Народознавчі зошити. 2025. № 5 (185). С. 1199—1209
УДК 76:7.04:2-135-055.2:929А.Бокотей
DOI https://doi.org/10.15407/
ОБРАЗ ЖІНКИ У ГРАФІЧНИХ РОБОТАХ АНДРІЯ БОКОТЕЯ 60-Х РОКІВ ХХ СТ.: ВИЗНАЧЕННЯ ХУДОЖНІХ ДОМІНАНТ
СМАКОВА Людмила
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7226-1793
- викладачка, аспірантка,
- Львівська національна академія мистецтв,
- кафедра художнього скла,
- вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: lyudmila_smakova@lnam.edu.ua
Анотація. Розглянуто маловивчені ранні графічні твори Андрія Бокотея 1960-х рр., зокрема опрацьовано образ жінки. Окрім того, окреслено соціально-історичний контекст 1960-х рр. в УРСР, неформальну школу Карла Звіринського та звернення до народної традиції. Відсутність глибинного мистецтвознавчого аналізу обраних робіт у сучасному науковому просторі зумовила актуальність дослідження. Приділяється увага трьом основним типам зображення жінки у графічних роботах А. Бокотея: жінка в побутовому просторі, натурниця як художній об’єкт та члени родини. Метою дослідження є визначення художніх домінант у графічних роботах А. Бокотея 1960-х рр. У науковій роботі використані такі методи: компаративний, формальний, іконографічний, стилістичний, контекстуальний та типологічний. Проведений аналіз дає змогу виявити художні домінанти в образі жінки у графіці А. Бокотея: лаконізм, декоративність, психологічну глибину та експресивну узагальненість форми. Дослідження підтвердило, що в графіці А. Бокотея помітний синтез впливів школи К. Звіринського та експресіоністичних тенденцій Р. Сельського. Це виражається у відмові від реалістичних канонів на користь формального спрощення, роботі з лінією та площиною. Вперше системно проаналізовано та опубліковано архівні матеріали, що дає змогу заповнити прогалину в дослідженні творчості А. Бокотея, львівської графіки 1960-х рр. та допомогти у подальшому аналізі творчого феномену митця.
Ключові слова: творчість Андрія Бокотея, львівська графіка, образ жінки, композиція, стилістика, іконографія, художньо-образні домінанти.
Надійшла 8.09.2025
Список використаних джерел
- 1. Лагутенко О. Graphein. Графіки: нариси з історії української графіки ХХ століття. Київ, 2007. 168 с.: іл. URL: https://irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/ua/elib.exe?C21COM=S&I21DBN=UKRLIB&S21CNR=20&S21P03=FF=&S21STR=ukr0004970 (дата звернення: 31.06.2025).
- 2. Яців Р. Львівська графіка 1945—1990. Традиції та новаторство. Київ: Наукова думка, 1992. 120 с.
- 3. Ваврух М. Львівська графіка другої половини 1960-х — початку 1970-х рр. через призму національної самоідентифікації та її вплив на покоління митців кінця ХХ — початку ХХІ ст. Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 508—515. ISSN 1028-5091. URL: https://nz.lviv.ua/archiv/2018-2/31.pdf (дата звернення: 21.04.2025).
- 4. Сом-Сердюкова О. Карло Звіринський та його «підпільна академія»: рефлексії культурної пам’яті. АРТ-платФОРМА. 2020. Т. 2. № 2. С. 117—137. DOI: https://doi.org/10.51209/platform.2.2.2020.117-137 (дата звернення: 02.08.2025).
- 5. Братюк Н. Експресіоністичні тенденції 1960-х рр. у творчості вихідців зі школи Карла Звіринського: Петра Марковича та Зеновія Флинти. Народознавчі зошити. 2020. № 4 (154). С. 892—906. DOI: https://doi.org/10.15407/nz2020.04.892 (дата звернення: 02.08.2025).
- 6. Матковська І. (2017). Вплив світоглядних і мистецьких засад Романа Сельського та Карла Звіринського на формування творчої особистості Зеновія Флінти. ВІСНИК Львівської Національної Академії Мистецтв. № 31. С. 284—294. URL: https://doi.org/ 10.5281/zenodo.573925
- 7. Мисюга Б. Герметичне коло Карла Звіринського. Дрогобич: Коло, 2019. 279 с.
- 8. Федорук О. Маестро художнього скла Андрій Бокотей: монографія. Київ: Либідь, 2008. 320 с.
- 9. Сидоренко В. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: розвиток візуального мистецтва України ХХ—ХХІ століть. Київ: ВХ [студіо], 2008. 188 с. URL: https://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Sydorenko.pdf (дата звернення: 21.04.2025).