« 2025. № 4 (184)

Народознавчі зошити. 2025. № 4 (184). С. 979—989

УДК: 75 : [316. 647. 6 : 316. 65] (477) “1960/1990”

DOI https://doi.org/10.15407/

МИСТЕЦЬКИЙ НОНКОНФОРМІЗМ ТА СТАНОВЛЕННЯ СВОБОДИ ТВОРЧОСТІ В УКРАЇНІ (1960—1990-ТІ РОКИ)

ОГОНОВСЬКА Софія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-1047-9177
  • аспірантка, Львівська національна академія мистецтв,
  • вул. В. Кубійовича, 38, 79011, Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: sophia.ohonovska@lnam.edu.ua

Анотація. Стаття присвячена дослідженню феномену українського мистецького нонконформізму та процесу становлення свободи творчості в Україні в 1960—1990-х рр. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю глибшого осмислення взаємозв’язку між політичними, соціокультурними чинниками та художніми практиками, що формували простір самовираження митців у радянський період і після його завершення. Мета статті — з’ясувати, як український мистецький нонконформізм змінювався під впливом історичних і соціокультурних трансформацій, які чинники сприяли його еволюції та як ці процеси вплинули на становлення свободи творчості в Україні. У дослідженні використано комплекс методів: історико-культурний, компаративний, контекстуальний аналіз, що дає можливість виявити як загальні закономірності, так і локальні особливості розвитку нонконформістського руху. Результати роботи полягають у виокремленні й характеристиці ключових етапів, регіональних осередків та механізмів самоорганізації й інституціалізації андеграундних ініціатив у мистецькому середовищі. Стаття доповнює та уточнює існуючі матеріали та підходи до осмислення українського нонконформізму, звертаючи увагу на ті аспекти хронології, соціокультурної динаміки й регіональної специфіки, що залишалися менше систематизованими в попередніх дослідженнях. Робота розглядає нонконформізм як важливу складову історії українського мистецтва й культури, що значно вплинула на формування свободи творчості в Україні в останній чверті ХХ століття.

Ключові слова: нонконформізм, андеграунд, свобода творчості, трансформація мистецького середовища Львова, мистецьке середовище Львова, образотворче мистецтво.

Надійшла 16.07.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Голубець О. Мистецтво XX ст.: український шлях. Львів: Колір ПРО, 2012. 200 с.
  • 2.         Вишеславський Г. Нонконформізм: Андеґраунд та «неофіційне мистецтво». Художня культура. Акту альні проблеми: Наук. зб. Київ: Вид. дім А + С, 2006. № 3. С. 171—198. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/khud_kult_2006_3_16 (дата звернення: 26.05.2025).
  • 3.         Вишеславський Г. Творчість Олександра Стахова-Шульдиженка — спадщина, овіяна багатьма культурами. Ін-т проблем сучас. мистец. НАМ України. Ніжин: ПП Лисенко М.М., 2022. 256 с. DOI: 10. 31500/978-617-640-573-3
  • 4.         Вишеславський Г., Сидор-Гібелинда О. Термінологія сучасного мистецтва: означення, неологізми, жаргонізми сучасного візуального мистецтва України: словник. Київ: Terra Incognita, 2010. 413 с.
  • 5.         Вишеславський Г. Неоавангардні тенденції нонкон фор містсь кого мистецтва 1980-х (одеський АПТАРТ): (одеський АПТАРТ). Сучасне мис тецт во. 2021. № 17. С. 9—22. DOI: 10.31500/2309-8813.17. 2021. 248422
  • 6.         Кущ С. «Портрети» спротиву. Газета «День». 2011. № 62. URL: https://web.archive.org/web/20200 930 062545/https://day.kyiv.ua/uk/article/naprikinci-dnya/portreti-sprotivu (дата звернення: 28.06.2025).
  • 7.         Петрова О. «Ноїв ковчег»: Живопис другої половини ХХ століття. Тенденції. Національний художній музей України. Київ, 2000. С. 116—121.
  • 8.         Смирна Л. Український мистецький нонконформізм: історичний і світоглядний вимір. Нариси з історії обра зотворчого мистецтва України ХХ ст.: у 2 кн.Київ, 2006. Кн. 2. С. 5—76.
  • 9.         Петрова О. Утопія художньої свободи 60-х років у проекції на образотворчі реалії передпочатку XX ст. Наукові записки НаУКМА (мистецтвознавство та музейна справа). Київ, 2000. Том 18. С. 171—175.URL: https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/c8c646b7-9be1-432e-ae08-7387ef6f2b71/content (дата звернення: 5.07.2025).
  • 10.       Смирна Л. Легітимізація нонконформізму: процес пішов. Журнал «Art Ukraine». 2016. URL: http://artu kraine.com.ua/a/ukrainskiy-misteckiy-nonkonformizm-chastina-1/#.V12CDo9OLIU (дата звернення: 5.07.2025).
  • 11.       Авраменко О. Зміни парадигми функціонування образотворчого мистецтва в Україні 1950-х—2005-го років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст.: у 2 кн. Київ, 2006. Кн. 2. С. 193—239.
  • 12.       Вишеславський Г. Contemporary art України — від ан де граунду до мейнстріму. Київ: ІПСМ НАМ України, 2020. 256 с. 
  • 13.       Голубець О. Між свободою і тоталітаризмом: Мис тецьке середовище Львова другої половини XX сто ліття. Львів: Академ. експрес, 2001. 176 с.
  • 14.       Скляренко Г. Українське мистецтво другої половини 1980— 2000-х років: події, явища, спрямування. На риси з історії образотворчого мистецтва Ук раїни ХХ ст.: у 2 кн. Київ, 2006. Кн. 2. С. 353—392.
  • 15.       Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: Розвиток візу аль ного мистецтва України XX—XXІ століть. Київ: ВХ [студіо], 2008. 187 с.
  • 16.       Скляренко Г. «Нова хвиля» і українське мистецтво кін ця ХХ століття. Сучасне мистецтво. 2009. Вип. 6. С. 188—196. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/S_myst_ 2009_6_18 (дата звернення: 21.06.2025).
  • 17.       Луговська А., Лагутенко О. Становлення артінституцій Києва (1990-ті— 2020 роки). Наук. зб. «Українська академія мистецтва». Київ, 2023. Вип. 33. С. 252—259. DOI 10.32782/2411-3034-2023-33-29.
  • 18.       Димшиць Е. Український живопис кінця 1950-х — початку 1990-х років. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст.: у 2 кн. Київ, 2006. Кн. 2. С. 150—192.
  • 19.       Смирна Л. Століття нонконформізму в українському візуальному мистецтві. Ін-т проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ: Фенікс, 2017. 480 с.
  • 20.       Ткачук І.Л. Живопис українських мистецьких угруповань «Паризька комуна» та «Живописний заповідник» кінця 1980-х — середини 1990-х років: інтегративні моделі сприйняття: дис. … канд. мистецтвознавства (доктора філософії): 17.00.05. Львівська національна академія мистецтв, Львів, 2021. 183 с.
  • 21.       Вишеславський Г.А. «Нова хвиля» у візуальному мистецтві України кінця 1980-х — початку 1990-х (соціально-культурний аспект): автореф. дис. … канд. мистецтвознавства: 26.00.01. Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України. Київ: ІПСМ НАМУ, 2014. 18 с.
  • 22.       Сидор-Гібелинда О. Некролог по «Коммуні». Terra incognita. 1995. № 3/4. С. 50—52. URL: https://uartlib.org/downloads/TerraIncognita34_uartlib.org.pdf (да та звернення: 19.06.2025).
  • 23.       Ложкіна А. Перманентна революція. Мистецтво України XX — початку XXІ століття. Київ: ArtHuss, 2019. 544 c.
  • 24.       Малеонюк К. Дикуни і декаденти. Авангардні виставки в дореволюційній Україні. Проект «Амнезія», 2019. URL: https://amnesia.in.ua/avant-garde-ukrai ne? fb clid=IwY2xjawH25_dleHRuA2FlbQIxMAABHeTwG1kJX9LGxAGdlVcjz2LpN6plaMgrH2I4YFnzaQ5vR8lXdOo_e5QJ1Q_aem_GN05MbNEx-ulLCW3LSLTjQ (дата звернення: 23.06.2025).
  • 25.       Котова О. Особливості одеської школи живопису з дру гої половини ХХ століття до сьогодення. МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2013. Вип. 9. С. 137—145. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mist_2013_9_14 (дата звернення: 23.06.2025).
  • 26.       Зустріч з Георгієм Косованом. Дефлорація та сучасне мистецтво у Львові 80-х та 90-х. Арт-центр Павла Гудімова Я Галерея. URL: https://yagallery.com/di gest/defloraciya-yak-rozvivalos-suchasne-mistectvo-v-ukrayini-80-90-h-rokiv-zustrich-z-kuratorom-pershih-vistavok-georgiyem-kosovanom (дата звернення: 15.06. 2025).
  • 27.       Вишеславський Г. Сучасне візуальне мистецтво України періоду постмодернізму. Нариси з історії образотворчого мистецтва України ХХ ст.: у 2 кн. Київ, 2006. Кн. 2. С. 424—481.
  • 28.       Олексій А. «Ліве Око» — перше неформальне об’єд нання Ужгорода. Онайн-збірник «Неформальне мистецтво Ужгорода 1990-х». 2021. С. 10—14. URL: https://artarsenal.in.ua/wp-content/uploads/2021/ 03/Neformalne_mystetstvo_Uzhhoroda_book_web.pdf (дата звернення: 15.06.2025).
  • 29.       Панчишин І. Імпреза-93: Третє міжнародне бієнале станкових мистецтв (кат. вист.). Івано-Фран ківськ: Відродження, 1993. 128 с.URL: https://postimpreza.org/library/tretie-mizhnarodne-biienale-stankovykh-mystetstv-impreza-93 (дата звернення: 10.07. 2025).
  • 30.       Мельник В. Івано-Франківськ: 1989—1995. Terra Incognita. 1996. № 5. С. 32—35.URL: https://uart lib.org/downloads/TerraIncognita5_uartlib.org.pdf (дата звер нення: 23.06.2025).
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »