« 2019. № 1 (145)

Народознавчі зошити. 2019. № 1 (145). С. 221—235

УДК 391.4(477.86-11):746.4.048]”19/20″:069.51
DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.01.221

ТРАДИЦІЙНЕ В’ЯЗАНЕ І МЕРЕЖИВНЕ ДОПОВНЕННЯ ДО ОДЯГУ НА ПОКУТТІ ХХ — ПОЧАТКУ ХХІ ст.: ЛОКАЛЬНІ ТИПОЛОГІЧНІ ТА ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ

КОЗАКЕВИЧ Олена

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8742-4337

кандидат мистецтвознавства,

старший науковий співробітник,

Інститут народознавства НАН України,

відділ народного мистецтва,

проспект Свободи, 15, 79000, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: kozakevych.olena@gmail.com

Анотація. Розглянуто локальні та типологічні особливості доповнень до одягу (наручних та до взуття) ХХ — поч. ХХІ ст. — у контексті покутського традиційного вбрання. В основі аналізу типології, технік виготовлення і декоративних ознак — авторські польові дослідження на Покутті упродовж 2012—2018-х рр., зокрема речові пам’ятки з музейних і приватних збірок. У науковий обіг введено нові відомості про рукавиці, «нараквиці» та «штуци» з територій покутсько-гуцульського пограниччя і окремих покутських локусів, отримані від респондентів під час авторських студій. Визначено побутування виробів упродовж окресленого періоду відповідно до історичних, соціокультурних та мистецьких чинників. Виявлено осередки виготовлення доповнень до одягу та їхню самобутність з огляду на етномистецькі параметри. Проаналізовано основні технологічні та художні характеристики пам’яток.

 Ключові слова: вбрання, доповнення до одягу, рукавиці, «нараквиці», «штуци», в’язання спицями, в’язання гачком, плетіння на формі, етноконтактна смуга, локальні особливості, взаємовпливи, традиція, орнамент, декор, осередок.

Надійшла 7.02.2019

Список використаних джерел

  1. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 6. Од. зб. 624.
  2. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 2. Од. зб. 338.
  3. ДАІФО. Ф. 2. Оп. 2. Од. зб. 716.
  4. ДАІФО. Ф. 203. Оп. 1. Од. зб. 969.
  5. ДАІФО. Ф. 262. Оп. 1. Од. зб. 591.
  6. ДАІФО. Ф. 262. Оп. 1. Од. зб. 333.
  7. ДАІФО. Ф. 263. Оп. 1. Од. зб. 348.
  8. ДАІФО. Ф. Р. 845. Оп. 2. Од. зб. 25, 4а.
  9. ДАІФО. Ф. Р. 845. Оп. 2. Од. зб. 22, 12а.
  10. В-2427/1-2.
  11. В-2426/1-2.
  12. ЕП-20286.
  13. ЕП-20297.
  14. ЕП-20295.
  15. ЕП-20291.
  16. ЕП-20270.
  17. ЕП-3569.
  18. ЕП-20233.
  19. ЕП-20291.
  20. ІФКМ О-3635.
  21. ІФКМ О-2574.
  22. КМГ-15801.
  23. КМГ-15296.
  24. КМГ-15801.
  25. КМГ-15800.
  26. КМГ-14108.
  27. КМГ-20827.
  28. КМГ-11469.
  29. КМГ-2689.
  30. КМГ-9981.
  31. Козакевич О. Нараквиці. Мала енциклопедія українського народознавства Львів: ІН НАН України. 2007. С. 373—374.
  32. Козакевич О. Холявки. Мала енциклопедія українського народознавства.. Львів: ІН НАН України. 2007. С. 644.
  33. Козакевич О. Капчури в’язані Мала енциклопедія українського народознавства. Львів: ІН НАН України. 2007. С. 259.
  34. Козакевич О. Типологія українських народних в’яза­них та мереживних виробів ХІХ — початку ХХІ століття: вбрання. Народознавчі зошити. 2014. № 6 (120). С. 1403—1419.
  35. Козакевич О. Локальні особливості покутських народних в’язаних та мереживних виробів кінця ХІХ — початку ХХІ століття: очіпки. Народознавчі зошити. 2017. № 1 (133). С. 211—232.
  36. Козакевич О. Українські традиційні в’язані вироби кінця ХІХ—ХХ ст.: локальні особливості (за матеріалами західних областей). Записки Наукового товариства ім. Т.Г. Шевченка. Т. CCLXI (261). Львів, 2011. С. 503—524.
  37. Козакевич О. Осередки в’язального виробництва на Івано-Франківщині (за матеріалами кінця ХІХ—ХХ ст.). Наукові записки. Вип. 11—12. Івано-Франківськ: Лілея-НВ. 2010. С. 60—68.
  38. Козакевич О. Осередки трикотажного виробництва: Івано-Франківщина. Мистецтвознавство’10. 2010. С. 79—92.
  39. Козакевич О. Професійний трикотаж в Галичині кінця ХІХ — першої третини ХХ століття: осередки, асортимент, художні особливості. Народознавчі зошити. 2013. № 2 (110). С. 289—305.
  40. Никорак О. Українська народна тканина ХІХ—ХХ ст. Типологія, локалізація, художні особливості. Ч. І. Інтер’єрні тканини (за матеріалами західних областей України). Львів: Афіша. 2004. 583 с.
  41. Олійник О. Народне ткацтво Покуття: традиція і сучасність. Народознавчі зошити. № 2 (134). 2017. С. 251—274.

читати публікацію»

Наші автори
Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »