« 2019. № 6 (150)

Народознавчі зошити. 2019. № 6 (150). С. 1684—1691

УДК 75/76.071.1(477.83-25)”193/198″З.Флінта

DOI https://doi.org/10.15407/nz2019.06.1684

АЛЕГОРИЧНІ ТВОРИ ЗЕНОВІЯ ФЛІНТИ ТА ЇХ ІНТЕРПРЕТАЦІЯ

МАТКОВСЬКА Іванна

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7941-051X

аспірантка,

Львівська національна академія мистецтв,

вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна

Контакти: e-mail: ivanna_novakivska@ukr.net

Анотація. Зеновій Флінта — знакова постать в образотворчому мистецтві Львова 1960—1980-х років. На сьогоднішній день немає наукового дослідження філософського змісту його сюжетних полотен, натюрмортів, пейзажів, який митець втілював за допомогою алегорій. Тому дослідження алегоричних творів Зеновія Флінти є актуальною проблемою українського мистецтвознавства, опрацювання якої дасть можливість розкрити суть творів митця. Отож мета роботи — дослідження творів З. Флінти кін. 1960—1980-х рр. і розкриття філософічності творів, закладеної у алегоріях.

Проаналізувавши ряд полотен Зеновія Флінти окреслено періоду, автор доходить висновку, що в кінці 1960-х рр. митець створив власні художні засоби для вираження ідеї твору в алегоричних образах — у композиції він робить акцент на алегоріях — предметах чи істотах, які розкривають філософський зміст твору. Колорит у його роботах також стає виразником певних ідей і надає звичайним предметам нового значення. Хронологічні межі дослідження  — кін. 60—80-ті рр. ХХ ст.

Перспектива: переосмислення алегоричних творів Зеновія Флінти кін. 1960—1980-х рр., у яких він інтерпретував буття і відображав власний Всесвіт, дасть змогу зрозуміти істинний сенс творчості цього художника та належно оцінити її значення для мистецтва Львова і України, адже своєю філософічністю і мистецькою вартістю вони вплинули на розвиток українського мистецтва.

Ключові слова: Зеновій Флінта, образотворче мистецтво, Львів, 1960—1980-ті рр., алегоричні твори, власна авторська манера.

Надійшла 28.11.2019

Список використаних джерел

  1. Пеленська О. Зеновій Флінта. Живопис. Графіка. Кераміка: каталог. Львів: Облполіграфвидав, 1985. 16 с.
  2. Островський Г. Ущільнення часу. Жовтень. Львів: Каменяр, 1980. № 12. С. 142.
  3. Островський Г. Причетність глядача. Україна. Київ: Радянська Україна, 1983. № 20. С. 12.
  4. Островський Г. Любомир Медвідь, Олег Мінько, Зеновій Флінта: каталог. Львів: Облполіграфвидав, 1981. 22 с.
  5. Островський Г. Любомир Медвидь, Олег Минько, Зеновій Флинта: каталог. Москва: Советский художник, 1986. 22 с.
  6. Голубець О. Львівська кераміка. Київ: Наукова думка, 1991. С. 58-62.
  7. Шимчук Є. Зеновій Флінта: альбом. Львів: Компанія Ґердан, 1995. 32 с.
  8. Жирко-Козинкевич О. Любомир Медвідь, Олег Мінько, Зеновій Флінта: альбом. Київ: Мистецтво, 1992. С. 160—162.
  9. Данилів-Флінта І., Маїк Н. Зеновій Флінта. 1935—1988: альбом. Львів: Компанія Ґердан, 2005. 47 с.
  10. Данилів-Флінта І., Космолінська Н. Зеновій Флінта: альбом. Львів: [б. вид.], 2010. 56 с.
  11. Звіринський Карло «Все моє малярство — то молитва. Спогади, інтерв’ю, роздуми, статті. Львів: Манускрипт-Львів, 2017. 280 с.
  12. Ріпко О. У пошуках страченого минулого. Ретроспектива мистецької культури Львова ХХ століття. Львів: Каменяр, 1996. С. 228, 230.
  13. Медвідь Л. Зеновій Флінта і західноукраїнська образотворча школа 60—80-х років ХХ ст. Образотворче мистецтво. Київ, 2006. № 2. С. 68—73.
  14. Яців Р. Українське мистецтво ХХ століття: ідеї, явища, персоналії: зб.ст. Львів: [б. вид.], 2006. 349 с.
  15. Яців Р. Образотворче мистецтво Львова 1960—1970-х років: у пошуках ключа до розуміння. Мистецька мапа України. Київ: Ювелір Прес, 2008. С. 27—29.
  16. Голубець О. Мистецьке середовище Львова другої половини ХХ — початку ХХІ століття: чинники неповторності Мистецька мапа України. Київ: Ювелір Прес, 2008. С. 24—26.
  17. Голубець О. Мистецтво ХХ століття: український шлях. Львів: Колір ПРО, 2012, 199 с.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »