяв. Жіноча доля. 1926. Ч. 4. С. 2.
  • 23.       Лемеха-Луцька О. У в’язницях трьох окупантів. Альманах Станиславівської землі. Збірник матеріялів до історії Станиславова і Станиславівщини. Том II. С. 349—364. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто, 1985.
  • 24.       Меля. Переворот. Нова хата. 1928. Ч. 1. С. 6—7.
  • 25.       Бурачинська Л. Ще про право жінки на працю. Нова хата. 1936. Ч. 11—12. С. 6.
  • 26.       «Ева». Обезпечення в подружі! Нова хата. 1932. Ч. 11. С. 13.
  • 27.       Мандюкова Я. Жіноча сторінка. Радість життя. Діло. 1937. Ч. 66. С. 5.
  • 28.       Хабурський С. Діточі садки-захоронки і ми. Нива. 1933. Ч. 5. С. 182—185.
  • 29.       Хабурський С. Діточі садки-захоронки і ми. Нива. 1933. Ч. 4. С. 138—142.
  • 30.       Пастернакова М. Чужі і наші дошкілля. Нова хата. 1936. Ч. 15—16. С. 15—16.
  • 31.       Л. Діточі садки. Нова хата. 1934. Ч. 10. С. 12.
  • 32.       Дучимінська О. Велике свято українських робітниць у Львові. Жіноча доля. 1937. Ч. 23. С.`15—16.
  • 33.       Нижанківська М. Домашня помішниця з українського села. Нова хата. 1939. Ч. 4. С. 4.
  • 34.       Шиян О. Гріх розпусти і невтомна праця: яким було життя служниць у Львові. Родинні історії початку ХХ століття. URL: https://zaxid.net/yakim_bulo_zhittya_sluzhnits_u_lvovi_na_pochatku_xx_stolittya_istoriya_simyi_n1589686 (дата зв. 19.09.2025).
  • 35.       Черчович І. Бідні й вагітні у Львові кінця ХІХ століття. Під наук. ред. О. Кісь. Жіночі виміри минулого: уявлення, досвіди, репрезентації: монографія. С. 373—388. Львів: Центр міської історії; ІН НАН України, 2023.
Наші автори
Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »