« 2024. № 4 (178)

Народознавчі зошити.  2024. № 4 (178).  С. 955—972

УДК [738:[398:113.2]](=161.2)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.04.955

СТВОРЕННЯ СВІТУ З ГЛИНИ В КОСМОГОНІЧНИХ ЛЕГЕНДАХ УКРАЇНЦІВ,  ТА ЇХНІ ВИТОКИ   

РАХНО Костянтин

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
  • доктор історичних наук,
  • провідний науковий співробітник,
  •  Національний музей-заповідник
  • українського гончарства в Опішному,
  • вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне,
  • Полтавська область, Україна,
  • Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net

Анотація. Космогонічні уявлення українців і інших слов’ян можуть бути реконструйовані за численними текстами, які існували в різному вигляді: як самостійні міфологічні сюжети і як початок великих фольклорних епопей. Ці тексти оповідають про події, у яких було створено світ, тобто про затвердження космічної структури замість первісного хаосу. Мета статті — дослідити витоки українських версій дуалістичного космогонічного переказу та їхні зв’язки з оповідями інших слов’янських народів. Об’єктом дослідження є українські рефлекси індоєвропейської міфології, що збереглися в космогонічних легендах. Основою роботи є фольклорні матеріали, що показують стародавність космогонічних уявлень українців, близьких, зокрема, до аналогічних уявлень південних слов’ян. Результати дослідження: висвітлюєть стародавність українських космогонічних легенд, їхня спільність з древніми іранськими й індоарійськими, в т. ч. ведичними міфами. В українському фольклорі, як і в південних слов’ян, творення світу розглядалося крізь призму гончарного ремесла. Це було пов’язано з високим статусом гончаря та гончарства у традиційній культурі цих народів.

Методологічною основою дослідження є структуралістський методологічний інструментарій.

Ключові слова: космогонічні міфи, космогонічні легенди, глина, глиняний посуд, гончарство, індоарійська міфологія, іранська міфологія, міфологія слов’ян.

Надійшла 29.07.2024

Список використаних джерел

  • 1. Данилевский Г. Стория о Господе и о земле. (К воспоминаниям о Гоголе). Исторический вестник. Санкт-Петербург, 1888. Т. 34. № 12. С. 730—736.
  • 2. Ангеловска-Панова М. Богомилството во духовната култура на Македонија. Скопје-Прилеп: Аз-Буки; Институт за старословенска култура, 2004. 210 с.
  • 3. Tomicki R. Sіowiaсski mit kosmogoniczny. Etnografia Polska. 1976. T. XX. Zeszyt 1. S. 48—97.
  • 4. Erben K.J. Báje slovanská o stvoření světa. Časopis Musea království Českého. Praha: nákladem Musea království Čes-kého, 1866. Čtyřicátého ročníku svazek první. S. 35—45.
  • 5. Афанасьев А.Н. Поэтические воззрения славян на природу: Опыт сравнительного изучения славянских преданий и верований, в связи с мифическими сказаниями других родственных народов. Москва: издание К.Солдатенкова, 1868. Т. 2. 78 с.
  • 6. Квашнин-Самарин Н. Очерк славянской мифологии. Беседа. 1872. № 4. C. 219—268.
  • 7. Веселовский А. Славянские сказания о Соломоне и Китоврасе и западные легенды о Морольфе и Мерлине. Санкт-Петербург: тип. В. Демокова, 1872. XX, 351 c.
  • 8. Веселовский А.Н. Разыскания в области русского духовного стиха. XI-XVII. Санкт-Петербург: типография Императорской академии наук, 1889. Выпуск пятый. 106 с.
  • 9. Веселовский А. К вопросу о дуалистических космогониях. Этнографическое обозрение. 1890. № 2. С. 32—48.
  • 10. Щапов А.П. Сочинения в 3 томах (с портретом). Санкт-Петербург: издание М.В. Пирожкова, 1906. Т. 1. 803 с.
  • 11. Барсов Е. Народные предания о миротворении: К «Сказанию о Тивериадском море». Чтения в Императорском обществе истории и древностей российских при Московском университете. Москва: Университетская типография, 1886. Кн. 4. Отд. IV. С. 1—7.
  • 12. Veckenstedt E. Die Kosmogonien der Arier. Zeitschrift für Volkskunde in Sage und Märchen, Schwank und Streich, Lied, Rätsel und Sprichwort, Sitte und Brauch. 1889. II. Band. S. 1—16.
  • 13. Драгоманов М. Розвідки Михайла Драгоманова про українську народню словесність і письменство. Львів: друкарня Наукового Товариства імени Шевченка, 1907. Т. IV. 399 с.
  • 14. Булашев Г.О. Украинский народ в своих легендах и религиозных воззрениях и верованиях. Выпуск пер­вый. Космогонические украинские народные воззрения и верования. Киев: типография Императорского университета св. Владимира акц. об-ва Н.Т. Корчак-Новицкого, 1909. 515 с.
  • 15. Коробка Н. Образ птицы, творящей мир, в русской народной словесности и письменности. Известия Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1909. Том XIV. Кн. 4. С. 175—195.
  • 16. Радченко К.Ф. Этюды по богомильству. Народные космогонические легенды славян в их отношении к богомильству. Введение. І—ІІ. Известия Отделения русского языка и словесности Императорской Академии наук. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1910. Том ХV. Книжка 4-я. С. 73—131.
  • 17. Dähnhardt O. Natursagen. Leipzig-Berlin: Druck und Verlag von B.G. Teubner, 1907. Band I: Sagen zum Alten Testament. XII, 376 s.
  • 18. Марков А.В. Море Тивериадское в дуалистической легенде о сотворении мира. Этнографическое обозрение. 1913. № 1—2. С. 64—75.
  • 19. Грушевський М.С. Історія української літератури: в 6 т., 9 кн. Київ: Либідь, 1994. Т. ІV. 320 с.
  • 20. Беляев М.В. Происхождение народных легенд о миротворении. Известия Азербайджанского государственного университета имени В.И. Ленина. Баку, 1925. Т. 4—5. Общественные науки. С. 66—74.
  • 21. Сосенко К. Культурно-історична постать староукраїнських свят Різдва і Щедрого Вечера. Львів: накладом автора, 1928. 344 с.
  • 22. Золотарев А.М. Родовой строй и первобытная мифология. Москва: Наука, 1964. 328 с.
