« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1541—1546

УДК [75.046.3:[27-526.62-312.47].03″13″](477.81-22)Дорогобуж

DOI https://doi.org/10.15407/

НОВА АТРИБУЦІЯ ІКОНИ ДОРОГОБУЗЬКОЇ БОГОРОДИЦІ ОДИГІТРІЇ XIV СТОЛІТТЯ

БЕНДЮК Микола

  • ORCID ID: https://orcid.org/0009-0005-8849-2592
  • магістр інформаційної, бібліотечної та архівної справи,
  • керівник Арт-кластеру,
  • фахівець центру вивчення спадщини князів Острозьких,
  • Національний університет «Острозька академія»,
  • вул. Семінарська, 2, 35800, м. Острог, Україна,
  • Контакти: e-mail: mmduk123@gmail.com

Анотація. Розглядається питання атрибуції однієї з найстарших ікон, що залишилися в Україні. Завдання статті полягає в тому, щоб опрацювати нові опубліковані дослідження археологів з результатами розкопок у Дорогобужі та порівняти нові дані археологів з попередніми відомостями мистецтвознавців.

Об’єктом дослідження є уточнення датування ікони Дорогобузької Богородиці Одигітрії, а предметом — сама ікона. У дослідженнях сучасних науковців можна почерпнути інформацію про датування ікони другою половиною XIII—XV cтоліттям.

Актуальність дослідження полягає в тому, що за останні роки з’явилися нові дані, які дають змогу точніше атрибутувати ікону Дорогобузької Богородиці.

Методологічну основу статті складає історико-системний підхід, історико-порівняльний та іконографічний метод, методи художнього та формально-стилістичного аналізу.

Ключові слова: Дорогобуж, ікона, Одигітрія, Дорогобузька Богородиця, храм Успіння Богородиці.

Надійшла 29.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Рівненський обласний краєзнавчий музей. КН Д17543. Пєскова А. Отчет о работе отряда архитек-турно-археологической експедиции 1988 года в с. Дорогобуж Гощанского района Ровенской обл. УРСР. Ленинград, 1989. 25 с.
  • 2. Фотинский О. Дорогобуж Волынский: историко-ар-хеологический очерк. Труды Об-ва исследователей Волыни. Житомир, 1902. Т. 1. С. 33—91.
  • 3. Раппопорт П. Зодчество Древней Руси. Лениград, 1986. 160 с.
  • 4. Прищепа Б., Войтюк О. Дослідження середньовічного поселення поблизу Успенської церкви в Дорогобужі на р. Горині. В камне и бронзе. Сборник статей в честь Анны Песковой; Труды ИИМК РАН. Т. XLVIII. СПб.: ИИМК РАН; Невская Книжная типография, 2017. С. 475—483.
  • 5. Патріарх Димитрій (Ярема). Іконопис Західної України XII—XV ст. Львів: Друкарські куншти, 2005. 520 с.
  • 6. Міляєва Л. Чудотворні ікони Богородиці в Києві XVII століття та образ Любецької Богоматері пензля Івана Щирського. Записки Наукового товариства ім. Шевченка у Львові. Праці Секції мистецтвознавства. Львів: НТШ, 1994. Т. ССХХVII. С. 124—140.
  • 7. Міляєва Л. Українська ікона XI—XVIII століть: альбом. Київ, 2007. 528 с.
  • 8. Крвавич Д. Богородиця Одигітрія з Дорогобужа. Образотворче мистецтво. 1991. № 3. С. 20—22.
  • 9. Откович З. Ікона «Богородиця Одигітрія» кін. ХІІІ  — поч. XІV ст. з Успенської церкви села Дорогобуж на Рівненщині зі збірки Рівненського краєзнавчого музею (спроба атрибуції). Волинська ікона: питання, історії вивчення, дослідження та реставрації. Тези та матеріали наукової конференції, присвяченої 90-річчю Жолтовського П.М. Луцьк, 1994. С. 28—30.
  • 10. Лильо-Откович З. Богородиця-Одигітрія середини ХІІІ століття з церкви Успіння Пресвятої Богородиці з Дорогобужа. Видання друге, доповнене та виправлене. Львів, 2019. 94 с.
  • 11. Александрович В. Ікона «Богородиця-Одигітрія» з Успенської церкви в Дорогобужі. Міжнародна наукова конференція «Галицько-Волинська держава: передумови виникнення, історія, культура, традиції» (Галич, 19—21 серпня, 1993). Тези доповідей та повідомлень. Львів, 1993. С. 113—115.
  • 12. Луц В. Збірка волинських ікон рівненського краєзнавчого музею. Родовід. Наукові записки. № 8. 1994. С. 38—51.
  • 13. Александрович В. Дорогобузька ікона Богородиці Одигітрії і малярська культура княжої України другої половини XIII — початку XIV століття. Львів, 1995. 196 с.
  • 14. Откович Т. Історія, дослідження та реставрація ікони «Богородиця Одигітрія» з церкви села До-рогобуж. Богородиця Одигітрія середини ХІІІ ст. з церкви Успіння Пресвятої Богородиці з Дорогобужа. З. Лильо-Откович. Видання друге, доповнене та виправлене. Львів: Колір ПРО, 2019. С. 56—76.
  • 15. Лильо-Откович З., Откович Т. Питання дослідження, атрибуції, датування та реконструкції ікони «Богородиця-Дороговказиця» з Дорогобужа. Матеріали міжнародної наукової конференції «Доба Короля Данила в науці, мистецтві, літературі» (м. Львів, 29—30 листопада 2007 р.) Львів, 2008. С. 376—409.
  • 16. Мицько І. Первісна Ченстоховська Богородиця — українська ікона Петра Ратенського. Старий Самбір, 2013. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Mytsko_Ihor/Pervisna_Chenstokhovska_Bohorodytsia_-_ukrainska_ikona_Petra_Ratenskoho.pdf?
  • 17. Овсійчук В. Малярство Київської Русі. Українське мистецтво. Львів: Світ, 2005. С. 161—162.
Наші автори
Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »