Народознавчі зошити. 2025. № 5 (185). С. 1242—1249
УДК 739(=1.23)(477.85/.87):94:008(477)
DOI https://doi.org/10.15407/
МАЙСТЕРКЛАС З ГУЦУЛЬСЬКОГО МОСЯЖНИЦТВА ЯК ФОРМА ЗБЕРЕЖЕННЯ І РОЗВИТКУ ХУДОЖНЬОЇ ТРАДИЦІЇ
ГОРОДЕЦЬКИЙ Віталій
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3283-3966
- аспірант, Карпатський національний університет
- імені Василя Стефаника, кафедра дизайну і теорії мистецтва,
- вул. Шевченка, 57, 76000, м. Івано-Франківськ, Україна,
- Контакти: e-mail: vitaliy.gorodetskiy@pnu.edu.ua
Анотація. Досліджуються мистецтвознавчі підходи до збереження та розвитку традицій гуцульського мосяжництва через проведення майстеркласів. Основну увагу приділено художній трансформації архаїчних форм і орнаментів у творах металу початку ХХІ століття. Розглядається роль майстеркласів як ефективної форми передачі ремісничих і творчих знань, відновлення давніх технік та формування в учасників художнього сприйняття і культурної ідентичності.
Метою дослідження є мистецтвознавче обґрунтування та вивчення особливостей організації, методики проведення та впливу майстеркласів з мосяжництва на розвиток творчих навичок учасників.
Об’єктом дослідження є творчість народних майстрів та художників з металу в рамках майстеркласів на Гуцульщині, проведених у 2024—2025 рр., а предметом дослідження є авторські методики проведення, творчі техніки і освітня ефективність майстеркласів.
Методологічною основою дослідження є міждисциплінарний підхід, що інтегрує мистецтвознавчий аналіз форм і орнаментів гуцульського мосяжництва, культурологічне осмислення нематеріальної спадщини України, а також емпіричні методи — зокрема спостереження, порівняльний аналіз та анкетування учасників майстеркласів.
Ключові слова: мосяжництво, художній метал, культурна спадщина, гуцульське металірство, майстерклас, орнамент, металопластика, традиція, мистецька трансформація, ідентичність, реміснича культура, культурна тяглість, мистецька освіта, інновації.
Надійшла 25.09.2025
Список використаних джерел
- 1. Міністерство культури України. Національний перелік елементів нематеріальної культурної спадщини України. Елемент: Гуцульське мосяжництво. URL: https://surl.li/tdlfra (дата звернення: 18.07.2025).
- 2. Chmil H., Kuznietsova I., Mishchenko M., Oliynyk O. та ін. Intangible cultural heritage as a resource for con solidating modern Ukrainian society. Linguistics and Culture Review. 2021. № 5. С. 747—760.
- 3. Мельничук Г. Сучасні форми збереження та популя ризації народних промислів (на прикладі Косівського музею народного мистецтва та побуту Гуцульщини). Науковий вісник Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича. 2019. № 2. С. 64—69. URL: https://surl.li/nogyim (дата звернення: 20.07.2025).
- 4. Григор’єва В.В., Зякун А.І., Гуцул І.А. Роль мистецької освіти у формуванні культурної ідентичності та соціальної інтеграції: досвід України та світу. Академічні візії. Вип. 35. 2024. URL: https://surl.li/vypfzy (дата звернення: 16.07.2025).
- 5. Франк І. Нагрудні прикраси Гуцульщини в контексті збереження та розвитку народних традицій. Народо знавчі зошити. № 5 (137). 2017. С. 1169—1172.
- 6. Боньковська С. Художній метал. Етногенез та етнічна історія населення Українських Карпат: у 4 т. Голов. ред. С. Павлюк. Львів: Ін-т народознавства, 2006. Т. 2. С. 727—751.
- 7. Городецький В. Традиції гуцульської орнаментики у контексті експериментального навчання ювелірній спра ві. Гаґенмейстерські читання: 2024 рік: матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф., 5—6 груд. 2024 р. Кам’янець-Подільський: ФОП Панькова А.С., 2025. С. 92—93.
- 8. Курилич М. Гуцульський орнамент. Київ: ЛК Мейкер; УВЦ, 2001. 129 с.
- 9. Станкевич М. Етноестетика. Філософія народного мистецтва. Львів: Спілка критиків та істориків мистецтва, 2020. 276 с.
- 10. Польові матеріали автора В. Городецького записані 24.10.2024 від респондента О. Гаркуса (1973 р. н).
- 11. Польові матеріали автора В. Городецького записані 25.06.2025 від респондента В. Мартищука (1974 р. н).
- 12. Без автора. Інструмент для нанесення орнаменту (писачок «сіканець»). Музей етнографії та художнього промислу інституту народознавства Національної академії наук України (далі ІН НАНУ), м. Львів. Інв. № ЕП18127.
- 13. Без автора. Інструмент для нанесення орнаменту (писачок «пацьорник»). Музей етнографії та художнього промислу ІН НАНУ, м. Львів. Інв. № ЕП18134.
- 14. Без автора. Інструмент для нанесення орнаменту (писачок «на крижики»). Музей етнографії та художнього промислу ІН НАНУ, м. Львів. Інв. № ЕП18135.
- 15. Без автора. Інструмент для нанесення орнаменту (писачок «листівник»). Музей етнографії та художнього промислу ІН НАНУ, м. Львів. Інв. № ЕП18140.
- 16. Без автора. Інструмент для нанесення орнаменту (писачок «дужничок»). Музей етнографії та художнього промислу ІН. НАНУ, м. Львів. Інв. № ЕП18147.
- 17. Суха Л. Художні металеві вироби українців Східних Карпат другої половини ХІХ—ХХ ст. Київ, 1959. 140 с.
- 18. Польові матеріали автора В. Городецького записані 25.06.2025 від респондента І. Шкондеюка (1982 р. н).
- 19. Польові матеріали автора В. Городецького записані 25.06.2025 від респондента Н. Габорака (1986 р. н).