  • 23. Count E.W. The Earth-Diver: An Attempt at an Asiatic-American Correlation. Berkeley: University of California, 1935. 638 p.
  • 24. Bianchi U. Il dualismo religioso: saggio storico ed etnologico. Roma: Edizioni dell’Ateneo, 1983. 214 p.
  • 25. Рогов А.И. Культурные связи Киевской Руси с другими славянскими странами в период ее христианизации. Принятие христианства народами Центральной и Юго-Восточной Европы и крещение Руси. Москва: Наука, 1988. С. 207—234.
  • 26. Иванов Й. Богомилски книги и легенди. София: Наука и изкуство, 1970. 400 с.
  • 27. Ангелов Д. Богомильство в Болгарии. Москва: издательство иностранной литературы, 1954. 214 c.
  • 28. Ласло-Куцюк М. Вогонь і слово: Космогонічний міф на Україні. Бухарест: Критеріон, 1992. 257 с.
  • 29. Сокіл В. Народні легенди та перекази українців Кар­пат. Київ: Наукова думка, 1995. 160 с.
  • 30. Чаусидис Н. Дуалистички слики: Богомилството во медиумот на сликата. Скопје: Лист, 2003. 440 с.
  • 31. Eliade M. De la Zalmoxis la Genghis-han: Studii com­parative despre religiile єi folclorul Daciei єi Europei Orien­tale. București: Humanitas, 1995. 272 p.
  • 32. Порфирьев И. Апокрифические сказания о ветхозаветных лицах и событиях по рукописям Соловецкой библиотеки. Санкт-Петербург: типография Императорской Академии наук, 1877. 471 с.
  • 33. Сумцов Н.Ф. Очерки истории южно-русских апокрифических сказаний и песен. Киев: типография А. Давиденко, 1888. [2], 161 с.
  • 34. Георгиева И. Българска народна митология. София: Наука и изкуство, 1983. 210 с.
  • 35. Бонева Т. Народен светоглед. Родопи. Традиционна народна духовна и соционормативна култура. София: Етнографски Институт с Музей  — БАН, 1994. С. 7—50.
  • 36. Kolberg O. Pokucie. Obraz etnograficzny. Krakуw: drukarnia uniwersytetu Jagielloсskiego, 1888. Tom ІII. VII, 240 s.
  • 37. Шухевич В. Гуцульщина. Пята часть. Львів: Загальна друкарня, 1908. 300 с.
  • 38. Schnaider J. Z kraju Hucułów. Lud. 1900. Tom VI. S. 157—160, 257—267, 351—361.
  • 39. Онищук А. Матерiяли до гуцульської демонольоґiї. Записав у Зеленици, Надвірнянського повіта, 1907—1908. Матеріяли до української етнольоґiї. Львiв: друкарня Наукового товариства імени Шевченка, 1909. Том ХІ. С. 1—139.
  • 40. Коцюбинський М. Твори в семи томах. Київ: Наукова думка, 1974. Том 3. Оповідання, повісті (19081913). 431 с.
  • 41. Мушинка М. Володимир Гнатюк: життя та його діяльність в галузі фольклористики, літературознавства та мовознавства. Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Париж; Нью-Йорк; Сідней; Торонто: Б. в., 1987. 332 с.
  • 42. Гнатюк В. Галицько-руські народні лєґенди. Т. I. Етноґрафічний збірник. Видає Етноґрафічна комісія Наукового товариства імени Шевченка. Львів: друкарня Наукового товариства імени Шевченка, 1902. Т. ХІІ. ХІ, 216 с.
  • 43. Кузнецова В.С. Дуалистические легенды о сотворении мира в восточнославянской фольклорной традиции. Новосибирск: издательство СО РАН, Филиал «Гео», 1998. 250 c.
  • 44. Кузнецова В. Сотворение мира в восточнославянских дуалистических легендах и апокрифической книжности. От Бытия к Исходу: Отражение библейских сюжетов в славянской и еврейской народной культуре. Москва: Геос, 1998. С.  59—78.
  • 45. Johns A. Slavic Creation Narratives: The Sacred and the Comic. Fabula. 2005. Vol. 46 (3—4). P.  257—291.
  • 46. Koenig S. Cosmogonic Beliefs of the Hutsuls. Folk-Lore. 1936. Vol. 47. № 4. P. 368—373.
  • 47. Панькевич І. Українські говори Підкарпатської Руси і сумежних областей. З приложенням 5 діялектичних мап. Praha: nбkladem Sboru pro vэzkum Slovenska a Podkarpatskй Rusi; v komisi nakladatelstvн «Orbis»  — tiskem Politiky v Praze, 1938. Частина 1. Звучня і морфологія. 550 s.
  • 48. Gustawicz B. Kilka szczegуіуw ludoznawczych z powiatu Bobreckiego. Lud. 1902. Tom VIII. S. 265—274.
  • 49. Померанцева Э.В. Мифологические персонажи в русском фольклоре. Москва: Наука, 1975. 192 с.
  • 50. Лафазановски Е. Македонските космогониски легенди. Скопϳе: Култура; Институт за фолклор Марко Цепенков, 2000. 208 с.
  • 51. Попов Р., Мицева Е. Народен светоглед. Сакар: Етнографско, фолклорно и езиково изследване. София: академично издателство «проф. Марин Дринов», 2002. С. 231—254.
  • 52. Чаусидис Н., Николов Г. Црепна и вршник: митолош­ко-семиотичка анализа. Studia mythologica slavica. 2006. Т. IX. С. 97—160.
  • 53. Цепенков М.К. Македонски народни умотворби во десет книги. Скопје: Македонска книга, 1972. Книга седма. Преданија. 307 с.
  • 54. Беновска-Събкова М. Змеят в българския фолклор. София: издателство на Българската академия на науките, 1992. 166 с.
  • 55. Ригведа. Мандалы IX–X. Москва: Наука, 1999. 560 с.
  • 56. Чубинский П.П. Труды этнографическо-статисти­ческой экспедиции в западно-русский край, сна­ряжён­ной Императорским Русским Географическим Обществом. Санкт-Петербург: типография В.Безобразова, 1872. Том первый. Верования и суеверия. Загадки и пословицы. Колдовство. ХХХ, 467 с.
  • 57. Терещенкова С. Вірування в сонце (Звинигородщина на Київщині). Етнографічний вісник. 1928. Кн. 7. С.  133—137.
  • 58. Кулишић Ш., Петровић П.Ж., Пантелић Н. Српски митолошки речник. Београд: Нолит, 1970. 317 с.
  • 59. Ђорђевић Т.Р. Природа у веровању и предању нашега народа. Књ.1 Српски етнографски зборник. Београд: издавачка установа Српске Академије наука, 1958. Књ. LХХІ. 319 с.
  • 60. Татаровска Л.К. Метаморфозите во македонските народни умотворби: Метафизика на синкретизмот. Скопϳе: Менора, 2006. 350 с.
  • 61. Латышские народные предания. Избранное.  Составитель А. Анцелане. Рига: издательство АН Латвийской ССР, 1962. 168 с.
  • 62. Гасанов Б. Чернобог — тёмная сила славянского пан­теона. Источники. Формирование образа. Москва: ТД Велигор, 2022. 714 с.
  • 63. Сказки Центральной Индии / Перевод с английского и сантальского Г.А. Зографа и З.Е. Самойловой. Предисловие и примечания Г.А. Зографа. Москва: Наука, 1971. 376 с.
  • 64. Russell R.V. The Tribes and Castes of the Central Provinces of India. London: MacMillan and Co. Limited, 1916. Vol. III. XI, 589 p.
  • 65. Васильков Я.В. Страничка мифологического бестиария: отряхивающийся вепрь. Культура Аравии в азиатском контексте. Санкт-Петербург: Петербургское Востоковедение, 2006. С. 250—262.
  • 66. Vassilkov Y. The Boar Shakes the Mud off: A Specific Motif in the Varāhakathā of the Great Epic and Purāṇas. Battles, Bards, Brāhmans: Papers from the Epics Section of the 13th World Sanskrit Conference. Edinburgh, 10th–14th July 2006. Delhi: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited, 2006. P. 301—432.
  • 67. The Śatapatha-Brāhmaṇa according to the text of the Madhyandina School. Part V. Books XI, XII, XIII, and XIV/ Translated by J. Eggeling. Oxford: The Clarendon Press, 1900. LI, 596 p.
  • 68. Leeming D.A. Creation Myths of the World: An Encyclopedia. Santa Barbara; Denver; Oxford: ABC-CLIO, 2009. XX, 553 p.
  • 69. Вишну-Пурана. Перевод с санскрита, комментарии, введение Т.К. Посовой. Санкт-Петербург: Общество ведической культуры, 1995. 248 с.
  • 70. Gonda J. Aspects of Early Viṣṇuism. Delhi-Varanasi-Patna: Motilal Banarsidass, 1969. IX, 270 p.
  • 71. A Prose English Translation of Harivamsha / Edited and Published by Manmatha Nath Dutt. Calcutta: Printed by H. C. Dass, Elysium Press, 1897. V (8). 951 p.
  • 72. Ригведа. Мандалы I  — IV. Москва: Наука, 1989. 768 с.
  • 73. Charpentier J. Kleine Beitrдge zur indoiranischen Mythologie. Uppsala: Akademische Buchdruckerei, 1911. 87 S.
  • 74. Gonda J. Prajapati’s Rise to Higher Rank. Leiden: E.J. Brill, 1986. X, 208 p.
  • 75. Prasad M. Some Aspects of the Varāha-Kathā in Epics and Purāṇas. Delhi: Pratibha Prakashan, 1989. 183 p.
  • 76. Kuiper F.B.J. An Austro-Asiatic Myth in the Rigveda. Mededelingen der Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, N.S. Amsterdam: N. V. NoordHollandsche Uitgevers Maatschappij, 1950. Deel 13, No. 7. P. 163—182.
  • 77. Dange S.A. Towards Understanding Hindu Myths. New Delhi: Aryan Books International, 1996. LXIV. 497 p.
  • 78. Bhattacharya G. Viṣṇu Assuming the Boar Form. Oriental Art. 1999. XLV. № 3. P. 44—47.
  • 79. Ригведа. Мандалы V  — VIII. Москва: Наука, 1995. 745 с.
  • 80. Nagar Sh.L. Varāha in Indian Art, Culture, and Literature. New Delhi: Aryan Books International, 1993. 151 p.
  • 81. Mayrhofer M. Kurzgefasstes etymologisches Wцrterbuch des Altindischen. Heidelberg: Carl Winter-Universitдtsverlag, 1956. Band 1. A—Th. XXXI, 384 S.
  • 82. Witzel M. Substrate Languages in Old Indo-Aryan (Rgvedic, Middle and Late Vedic). Electronic Journal of Vedic Studies. 1999. Vol. 5. № 1. P. 1—67.
  • 83. Benveniste Й., Renou L. Vṛtra et Vṛиragna: йtude de mythologie indo-iranienne. Paris: Impreimerie National, 1934. 207 p.
  • 84. Grassmann H. Wцrterbuch zum Rig-Veda. Leipzig: F.A. Brockhaus, 1873. VIII, 554 S.
  • 85. Elwin V. Bondo Highlander. London: Oxford University Press, 1950. 290 p.
  • 86. Elwin V. Myths of Middle India. Madras: Oxford University Press, 1949. 532 p.
  • 87. Elwin V. Tribal Myths of Orissa. Bombay: Oxford Uni­ver­sity Press, 1954. 700 p.
  • 88. Parker H. Village Folk Tales of Ceylon. London: Luzac & Co, 1910. Vol. 1. VII, 396 p.
  • 89. Сингальские сказки / Составление, перевод с сингальского и английского языков и примечания Б.М. Волхонского и О.М. Солнцевой. Предисловие О.М. Солнцевой. Москва: Наука, 1985. 544 с.
  • 90. Махабхарата. Книга первая. Адипарва / Перевод с санскрита и комментарии В.И. Кальянова. Ленинград: Наука, 1950. 759 с.
  • 91. Разаускас Д. Ретрский морской кабан в свете балто-славянских быличек о «рыбном пастухе». Балтийские перекрестки. Этнос. Конфессия. Миф. Текст. Санкт-Петербург: Наука, 2005. С. 254—267.
  • 92. Титмар Мерзебургский. Хроника. В 8 книгах / Перевод с лат. И.В. Дьяконова. Москва: Русская панорама, 2009. 256 с.
  • 93. Kuhn A., Schwartz W. Norddeutsche Sagen, Mдrchen und Gebrдuche aus Meklenburg, Pommern, der Mark, Sachsen, Thьringen, Braunschweig, Hannover, Oldenburg und Westfalen, aus dem Munde des Volkes gesammelt und herausgegeben. Leipzig: F.A. Brockhaus, 1848. XXXII, 560 S.
  • 94. Грейвс Р. Мифы Древней Греции. Москва: Прогресс, 1992. 624 с.
  • 95. Дарчиев А.В. Элементы архаического мифа в сказании о борьбе Батраза с диким кабаном. Ритмы истории. Владикавказ: издательство СОГУ, 2004. Вып. 2.1. С. 199—245.
  • 96. Авеста в русских переводах (1861—1996) / Составление, общая редакция, примечания и справочный раздел И.В. Рака. Санкт-Петербург: журнал «Нева»  — РХГИ, 1997. 480 с.
  • 97. Авеста / Опыт морфологической транскрипции и перевод В.С. Соколовой, подготовка материалов к изданию и редактирование И.А. Смирновой. Санкт-Петербург: Наука, 2005. 544 с.
  • 98. Фирдоуси. Шахнаме / Перевод Н.Б. Бану-Лахути, комментарии А. Aзера и Ц.Б. Бану-Лахути. Москва: Наука, 1965. Том третий. От сказания о битве Ростема с хаканом Чина до царствования Лохраспа. 592 с.
  • 99. Darmesteter J. Йtudes iraniennes. Paris: F. Vieweg, 1883. Tome second. Premiиre partie. Mйlanges Iraniens. 251 p.

читати публікацію»

Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »