« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1474—1489

УДК 7.011.26:2 (477)”19/20″

DOI https://doi.org/10.15407/

НАРОДНЕ РЕЛІГІЙНЕ МИСТЕЦТВО ХХ—ХХІ СТОЛІТТЯ В УКРАЇНІ ЯК СИСТЕМА ВИДІВ І ЯВИЩ: історіографія, термінологія, проблематика

СЕЛІВАЧОВ Михайло

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-9199-0270
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • кафедра теорії й історії мистецтва НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: mik_sel@ukr.net

Рада МИХАЙЛОВА

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-7264-0205
  • доктор мистецтвознавства, професор,
  • проректор з наукової роботи НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: radami1818@gmail.com.

Анастасія ШВИДЮК-БОГДАН

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0003-8242-6725
  • аспірантка, кафедра теорії й історії мистецтва НАОМА,
  • Вознесенський узвіз, 20, 04053, м. Київ, Україна,
  • Контакти: e-mail: Anastasiia.Shvydiuk@naoma.edu.ua

Анотація. Мета дослідження — запропонувати загальну картину та робочу модель означеної сфери. Це передбачає постановку та виконання ряду завдань, зокрема: аналіз літератури з означеної проблематики та критичний огляд застосовуваного при цьому поняттєво-термінологічного апарату; визначення морфологічних складових досліджуваного явища (види та галузі творчості); окреслення соціально-психологічних відмінностей, оскільки серед «неакадемічних» майстрів розрізняємо самодіяльних, наївних, ремісників і кустарів, одинаків і залучених до різних організаційних форматів; спроба оцінки досягнень і проблем народного релігійного мистецтва в Україні ХХ—ХХІ ст. порівняно з XVIIІ—ХІХ ст. та набутками сусідніх країн. Об’єктом дослідження є багатоманітні явища, релевантні до народної художньої творчості українців у релігійній сфері, а предметом — особливості функціонування, сприйняття, висвітлення й осмислення простонародного релігійного сегменту в усіх галузях українського мистецтва.

Ключові слова: народне мистецтво, релігійне мистецтво, іконопис, християнські мотиви, українське мистецтвознавство, атеізм.

Надійшла 18.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Якуніна К. Зміст і функція релігійного мистецтва. Молодий вчений. 2021. № 8 (96). С. 37—41. URL: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2021-8-96-8
  • 2. Тріска О. Історіографія вивчення української хатньої ікони. Народознавчі зошити. 2016. № 5. С. 1062—1072.
  • 3. Павлуцкий Г.Г. Деревянные и каменные храмы. Древности Украины. Вып. I. Киев: Издание Императорского Московского Археологического общества. Тип. С.В. Кульженко. Пушкинская ул., соб. дом, N° 4-й, 1905. 124 с.
  • 4. Bilachevsky Nicolas. The Peasant Art of Little Russia (Ukraine). In: Holme, Charles. Ed. Peasant Art in Russia. London; Paris; New York: The Studio, 1912. P. 15—31.
  • 5. Щербаківський В. Українське мистецтво. Вип. 1: Деревляне будівництво і різьба на дереві. Львів; Київ: [б. в.], 1913. XX, 61, [1] с.: іл., [2] арк. кольор. іл.
  • 6. Щербаківський Д. Українське мистецтво. Ч. 2: Буковинські і галицькі деревляні церкви, надгробні і придорожні хрести, фігури і каплиці. Київ; Прага: Укр. громад. вид. фонд, 1926. XXXIV, 62 с.: іл.
  • 7. Шероцкий К. Очерки по истории декоративного искусства Украины. Т. 1: Художественное убранство дома в прошлом и настоящем. Киев: Тип. «С.В. Кульженко», 1914. 141 с.: 84 рис.
  • 8. Народное искусство Подкарпатской Руси. Поясни-тельный текст С.К. Маковского. Прага: Пламя, 1925. 162 с.
  • 9. Свенціцький Іларіон. Іконопись Галицької України ХV—ХVІ віків. Львів: Печатня ОО. Василіян, 1928. 98 c.: іл.
  • 10. Свєнціцький І., Федюк М. Вистава Галицького примітиву XVII—XIX вв.: каталог виставки. Львів: Наукова фундація Національного музею у Львові, 1939. 15 c.
  • 11. Тріска Оксана. Традиція хатньої ікони на склі: відродження, інтерпретація (на прикладі львівського осередку). Народознавчі зошити. 2018. № 2 (140). С. 363—371. DOI https://doi.org/10.15407/nz2018.02.363
  • 12. Попова Л.М. Деякі аспекти українського народного іконопису ХІХ ст. Народна творчість та етнографія. 1989. № 2. С. 43—47.
  • 13. Попова Любовь. Иконопись левобережной Украины ХІХ века. Автореф. канд. искусствоведения. Ленинград, 1985. 20 с.
  • 14. Попова Любовь. Народная икона и церковь. Наука и религия. 1985. № 10. С. 39—41.
  • 15. Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи. Матеріали міжнародної наукової конференції (Львів, 4—5 травня 1993 р.). Редакційна колегія: Еммануїл Мисько (голова), о. Іван Музичка (заступник голови), Дмитро Крвавич (заступник голови), Володимир Бадяк (секретар), Володимир Овсійчук. Львів: Монастир Монахів Студійського Уставу; Видавничий відділ «Свічадо», 1994. 168 с.
  • 16. Українське сакральне мистецтво: традиції, сучасність, перспективи (Українське сакральне мистецтво ХІІІ—ХV століть). Матеріали третьої наукової конференції (Львів, 4—5 травня 1995 р.). Редакційна колегія: Еммануїл Мисько (голова), о. Іван Музичка, Дмитро Крвавич, Володимир Овсійчук, Володимир Бадяк (секретар). Львів: Інститут на-родо-знавства НАН України, 2001. 120 с.: іл.
  • 17. Клименко Олесь. До проблеми вивчення канону в іконописі. Ант. Київ, 2002. № 7—9. С. 59—64.
  • 18. Sorokin, Pitirim A. Social and Cultural Dynamics (1937—1941): in 4 vol. Cincinnati: American Book Company, 1937—1941.
  • 19. Селівачов Роман. Сучасне мистецтво і народна творчість. Народне мистецтво. Київ, 1999. № 3—4. С. 35.
  • 20. Тріска Оксана, Шпак Оксана. Народне малярство XVIII—XX ст.: від сакральності до фольклорності. Народознавчі зошити. 2021. № 4 (160). C. 918—928. DOI https://doi.org/10.15407/nz2021.04.918
  • 21. Парахин Василь. Народне мистецтво завтра: відродження чи імітація? Українська народна творчість у поняттях міжнародної термінології (примітив, фольклор, аматорство, наїв, кітч). Київ: Музей Івана Гончара, 1996. С. 172—174.
  • 22. Парахін Василь. Лінія в традиційному народному мистецтві. Луцьк: Терен, 2006. 66 с. (Книга перевидана Музеєм Івана Гончара 2011 року).
  • 23. Промінь воскресіння: Василь Парахін і його школа народного малярства у селі Журавники на Волині. Упор. З. Навроцька. Нововолинськ: Формат, 2014. 136 с.: 235 іл.
Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »