« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 29—46

УДК 398.341-049.65

DOI https://doi.org/10.15407/

ПРИКРАШАННЯ ДАХУ ЯК ЗАСІБ МАГІЧНОГО ЗАХИСТУ БУДІВЛІ

РАХНО Костянтин

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
  • доктор історичних наук, старший дослідник, провідний
  • науковий співробітник, Національний музей-заповідник
  • українського гончарства в Опішному,
  • вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне, Україна,
  • Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net

Анотація. Люди традиційного суспільства вірили, що оздоблення даху, яке нині сприймається як витвір декоративно-ужиткового мистецтва, працювало як магічний захист дому та тих, хто перебував у ньому. Вважалося, що благословення оберегів даху буде передано всім, хто мешкає у будівлі. На цьому базувалися сакральні функції покрівельної кераміки античного світу, Далекого Сходу, Південно-Східної Азії й країн Європи.

Людьми традиційного суспільства була вироблена оберегова магія, яка рятувала їх від шкідливого впливу різних надприродних сил, стихійних лих, природних катаклізмів, життєвих негараздів. Ужиток оберегів на даху передбачав нанесення зловорожим силам удару на випередження, скоєння їм збитків, шкоди, лякання їх.

Мета статті — дослідити прикрашання даху як засіб магічного захисту будівлі у різних народів світу. Об’єктом дослідження є етнографічно зафіксовані приклади використання декору як магічного захисту даху. Давніші та простіші практики магічного захисту були прологом до складних езотеричних ритуалів, і так само ускладнювалися обереги даху, що були матеріальними об’єктами.

Методологічною основою дослідження є порівняльно-історичний методологічний інструментарій.

Основою роботи є етнографічні матеріали, що стосуються сприйняття даху в традиційній культурі.

Ключові слова: звичаї, вірування, обрядовість, народна релігійність, дах, міфологія, традиційна культура.

Надійшла 24.01.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Kohlbrugge Jacob Herman Friedrich. Tier- und Mensche nantlitz als Abwehrzauber. Bonn: Kurt Schroeder Verlag, 1926. 94 s.
  • 2.         Bein Peter von. Panneschöpper. Ziegelhandwerk am Niederrhein. Wesel: Druck & Mediendesig, 2006. 144 s.
  • 3.         Müller Willi. Christliche Symbole auf Dachziegeln. Die Ziegelindustrie. 1961. Heft 20. S. 653—656.
  • 4.         Ruff Martin. Croyances et superstitions: des rites de protection en Alsace. Strasbourg, 2014. 16 p.
  • 5.         Байбурин А.К. Семиотические аспекты функционирования вещей. Этнографическое изучение знаковых средств культуры. Ленинград: Наука, 1980. С. 63—101.
  • 6.         Элиаде Мирча. Космос и история. Москва: Прогресс, 1987. 312 с.
  • 7.         Crooke W. The House in India from the Point of View of Sociology and Folklore. Folklore. London, 1918. Vol. 29. № 2. P. 113—145.
  • 8.         Нікольскі М.М. Жывёлы ў звычаях, абрадах і вера ваннях беларускага сялянства. Мінск: Беларус кая Акадэмія навук, 1933. 98 с.
  • 9.         Billings Arlene, Dhanjal Beryl. Supernatural Signs, Sym bols, and Codes. New York: Rosen Publishing Group, 2012. 264 p.
  • 10.       Rochholz Ernst Ludwig. Deutscher Glaube und Brauch im Spiegel der heidnischen Vorzeit. Berlin: Ferd. Dümmler’s Verlagsbuchhandlung, 1867. Band 2. 335 s.
  • 11.       Łęga Władysław. Ziemia Chełmińska. Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze, 1961. 493, [1] s.
  • 12.       Scheftelowitz Isidor. Das Hörnermotiv in den Religionen. Archiv für Religionswissenschaft. 1912. Fünfzehnter Band. S. 451—487.
  • 13.       Мюррей Маргарет. Египетские храмы. Жилища таин ственных богов. Москва: Центрполиграф, 2008. 223 с.
  • 14.       Schell Otto. Abwehrzauber am bergischen Hause. Globus. Illustrierte Zeitschrift für Länder und Völkerkunde. 1907. Band 91. S. 335—338, 363—366.
  • 15.       Sartori Paul. Ueber das Bauopfer. Zeitschrift für Ethnologie. Berlin, 1898. Dreissigster Jahrgang. S. 1—54.
  • 16.       Gruner D. Haus und Hof im sächsischen Dorfe. Sächsische Volkskunde. Dresden: G. Schönfeld’s Verlagsbuchhandlung, 1900. S. 382—436.
  • 17.       Prahn H. Glaube und Brauch in der Mark Brandenburg. Zeitschrift des Vereins für Volkskunde. 1891. Erster Jahrgang. S. 178—197.
  • 18.       Handwörterbuch des deutschen Aberglaubens/Herausgegeben unter besonderer Mitwirkung von Eduard Hoffmann-Krayer und Mitarbeit zahlreicher Fachgenossen von Hanns Bächtold-Stäubli. Berlin; Leipzig: Walter de Gruyter, 1931/1932. Band 4. Hieb- und Stichfest. Knistern. 1584 s.
  • 19.       Чеснов Я.В. Историческая этнография стран Индокитая. Москва: Наука, 1976. 300 с.
  • 20.       Zaborsky-Wahlstätten Oskar von. Urväter-Erbe in Deutscher Volkskunst. Leipzig: Koehler & Amelang, 1936. 382 s.
  • 21.       Köhler Johann August Ernst. Volksbrauch, Aberglauben, Sagen und andre alte Ueberlieferungen im Voigtlande. Leipzig: Verlag von Fr. Fleischer, 1867. VI, 652 s.
  • 22.       Weiser Lily. Das Bauernhaus im Volksglauben. Mitteilungen der anthropologischen Gesellschaft in Wien. 1925. LVI. Band. S. 1—15.
  • 23.       Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1913. Part VII: Balder the Beautiful. Vol. 2. 390 p.
  • 24.       Woodthorpe R.G. Notes on the Wild Tribes Inhabiting the So-Called Naga Hills, on Our North-East Frontier of India. Part I. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. London, 1882. Vol. 11. P. 56—73.
  • 25.       Hutton J.H. The Angami Nagas: With Some Notes on Neighbouring Tribes. London: Macmillan and Co., Limited, 1921. XV, 480 p.
  • 26.       Bastian Adolf. Die Voelker des Oestlichen Asien. Jena: Hermann Costenoble, 1867. Dritter Band. Reisen in Siam im Jahre 1863. XX, 540 s.
  • 27.       Hodson T. C. The Meitheis. London: David Nutt, 1908. XVII, 227 p.
  • 28.       Sibree James. The Great African Island: Chapters on Madagascar. London: Trübner & Company, 1880. XI, 372 p.
  • 29.       Wake C. Staniland. Notes on the Origin of the Malagasy. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1882. Vol. 11. P. 21—33.
  • 30.       Winzeler Robert L. The Architecture of Life and Death in Borneo. Honolulu: University of Hawaii Press, 2004. 208 p.
  • 31.       Griep Hans-Günter. Das Dach in Volkskunst und Volksbrauch. Köln-Braunsfeld: Verlagsgesellschaft Rudolf Mül ler, 1983. 142 s.
  • 32.       Басилов В.Н. О пережитках тотемизма у туркмен. Труды Института истории, археологии и этногра фии Академии наук Туркменской ССР. Ашхабад, 1963. Т. VII. С. 135—150.
  • 33.       Cunningham Scott, Harrington David. The Magical Household: Spells & Rituals for the Home. St. Paul: Llewellyn Publications, 2002. XVIII, 186 p.
  • 34.       Акиева Петимат. Рождение, свадьба, смерть. Исто ри ко-этнографические архетипы ингушей. Санкт-Петербург: Алеф-пресс, 2014. 292 с.
  • 35.       Чибиров Л.А. Традиционная духовная культура осе тин. Москва: Российская политическая энцикло педия (РОССПЭН), 2008. 711 с.
  • 36.       Эрдэнэболд Лхагвасурэн. Традиционные верования ойрат-монголов (конец XIX — начало ХХ в.). Улан-Удэ: издательство БНЦ СО РАН, 2012. 196 с.
  • 37.       Kuhn Adalbert. Der Schuss des wilden Jägers auf den Sonnenhirsch: ein Beitrag zur vergleichenden Mythologie der Indogermanen. Zeitschrift für deutsche Philologie. Halle, 1868. Erster Band. S. 89—119.
  • 38.       Weigel Karl Theodor. Beiträge zur Sinnbildforschung. Berlin: Alfred Metzner Verlag, 1943. 139 s.
  • 39.       Галданова Г.Р. Доламаистские верования бурят. Новосибирск: Наука, 1987. 113 с.
  • 40.       Цагараев В.А. Золотая яблоня нартов: История, ми фология, искусство, семантика. Владикавказ: РИПП им. В.А. Гассиева, 2000. 300 с.
  • 41.       Дзацциаты Руслан. Культура позднесредневековой Осетии. Владикавказ: Ир, 2002. 432 с.
  • 42.       Осетины глазами русских и иностранных путешественников (XIII—XIX вв.). Составление, вводная статья и примечания Б.А. Калоева. Орджоникидзе: Северо-Осетинское книжное издательство, 1967. 320 с.
  • 43.       Севан О.Г. Росписи жилых домов Русского Севера. Москва: Прогресс-Традиция, 2007. 216 с.
  • 44.       Суворов Н.Н. О коньках на крестьянских крышах в некоторых местах Вологодской и Новгородской губерний. Известия Императорского русского Археологического общества. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1863. Том четвертый. С. 169—171.
  • 45.       Чекалов А.К. Народная деревянная скульптура русского Севера. Москва: Искусство, 1974. 192 с.
  • 46.       Scheftelowitz Isidor. Alt-Palästinischer Bauernglaube in religionsvergleichender Bedeutung. Hannover: Orient-Buchhandlungt Heinz Lafaire, 1925. 181 s.
  • 47.       Иорданский В.Б. Звери, люди, боги: Очерки африканской мифологии. Москва: Наука, 1991. 319 с.
  • 48.       Истории чёрной земли: Сказки и легенды Анголы. Составление, предисловие и перевод с португальского Л.В. Некрасовой. Москва: Наука, 1975. 264`с.
  • 49.       Хорошилов Г.А. Трипільський «китайський» будиночок з колекції «Платар». Енциклопедія трипільської цивілізації: В двох томах. Київ: ТОВ «Укрполіграфмедіа», ТОВ «Іринівська», 2004. Том перший. Книга перша. С. 425—427.
  • 50.       Бурдо Наталія. Сакральний світ трипільської цивілізації. Київ: Наш час, 2008. 296 с.
  • 51.       Siecke Ernst. Götterattribute und sogenannte Symbole. Nebst Abhandlungen: 1. Über die Mythologischen Anschauungen der Litauer (Letten); 2. Über die Naturgrundlage der römischen (altitalischen) Religion. Jena: Verlag von Hermann Costenoble, 1909. VIII, 313 s.
  • 52.       Элиаде Мирча. Очерки сравнительного религио ве дения. Москва: Ладомир, 1999. 488 с.
  • 53.       Подосинов А.В. Ex oriente lux!: Ориентация по стра нам света в архаических культурах Евразии. Москва: Языки русской культуры, 1999. 720 с.
  • 54.       Wilke Georg. Mythische Vorstellungen und symbolische Zeichen aus indoeuropäischer Urzeit. Mannus. 1914. VI. Band. S. 15—44.
  • 55.       Никитина М.И. Древняя корейская поэзия в связи с ритуалом и мифом. Москва: Наука, 1982. 328 с.
  • 56.       Никитина М.И. Миф о Женщине-Солнце и ее родителях и его «спутники» в ритуальной традиции древней Кореи и соседних стран. Санкт-Петербург: Петербургское Востоковедение, 2001. 560 с.
  • 57.       Rundle Clark R.T. Myth and Symbol in Ancient Egypt. New York: Grove Press, Inc., 1960. 291 p.
  • 58.       Jahn Otto. Über den Aberglauben des bösen Blicks bei den Alten. Berichte über die Verhandlung der königlich sächsischen Gesellschaft der Wissenschaft zu Leipzig. Philologisch-historische Classe. 1855. Siebenter Band. S. 28—111.
  • 59.       Wallis Budge E.A. The Gods of the Egyptians, or Studies in Egyptian Mythology. Chicago; London: The Open Court Publishing Company; Methuen & Co., 1904. Volume II. IX, 431 p.
  • 60.       Mallākh Kamāl, Brackman Arnold C. The Gold of Tutankhamen. New York: Newsweek Books, 1978. 332 p.
  • 61.       Mellinkoff Ruth. Averting Demons. The Protective Power of Medieval Visual Motifs and Themes. Los Angeles: Ruth Mellinkoff Publications, 2004. Vol. 1. 196 p.
  • 62.       Hausman Liselotte, Kriss-Rettenbeck Lenz. Amulett und Talisman. Erscheinungsform und Geschichte. München: Verlag Georg D. W. Callwey, 1966. 270 s.
  • 63.       Gruia Ana Maria. Magic in the House: Functions of Images on Medieval Stoves Tiles from Transylvania, Moldavia and Walachia. Studia Patzinaka. Bucharest, 2007. Vol. 5. P. 7—46.
  • 64.       Наговицын А.Е. Магия хеттов. Москва: Академический проект. Трикста, 2004. 496 с.
  • 65.       Copp Paul. The Body Incantatory: Spells and the Ritual Imagination in Medieval Chinese Buddhism. New York: Columbia University Press, 2014. XXXII, 364 p.
  • 66.       Meyer Carl. Der Aberglaube des Mittelalters und der nächstfolgenden Jahrhunderte. Basel: Druck und Verlag von Felix Schneider, 1884. VIII, 381 s.
  • 67.       Сказания о доблестных, влюбленных и мудрых. Антология классической малайской прозы. Перевод с ма лайского, составление и предисловие В.И. Бра гинского. Москва: Наука, 1982. 391 с.
  • 68.       Schurtz Heinrich. Amulette und Zaubermittel. Archiv für Anthropologie. Braunschweig: Druck und Verlag von Friedr. Vieweg & Sohn, 1894. Band XXII. S. 57—64.
  • 69.       Щербаківський Вадим. Українське мистецтво: Вибрані неопубліковані праці. Київ: Либідь, 1995. 288 с.
  • 70.       Kandert Josef. Folk Pottery of Nigeria. Annals of the Náprstek Museum. Prague: National Museum, 1974. № 7 (1). P. 1—194.
  • 71.       Wilamowitz-Moellendorf Ulrich von. Der Glaube der Hellenen. Berlin: Weidmannsche Buchhandlung, 1931. I. Band. 412 s.
  • 72.       Seligmann Siegfried. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Zweiter Band. XXII, 526 s.
  • 73.       Coomaraswamy Ananda K. Christian and Oriental Philosophy of Art. New York: Dover Publications Inc., 1956. 146 p.
  • 74.       Dittrich Edith. Das Motiv des Tierkampfes in der altchinesischen Kunst. Wiesbaden: Otto Harrassowitz, 1963. VII, 248 s.
  • 75.       Кузьмина Е.Е. Мифология и искусство скифов и бактрийцев. Москва: Российский Институт культурологии, 2002. 288 с.
  • 76.       Rigaux Dominique. Usages apotropaiques de la fresque dans l’Italie du Nord au XVe siecle. Nicee II. 787—1987. Douze siecles d’images religieuses. Actes du colloque international Nicee II, tenu au College de France, Paris les 2, 3, 4, octobre 1986. Paris: Cerf, 1987. P. 317—330.
  • 77.       Rigaux Dominique. Une image pour la route. L’iconographie de saint Christophe dans les régions alpines (XIIe—XVe siècle). Voyages et voyageurs au Moyen Âge. Paris: Publications de la Sorbonne, 1996. P. 235—266.
  • 78.       Maguire Henry. The Icons of their Bodies. Saints and their Images in Byzantium. Princeton ; New Jersey: Princeton University Press, 1996. XVII, 222 p.
  • 79.       Вархол Надія. Народна демонологія українців Сло ваччини. Свидник: Tlačiareň svidnícka, s.r.o., 2017. 448 с.
  • 80.       Weinhold Karl. Die deutschen Frauen in dem Mittelalter. Wien: Verlag von Carl Gerold, 1851. V, 496 s.
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »