« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити. 2024. № 6 (180.  С. 1413—1426

УДК 27-523.47-526.62(477.86-21)”16/17″

DOI https://doi.org/10.15407/

ІКОНИ XVII—XVIII СТ. З ЦЕРКОВ ЄЗУПОЛЯ НА ІВАНО-ФРАНКІВЩИНІ У КОНТЕКСТІ АТРИБУЦІЇ ТА ДОКУМЕНТІВ ВІЗИТАЦІЙ XVIII СТ. 

Роксолана КОСIВ

  • ORCID ID: http://orcid.org/0000-0002-1202-1488
  • докторка мистецтвознавства, професорка,
  • завідувачка кафедри сакрального мистецтва,
  • Львівська національна академія мистецтв,
  • вул. Кубійовича, 38, 79011, м. Львів, Україна;
  • провідна наукова співробітниця,
  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • e-mail: lanakosiv@yahoo.com

Метою і завданнями дослідження є розглянути ікони з Єзуполя, що у збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, в контексті інформації про історію містечка та його церков, зокрема, документів візитацій XVIII ст., встановлення первісного місця розташування пам’яток у храмі та атрибуції.

Встановлено, що комплекс ікон з Єзуполя документи церковних візи­тацій 1740 та 1756 років Львівської єпархії, де коротко описані чотири храми Єзуполя. Комплекс ікон з Єзуполя, виконаних орієнтовно у 16501670-х рр. у спільній манері на підставі іконографії двох пам’яток, що, очевидно, належали до намісного ярусу іконостасу, пов’язані із міською церквою Різдва Богородиці. Найдавнішою відомою іконою з Єзуполя є Тайна вечеря, також з іконостасу, яка є ймовірного авторства провідного українського іконописця Федора Сеньковича. Ікони XVII ст. з Єзуполя виконані з урахуванням новацій львівської школи іконопису щодо іконографії, а також мають спільні прийоми стилістики малярства із творами XVII ст., що походять з церкви в Судовій Вишні, ймовірного авторства місцевих майстрів.

Методологічною основою дослідження є методи реконструкції, формального та іконографічного аналізу, а також дослідження культурного контексту.

Ключові слова: ікона, іконостас, церковне мистецтво, церква, с. Єзупіль, документи церковних візитацій XVIII ст., іконографія, стилістика.

  • 1. Косів Р. Ікони XVII — першої половини XVIII ст. з церков Войнилова на Івано-Франківщині в контексті візитаційних описів, реконструкції місця розташування та атрибуції. Народознавчі зошити. № 5. 2020. С. 1081—1096.
  • 2. Косів Р. Ікони XVII  початку XVIII ст. з церков міста Долини у контексті візитаційних описів XVIII ст. та атрибуції. Народознавчі зошити. № 5. 2021. С. 1218—1233.
  • 3. Косів Р. Іконопис на тканині в українських храмах XVII — першої половини XVIII століть: призначення, іконографія, художні особливості. Літопис Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Львів, 2012. Вип. 9 (14). С. 68—79.
  • 4. «Велике і величне». Каталог виставки. Київ, 2013.
  • 5. Косів Р. Процесійні двобічно мальовані хрести у збірці Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького. Християнська сакральна традиція: віра, духовність, мистецтво. Матеріали ХIІ Міжнародної наукової конференції. Львів: Львівська православна богословська академія, 2019. С. 215—224.
  • 6. Słownik geograficzny Królestwa Polskiego i innych krajów słowiańskich. Т. XV. Cz. 1. Warszawa, 1900.
  • 7. Akta grodzkie i ziemskie z czasów Rzeczypospolitej Polskiej: z archiwum tak zwanego bernardyńskiego we Lwowie w skutek fundacyi śp. Alexandra hr. Stadnickiego. T. 12. Najdawniejsze zapiski sądów halickich 1435—1475. Lwów, 1887. No 32.
  • 8. Czołowski A. Z przeszłości Jezupola i okolicy. Lwów, 1890.
  • 9. Громик В., Слободян В. Дерев’яні церкви Івано-Франківської області. Львів, 2016.
  • 10.    Вуйцик В. Зодчий Павло Римлянин. Вісник інституту «Укрзахідпроектреставрація». Ч. 14. Львів: Інститут «Укрзахідпроектреставрація», 2004. С. 43—47.
  • 11.    Мельник В. Церква Святого Духа в Рогатині. Альбом. Київ: Мистецтво, 1991.
  • 12.    Александрович В. Майстри «малих» осередків українського малярства історичного перемишльсько-львів­сь­кого регіону першої половини XVII cт. Соціум. Аль­манах соціальної історії. Київ: Інститут історії України НАНУ, 2013. Вип. 10. С. 9—30.
  • 13.    Liske X. Cudzoziemcy w Polsce. Lwów, 1876.
  • 14.    Генеральна візитація Галицького крилосу Львівської єпархії 1740—1743 рр. Рукопис. Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького. Відділ рукописів і стародруків. Ркл-16.
  • 15.    Генеральна візитація Галицького крилосу Львівської єпархії 1753—1757 рр. Рукопис. Національний музей у Львові ім. Андрея Шептицького. Відділ рукописів і стародруків. Ркл-18.
  • 16.    Шематизмъ всего клира греко-католическои епархіи Станиславфвскои на рфкъ Божій 1890. Станис­лавфвъ, 1890.
  • 17.    Шематизмъ всего клира греко-католицкои епархіи Станиславфвскои на рфкъ Божій 1910. Станис­лавфвъ, 1910.
  • 18.    Na styku kultur i narodów. Galicyjskie miasta i miasteczka w józefińskim katastrze gruntowym. Tom XI: Jagielnica i Jezupol. Opracował Volodymyr Dolinovskyi. Kraków, 2019.
  • 19.    Schematismus universi venerabilis cleri archidioeceseos metropolitanae Graeco-catholicae Leopoliensis pro anno domini 1855. Leopoli, 1855.
  • 20.    Шематизмъ всего клира греко-католическои епархіи Станиславовскои на рôкъ Божій 1888. Станисла­вôвъ, 1888.
  • 21.    Нановський Я. Юліан Панькевич. Нариси про життя і творчість. Київ: Мистецтво, 1986.
  • 22.    Шематизм всего клира греко-католицкої Епархії Станиславівскої на рік Божий 1925. Станиславів, 1925.
  • 23.    Свєнціцка В. Різьблені ручні хрести XVII—ХХ вв. Ч. ІІ. Ілюстрації. Львів, 1939.
  • 24.    Дерев’яні різьблені хрести XVI — поч. ХХ ст. Упор. О. Валько. Львів: Інститут колекціонерства ук­ра­їн­сь­ких мистецьких пам’яток при НТШ, 2018.
  • 25.    Свєнціцька В., Сидор О. Спадщина віків. Українське малярство XIV—XVIII століть у музейних колекціях Львова. Львів: Каменяр, 1990.
  • 26.    Гелитович М. «Вишенські майстри» в історії українського іконопису XVII століття. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів: НТШ, 2011. Т. CCLXI. С. 209—222.
  • 27.    Косів Р. Риботицький осередок церковного мистецтва 1670—1760-х років. Львів: Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького, 2019.
Наші автори
Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »