« 2024. № 4 (178)

Народознавчі зошити.  2024. № 4 (178).  С. 865—873

УДК [930.2:355.48(470+570:477)”2022/2024″]:177.7

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04.865

АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗВИЧАЇВ ВЗАЄМОДОПОМОГИ В УМОВАХ ВІЙНИ (ЗА МАТЕРІАЛАМИ УСНОІСТОРИЧНИХ СВІДЧЕНЬ 2022—2024 рр.)  

КРИКУН Юлія

  • ORCID ID: https://orcid. org/0000-0002-0175-4352
  • кандидатка історичних наук,
  • завідувачка відділу мистецтвознавства і фольклористики,
  • Державний науковий центр захисту культурної спадщини
  • від техногенних катастроф,
  • просп. Берестейський, 56, 03056, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: juliya.s.krykun@gmail.com

Анотація. У ході певних історичних обставин, особливо катаклізмів (в умовах війн, голодоморів, техногенних катастроф тощо) відбувається зміна норм поведінки, міжлюдських стосунків, цінностей та життєвих пріоритетів. Люди по-різному поводять себе в екстремальних ситуаціях, зокрема, в умовах війни, проте очевидно, що відбувається актуалізація звичаїв взаємодопомоги та взаємопідтримки. Метою статті є спроба охарактеризувати зміни соціальних норм та морально-етичних цінностей на прикладі двох досвідів переживання сучасної російсько-української війни в межах країни (на окупованій території) та поза її межами (Польща). Також у статті здійснено короткий огляд впливу війни в таких основних життєвих сферах: соціальній, сімейній, релігійній.

Основною джерельною базою стали усноісторичні свідчення про війну. Зокрема, інтерв’ю з жителями деокупованих територій Київщини, які пережили окупацію російських військ в перші місяці повномасштабного вторгнення (лютий — початок квітня 2022 р.) та з внутрішньо переміщеними особами (ВПО), які виїхали з окупованих та територій поблизу бойових дій (Південь та Схід України). Також, джерелами стали інтерв’ю з українськими біженками, які знайшли прихисток від війни у Польщі. Завдяки зібраній джерельній базі можна порівняти досвіди війни українських переселенців з тією категорією населення, хто залишився вдома, в Україні.

Методи дослідження: усноісторичний, автобіографічний, історико-порівняльний, систематизації й узагальнення.

Ключові слова: усна історія, окупація, міграція, норми поведінки, колективна взаємодопомога, сім’я, морально-етичні цінності, українці.

Надійшла 5.07.2024

Список використаних джерел

  • 1. Грінчук М. «А раптом тобі захочеться щось записати?». Електронний науковий журнал: Україна модерна. У Вирі війни. 01.06.2024.
  • 2. Телипська О. Бігти не можна залишитися: Історії українських біженців у власній країні. Харків, 2022. 224 с.
  • 3. Demel G., Tsheschyns’ka P. Forming a Ukrainian Dias­pora in Poland: Between «Common Culture», National Naturalism, and Othering. Nationalities Papers. Варшава, 2024. P. 1—20.
  • 4. Demel G. Przyszli. Czy zostan№? Wybrane narracje o Ukraiсcach w Polsce a koncepcja paniki moralnej. Studia Politologiczne. Studia i analizy. Варшава, 2023. Вип. 68. С. 271—296.
  • 5. Панкова А., Боряк О. «…це війна, це вбивання ци­вільних, мирних…»: Мешканці передмістя Черні­гова про особливості воєнного повсякдення під час ро­сійського наступу та життя в окупації (24 лютого — 2 квітня 2022 р.) (запис і публікація А. Панкової; О. Боряк). Український історичний журнал. 2022. Число 6. C. 30—47.
  • 6. Васянович О. «Я боялася, що якщо першу мене вб’ють, то хто буде батьку їсти ва рити»: Розповідь мешканки с. Полісся на Чернігівщині про життя в окупації. Український історичний журнал. 2024. Число 2. C. 39—57.
  • 7. Війна, наука та емоції: (не)нові концепції і підходи: Збірник матеріалів круглого столу (м. Чернігів, 21—22 лютого 2023 р.). Ред. та упоряд. С. Махов­ської. Київ, 2023. 120 с.
  • 8. Березовська О., Березовська В. «Страшно, коли діти хочуть їсти, а ти не можеш нічого дати»: дитяче повсякдення в умовах російсько-української війни. Електронний науковий журнал: Україна модерна. У Вирі війни. 27.06. 2023.
  • 9. Логвиненко Б. Деокупація. Історії опору українців. 2022. Київ, 2023. 279 с.
  • 10.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жительки с. Козаровичі Вишгородського р-ну Київської обл. 8 серпня, 2022 р.
  • 11.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від Олени, 41 р., Варшава, Польща. 8 лю­того, 2024 р.
  • 12.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жительки м. Буча Київської обл. 14 квіт­ня, 2022 р.
  • 13.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жительки селища Бородянка Бучанського р-ну Київської обл. 25 квітня, 2022 р.
  • 14.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жительки Херсону. 25 квітня, 2023 р.
  • 15.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жителя селища Ворзель Бучанського  р-ну Київської обл. 24 вересня, 2022 р.
  • 16.  Музей-архів народної культури Українського Полісся. Державний науковий центр захисту культурної спадщини від техногенних катастроф. Чернігів-2018. Записано Ю. Крикун в с. Дніпровське Чернігівського р-ну Чернігівської обл.;
  • 17.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис (1) від жительки селища Макарів Бучанського р-ну Київської обл. 18 квітня, 2022 р.
  • 18.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жительки м. Ірпінь Київської обл. 2 квітня, 2022 р.
  • 19.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис (2) від жителя селища Макарів Бучанського р-ну Київської обл. 18 квітня, 2022 р.
  • 20.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від Алли, 52 р., Варшава, Польща. 9 лютого, 2024 р.
  • 21.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від Наталії, 37 р., Варшава, Польща. 11 лютого, 2024 р.
  • 22.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від священника селища Бородянка Бучанського р-ну Київської обл. 25 квітня, 2022 р.
  • 23.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від жителів м. Іванків Вишгородського  р-ну Київської обл. 18 квітня, 2022 р.
  • 24.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від Наталії, 35 р., Варшава, Польща. 7 лютого, 2024 р.
  • 25.  Крикун Ю. Авторські зібрання польових аудіозаписів. Запис від Євгенії, 40 р., Варшава, Польща. 10 лю­того, 2024 р.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »