« 2025. № 5 (185)

Народознавчі зошити.  2025. № 5 (185).  С. 1180—1187

УДК 7.012:7.046(=161.2)

DOI https://doi.org/10.15407/

ЕТНОКУЛЬТУРНА СПАДЩИНА ЯК ДЖЕРЕЛО ФОРМОТВОРЕННЯ В СУЧАСНОМУ ДИЗАЙНІ

ВАСКЕВИЧ Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-1936-7342
  • PhD з Професійної освіти, Київська державна
  • академія декоративно-прикладного мистецтва
  • і дизайну імені Михайла Бойчука,
  • в. о. кафедри монументального і станкового живопису,
  • Контакти: вул. М. Бойчука, 32, 01103, Київ, Україна

Анотація. Розглядається роль етнокультурної спадщини в сучасному дизайні як важливого ресурсу збереження національної ідентичності та формування нових підходів у проєктному мисленні. В умовах глобалізації та уніфікації візуального простору актуалізується потреба у використанні традиційних орнаментальних мотивів, конструктивних принципів і колористики не лише як декоративного ресурсу, а й як концептуальної основи дизайнерських практик.

 Актуальність теми зумовлена необхідністю пошуку шляхів гармонійного поєднання традиційних мистецьких кодів із сучасними креативними індустріями, що дає змогу зберігати культурну самобутність та водночас інтегруватися у глобальний культурний простір. Особлива увага приділяється проблемі збереження національної ідентичності в дизайні, розвитку освітніх практик, брендингу територій, а також створенню сталих і соціально відповідальних візуальних рішень.

Метою дослідження є аналіз шляхів інтеграції народних художніх традицій у графічний, предметний, текстильний і просторовий дизайн, а також виявлення їхнього впливу на становлення нової ідеології проєктного мислення.

Методи культурологічного, мистецтвознавчого та порівняльно-аналітичного аналізу дали змогу простежити взаємозв’язки між традиційною культурною спадщиною та сучасними дизайнерськими практиками, визначити семантичні, композиційні й технологічні аспекти інтеграції етномистецьких кодів у дизайн.

Ключові слова: етнодизайн, народне мистецтво, формоутворення, українська візуальна культура, декоративно-прикладне мистецтво, дизайнерське проєктування, традиція, орнамент.

Надійшла 30.08.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Антонович Є. Етноренесанси в культурі ХХ с. та їхні етнодизайнерські виміри. Етнодизайн европейський вектор розвитку і національний контекст: збірн. наук. праць. Полтава: ПНПУ, 2015. Кн. 1. С. 7—11.
  • 2.         Афанасьев Ю. Етностиль у контексті етнокультурної, національної та глобалізаційної парадигм. Мистецтвознавчі записки: збірн. наук. праць. Київ: Міленіум, 2011. Вип. 19. С. 197—202.
  • 3.         Бровченко А.І. Формування фахової компетентності з основ етнодизайну у майбутніх учителів трудового навчання: автореферат дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.02 — теорія та методика трудового навчання. Київ, 2011. 21 с.
  • 4.         Шпак О.В. Підготовка майбутніх бакалаврів графічного дизайну до застосування каліграфії у професійній діяльності: Дисертація доктора філософії: 015.01 — Київська Державна Академія Декоративно-Прикладного Мистецтва і Дизайну імені Михайла Бойчука. Київ, 2023. 285 с.
  • 5.         Колєснікова А., Подлєвський С., Осадча А. Етнодизайн в контексті цифрових технологій: комп’ютерної графіки у створені візуальної ідентичності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип. 83. Том 2. 2025. С. 50—57.
  • 6.         Колєснікова А., Тименко В. Від традиції до інновації: інтеграція етнодизайну в графічному дизайні в процес діагностики обдарованості здобувачів освіти. Обда рованість: методи діагностики та шляхи розвитку. Матеріали Науково-практичнго онлайн-семінару (Київ, 23—26 травня 2024 р.). С. 276—279.
  • 7.         Петрова І.В., Рижий М. Васкевич О.Є. Використання елементів бубнівського розпису в сучасному графічному дизайні (на прикладі розробки фірмового стилю творчо-експериментальної лабораторії «КЕРАММІСТО»). Сучасні художні практики: традиції, новації, перспективи. Збірник тез доповідей та повідомлень за матеріалами Всеукраїнської науково-практичної конференції науково-педагогічних працівників і молодих учених (25 квітня 2024 р.). 2024. С. 134—140.
  • 8.         Сиваш І.О. Етнодизайн як складова формування наукових уявлень про український національний стиль на початку ХХ ст. Вісник НАКККіМ: наук. журнал. Київ: Міленіум, 2018. № 2. С. 319—323.
  • 9.         Юрченко І.А. Спеціальні підходи та методи формотворення дизайн-об’єктів на основі етнокультурних традицій. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. Збірник наукових праць. Харків: ХДАДМ, 2014. С. 42—47.
Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »