« 2025. № 6 (186)

Народознавчі зошити. 2025. № 6 (186). С. 1552—1559

УДК 7.01:111.852:75(477)

DOI https://doi.org/10.15407/

ВПЛИВ ФІЛОСОФІЇ АНРІ БЕРГСОНА НА ФОРМУВАННЯ ЕСТЕТИЧНИХ ПРИНЦИПІВ ДАВИДА БУРЛЮКА

БОНЧУК Роман

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0007-1800-819X
  • аспірант, Карпатський університет ім. Василя Стефаника,
  • кафедра образотворчого мистецтва та реставрації,
  • вул. Шевченка, 57, 76000, Івано-Франківськ, Україна,
  • Контакти: e-mail: megabonchuk13@gmail.com

Анотація. Досліджується вплив філософії Анрі Бергсона на формування естетичних принципів Давида Бурлюка як важливої постаті українського модернізму та футуризму. З’ясовується, як концепти життєвого пориву, інтуїції та тривалості трансформуються у поетику кольору, ритму й руху, визначаючи художній акт як форму пізнання. Досліджується живопис, поезія та маніфестні тексти митця, окреслюються механізми перенесення філософських ідей у композиційні стратегії, символіку кольору й темпоральні моделі зображення. Об’єкт дослідження — взаємодія філософії життя і авангардних практик, роль синтезу мистецтв та еволюції авторської мови від ранніх київських експериментів до еміграційних «радіо-стилів». Порушено проблему спадкоємності модерністської парадигми в українському мистецтві ХХ—ХХІ ст. і її актуальності для медіаорієнтованих практик. Мета дослідження — з’ясувати механізми трансформації понять життєвого пориву, інтуїції та тривалості у художню мову митця й окреслити їхню роль у становленні авангардної поетики кольору, ритму та руху. Застосовано аналіз і синтез, порівняльно-історичний і хронологічний методи з дотриманням принципу історизму. Встановлено, що естетика Бурлюка формує цілісну модель творчої еволюції, у якій художній акт виконує пізнавальну функцію, а інтермедійність забезпечує стійкість авторської системи в умовах культурних трансформацій. Отримані результати поглиблюють розуміння ролі бергсонівських ідей у формуванні української авангардної традиції та уточнюють місце Бурлюка у європейському мистецькому процесі.

Ключові слова: філософія життя, життєвий порив, інтуїція, тривалість, творчість, модернізм, Давид Бурлюк, Анрі Бергсон, модернізм, футуризм, естетика.

Надійшла 21.10.2025

Список використаних джерел

  • 1. Берґсон А. Творча еволюція. Пер. з фр. Р. Осадчук. Львів: Видавництво Жупанського, 2011. 318 с. ISBN 978-966-2355-10-9
  • 2. Берґсон А. Вступ до метафізики. Пер. з фр. Є. Яворовський. Коломия: Галицька накладня Якова Оренштайна, 1910. 80 с. URL: https://www.canadiana.ca/view/oocihm.65619/1
  • 3. Поліщук Н.П. Філософія прагматизму. Київ: Український центр духовної культури, 2012. 400 с.
  • 4. Dixon W. The irreducibly social self in classical economy: Adam Smith and Thomas Chalmers meet G.H. Mead. History of Economics Review. 2004. Vol. 40. P. 121—136.
  • 5. Mead G.H. French Philosophy in the Nineteenth Century. Movements of Thought in the Nineteenth Century. Chicago: University of Chicago, 1936. P. 418—510.
  • 6. Rochberg-Halton E. The Real Nature of pragmatism and Chicago sociology. Symbolic Interaction. 1983. Vol. 6. Issue 1. P. 139—153.
  • 7. Турчак Л.І. Творчість Давида Бурлюка у контексті світової культури. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2019. № 3. С. 361—366.
  • 8. Кузьменко І.В. Д. Бурлюк та М. Семенко: історичні та творчі перетини. Наукові праці. Серія «Історія»: наук. журн. ЧДУ ім. П. Могили. 2018. Т. 310. Вип. 298. С. 10—15.
  • 9. Федорук О. Український авангард. Перетин знаку: вибр. мистецтвозн.: у 3 кн. Київ: Видавничий дім А + С, 2006. Кн. 1: Історія та теорія мистецтва. Постаті. Народна творчість. С. 27—28.
  • 10. Shkandrij M. Futurism and After: David Burliuk, 1882—1967. Winnipeg: The Winnipeg Art Gallery, 2008. 64 p.
  • 11. Савицький І., Нога О. Давид Бурлюк. Українські корені засновника світового авангарду. Поезія, малярство, театр, спорт. Львів: Видавництво Львівської політехніки, 2018. 168 с.
  • 12. Павлова Т. Мистці українського авангарду в Харкові. Харків: Графпром, 2015.
  • 13. Горбачов Д.О. Авангард. Українські художники першої третини ХХ століття. Київ: Мистецтво, 2017. 320 с.: іл.
  • 14. Бончук Р. Творча еволюція. Агенція новин Фіртка. URL: https://firtka.if.ua/blog/view/tvorcha-evoliutsiia
  • 15. Кудлай Є. Український батько світового футуризму. URL: https://dancor.sumy.ua/articles/leisure/322750
  • 16. Черниш О. «Український Ван Гог», який першим закликав «скинути Пушкіна». Хто такий Давид Бурлюк — BBC News Україна. BBC News Україна. URL: https://www.bbc.com/ukrainian/articles/c03xd8gx5dwo
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »