« 2018. № 1 (139)

Народознавчі зошити. 2018. № 1 (139). С. 242–253

УДК 391.7(=161.2)’’18/19’’

DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.01.242

Надійшла 16.01.2018

ОСВОЄННЯ ТА ВІДТВОРЕННЯ ХУДОЖНІХ ТРАДИЦІЙ УКРАЇНСЬКИХ НАРОДНИХ ЖІНОЧИХ ПРИКРАС У ТВОРЧОСТІ СУЧАСНИХ МИТЦІВ

Врочинська Ганна Володимирівна, кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

заступник директора з наукової роботи

Інституту народознавства НАН України,

Львів-центр, проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: ina@mail.lviv.ua

Анотація. Йдеться про освоєння та авторське відтворення художніх традицій українських народних жіночих прикрас ХVІІІ — поч. ХХ ст. у творчості сучасних митців. Подається короткий аналіз творчого процесу окремих професійних та самодіяльних майстрів, а також характеристика техніко-технологічних та декоративно-образних засобів, якими вони послуговуються. Розглядаються форми вияву української автентичної естетики та символіки.

 Ключові слова: традиція, автентика, гутне скло, композиційні прийоми, декоративне вирішення, кольорові камені, «венеційські пацьорки».

Список використаних джерел

  1. Волощак Всеволод. Художня емаль. Ювелірні прикраси. Каталог / упоряд. Б. Мисюга ; вступні статті М. Батіг та Б. Мисюга. — Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 2004. — 36 с.
  2. ГринюкМ. Вогняне диво Романа Стринадюка / Марія Гринюк. — Івано-Франківськ : Місто НВ, 2010. — 60 с.
  3. Дутка Р. Львівський кооператив «Українське народне мистецтво»: передумови створення та організаційна структура / Романа Дутка // Народознавчі зошити. — 2012. — № 3. — С. 400— 414.
  4. Дутка Р. Народознавча тематика на сторінках часопису «Нова хата» 1925—1927 / Романа Дутка // Народознавчі зошити. — 2011. — № 5. — С. 884—903.
  5. Кость Л. Ужиткове мистецтво Олени Кульчицької / Любов Кость // Олена Кульчицька. — Львів : Артклас, 2007. — С. 139—155.
  6. Стельмащук Г. Марта Суханя / Галина Стельмащук  // Роман Дмитрик. Марта Суханя / ідея та упоряд. М. Сухані і Р. Дмитрика ; дизайн видання О. Диби. — Львів : Каменяр, 2008. — 84 с. + 96 с.
  7. Федорчук О. Ольга Возниця / Олена Федорчук // Народознавчі зошити. — 1998. — № 5. — С. 571—573.
  8. Федорчук О. Етномистецька традиція бісерного оздоблення народної ноші гуцулів / Олена Федорчук // Народознавчі зошити. — 2017. — № 5. — С. 1047—1071.
  9. Шимчук Є. Призначення — природне, як небо. Ярослава Музика / Євстахія Шимчук. — Львів : Колір ПРО, 2016. — 240 с.
  10. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: Арт-аксе­суар_—_процес_творення.mp4-Media Player Classic Homecinema-v1.2.1008.0.
  11. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: videoplay­back.mp4-Media Player Classic Homecinema-v1.2.
  12. [Електронний ресурс]. — Березніцька Інна. Роксоляна Шимчук. Розмова з українською мисткинею. — Режим доступу: https://theukrainians.org/roksolyana-shymchuk/.
  13. [Електронний ресурс]. — Воробкало Дзвінка. Журнал для інтелігентного жіноцтва. — Режим доступу: https://zbruc.eu/node/66799.
  14. [Електронний ресурс]. — Всеволод Бажалук відкрив «Містику гуцульських згардів». — Режим доступу: kurs.if.ua/news/mistyku_gutsulskyh_zgardiv_ pokazav_vsevolod_balazhuk_948.html.
  15. [Електронний ресурс]. — Фреїшин Лариса. Роксолана Сьома: «Кожна прикраса має свою душу…». — Режим доступу: www.like.if.ua/роксолана-сьома-кож­на-прикраса-має-с/.
  16. [Електронний ресурс]. — Загоровська Любов. Хрести згарди: чим підкорює художнє литво іванофранківця Всеволода Бажалука. — Режим доступу: www.umo­loda.kiev.ua/number/3200/164/114770/.
  17. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: lviv-online.com/ua/events/arts/rezultaty-pershogo-ukrajinskogo-pleneru-beads-button/.
  18. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: romandmytryk.com.ua/category/marta-suhanya/aksesuary/.
  19. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ukrainart.com.ua/ua/art-boutique/decorations/necklaces/oge­re­le-prazdnuchnoe-dzuy13.html.
  20. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: ukrainart.com.ua/ua/soma-roksolana.html.
  21. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: https://www.facebook.com/pg/Kachmar Jewellery/posts/?ref= page_internal.
  22. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.kach­mar.com.ua/prykrasy/creations.html.
  23. [Електронний ресурс]. — Прикраси Качмар. — Режим доступу: https://www.facebook/Kachmar Jewellery.
  24. [Електронний ресурс]. — Режим доступу: www.shym­chuk.com.ua/jewelery/.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »