« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1427—1440

УДК 75.046.3.017.4(477.83-21Судова Вишня)

DOI https://doi.org/10.15407/nz2024.06.1427

ОСОБЛИВОСТІ КОЛОРИТУ ІКОН ВИШЕНСЬКИХ МАЛЯРІВ

ГЕЛИТОВИЧ Марія

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5839-9585
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
  • провідна наукова співробітниця,
  • Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ давнього мистецтва,
  • проспект Свободи, 20, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: helytovychm@yahoo.com

Анотація. У проблематиці досліджень українського іконопису по-рівняно мало місця займають питання кольору. Вперше ця тема, поставлена у працях Володимира Овсійчука, вимагає свого логічного продовження. У такому аспекті у пропонованій статті аналізується ряд ікон малярів одного малярського середовища, які, виходячи з підписів на творах, походили з м. Судова Вишня. Дотепер ікони вишенських малярів з погляду колористики не розглядалися, що й обумовлює актуальність дослідження.

Мета і завдання дослідження — простежити зміни колористичного ладу творів цих майстрів у часовому вимірі; на підставі колористичних характеристик виокремити групи творів, які можна приписати анонімному чи підписному автору.

Об’єкт дослідження — ікони ХVІІ ст., виконані у середовищі малярів, окреслених в літературі як «вишенські майстри». Дослідження в основному базується на пам’ятках збірки Національного музею у Львові імені Андрея Шептицького, а також на іконах інших музеїв, приватних колекцій і творах, що перебувають у діючих церквах.

Хронологічні межі аналізованих пам’яток охоплюють приблизно 1620—1670-ті роки.

Ключові слова: дослідження, майстер, ікона, колір, традиція, стилістика, ХVІІІ ст.

Надійшла 5.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Жолтовський П.М. Станковий живопис. Історія українського мистецтва. Т. ІІІ. Київ, 1968. С. 193—240.
  • 2. Жолтовський П.М Український живопис XVIІ—XVIІІ ст. Київ: Наукова думка, 1978.
  • 3. Українське народне малярство ХІІІ—ХХ століть: світ очима народних митців: альбом. Авт.-упоряд. В.І. Свєнціцька, В.П. Откович. Київ: Мистецтво, 1991. 304 с.
  • 4. Откович В. Народна течія в українському живопису XVIІ—XVIІІ ст. Київ: Наукова думка, 1990. 96 с.
  • 5. Овсійчук В. Українське малярство Х—ХVІІІ століть. Проблеми кольору. Львів, 1996. 480 с.
  • 6. Гелитович М. Ікони початку ХVIІ ст. з празникового ряду іконостаса церкви св. Параскеви у Малнові. Народознавчі зошити. 2022. № 4. С. 910—917.
  • 7. Міляєва Л. за участю Гелитович М. Українська ікона ХІ—ХVІІІ століть. Київ, 2007. 528 с.
  • 8. Свєнціцька В.І., Сидор О.Ф. Спадщина віків. Українське малярство ХІV—ХVІІІ століть у музейних колекціях Львова. Львів: Каменяр. 1990. 72 с.
  • 9. Гелитович М. Вишенські майстри в історії українського іконопису XVІІ століття. Записки Наукового товариства імені Шевченка. Праці Комісії образотворчого та ужиткового мистецтва. Львів, 2011. Т. CCLХI. С. 209—222.
  • 10. Зілінко Р. Іконостас церкви св. Івана Богослова в Суховолі. Львів, 2009. 168 с.
  • 11. Сидор О. Портрет і портретність в українській іконі. Народознавчі зошити. № 3—4 (57—58). 2004. С. 264—282.
  • 12. Федак М. Особливості іконографії образа «Богородиці Нев’янучий цвіт» в українському іконопису ХVІ—ХVІІІ століть. Студії мистецтвознавчі: Архі-тектура. Образотворче та декоративно-вжит-кове мистецтво. Чис. 4. Голов. ред. Г. Скрипник; НАН України; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2017. С. 44—53.

читати публікацію»

Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »