« 2024. № 6 (180)

Народознавчі зошити.  2024. № 6 (180).  С. 1547—1562

УДК 75.046.3.03(477.83/.86)”18/19″

DOI https://doi.org/10.15407/

CВЯТІ У ВИШИВАНКАХ. ІДЕЯ, ОБРАЗ, ПРИЙНЯТТЯ. РОЗДУМИ НАД УКРАЇНСЬКИМ РЕЛІГІЙНИМ МАЛЯРСТВОМ ДРУГОЇ ПОЛОВИНИ XIX — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ В ГАЛИЧИНІ

СЕМЧИШИН-ГУЗНЕР Олеся

  • ORCID ID: https://orcid.org /0000-0001-9677-995X
  • кандидатка мистецтвознавства,
  • старша наукова співробітниця,
  •  Національний музей у Львові імені Андрея Шептицького,
  • відділ українського мистецтва ХІХ—ХХ ст.,
  • проспект Свободи, 20, 79008, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: olesiasem17@gmail.com

Анотація. Важливість періоду др. пол. ХІХ — поч. ХХ ст. для розвитку українського мистецтва, зокрема й релігійного, включно до наших днів, та стан його дослідження останніми роками привертають чим раз то більше уваги, то ж окреслена тема порушує актуальну проблему. Метою статті є виділити, з’ясувати причини появи й джерела натхнення для такого унікального явища в церковному малярстві, яке умовно можна назвати «святі у вишиванках». Об’єктом дослідження стали викладені у публікаціях та епістолярії теоретичні роздуми самих митців над релігійним мистецтвом та певна група їхніх творів. Основна увага сконцентрована на кількох відомих образах Ю.Панькевича. Предмет дослідження — прояви національного в церковному малярстві. Методологія дослідження опирається на компаративний метод, мистецтвознавчий аналіз, опис, методи індукції і дедукції та узагальнень. Хронологічні межі  орієнтовні, це 1888—1905 рр. Територіальні межі — Східна Галичина. На основі проведеного аналізу сформовано висновки про ідею зародження новаторського підходу в українському церковному малярстві др.пол. ХІХ ст. з умовною назвою «святі у вишиванках». Простежено відношення до таких релігійних образів у професійних, церковних колах та широкому загалі. Відтворено провенанс кількох відомих творів Ю. Панькевича, як автора новітніх образів з етнографічними елементами. 

Ключові слова: церковне малярство ХІХ ст., Юліан Панькевич, новаторські пошуки, етнографічні елементи, національний ідеал Христа і Богородиці.

Надійшла 29.11.2024

Список використаних джерел

  • 1. Купчинська Л. Творчість Теофіла Копистинського у контексті розвитку образотворчого мистецтва західноукраїнських земель другої половини ХІХ — початку ХХ століть. Львів; Філадельфія: Друкарські куншти, 2009. 314 с.
  • 2. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський: сторінки біографії. Вісник НТШ. 2011. Ч. 45. С. 32—35.
  • 3. Купчинська Л. Художник Антін Пилиховський. Сто-рінки біографії. Над Бугом і Нарвою. 2015. № 4. С. 39—42.
  • 4. Жеплинська О. Олександр Скруток. До питання дослідження життєвого й творчого шляху художника. Літопис НМЛ. 2011. № 8 (13). С. 129—142.
  • 5. Руденко О. Етнографічні мотиви, як прояв національного в церковному мистецтві Західної України перелому XIX—XX століть. Молодь і ринок. 2010. № 11 (70). С. 37—42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2010_ 11_9.
  • 6. Бобош Я. Початок становлення національної ідеї в західноукраїнському малярстві кінця ХІХ — початку ХХ століття. Народознавчі зошити. 2017. № 5 (137). С. 1156—1161.
  • 7. Нановський Я. Юліан Панькевич. Нарис про життя і творчість. Київ: Мистецтво, 1986. 80 с.
  • 8. Нановський Я. Корнило Миколайович Устиянович. Київ: Мистецтво, 1963. 44 с.
  • 9. Голубець М. ХХХ-ліття українського мистецтва. Новий час. 1935. Ч. 218. С. 4.
  • 10. Товариство для розвою рускои штуки… Рубр.: Новинки. Дѣло. 1898. Ч. 237. С. 1.
  • 11. Устіяновичь К. Одозва до П. Т. малярів церковныхь (про необхідність створення асоціації). Дѣло. 1891. Ч. 226. С. 2.
  • 12. Панькевич Ю. Вȏдозва. Дѣло. 1898. Ч. 98. С. 1.
  • 13. Устіяновичь К.Н. Де що о нашȏй живописи церковнȏй. Дѣло. 1888. Ч. 7. С. 1—2; Ч. 9. С. 1; Ч. 10. С. 1.
  • 14. Панькевич Ю. О що ж властиво ходить?. Дѣло. 1891. Ч. 283. С. 1—2; Ч. 284. С. 1—2; Ч. 285. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2.
  • 15. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. 167 (архів Левицького). Оп. ІІ. Од. зб. 2440 (папка 74). Арк. 9—17. Панькевич Ю. Автобіографія. Ямна. 28 грудня 1896 р.
  • 16. Відділ рукописів ННБ України ім. В. Стефаника. Ф. Барв. Спр. 5680/ папка. 348. 2 л., 3 арк. Лист Ю. Панькевича до О. Барвінського з Конюхів. 20.09. 1888 р.
  • 17. Труш І. Перша руська вистава штуки. Літературно-науковий вістник. 1898. Т. 4. Кн. 10—12. С. 151—153.
  • 18. Труш І. З нагоды рускои выставы штуки. Дѣло. 1898. Ч. 245. С. 1; Ч. 246. С. 1; Ч. 264/265. С. 1—2; Ч. 286. С. 1—2; Ч. 288. С. 1; Ч. 291. С. 1—2; 1899. Ч. 292. С. 1—2.
  • 19. Панькевич Ю. Руська выстава штуки, а європейська критика (До фейлетонȏвь Ив. руша). Дѣло. 1899. Ч. 6. С. 2—3; Ч. 7. С. 2; Ч. 10. С. 1—2; Ч. 12. С. 2.
  • 20. Пилиховський А. Искуство а народь. Галичанинь. 1899. Ч. 54. С. 1; Ч. 55. С. 1; Ч. 56. С. 1; Ч. 58. С. 1; Ч. 60. С. 1; Ч. 63. С. 1—2.
  • 21. Dzieduszycki W. Listy ze wsi. Lwów: Piller i Spółka. 1889—1890. Ser. 1—2. List XXVII. Jabłonów 4 sierpnia. Lwów, 1889. S. 338—349. URL: https://polona.pl/item-view/13d0cd58-1527-4fc2-aa94-f2738510bd0f?page=
  • 22. Майчик І., Цуприк М. Одрехова в минулому 1419—1999. Львів: Каменяр, 1999. 154 с. URL: https://lemko.org/pdf/Odrechowa_1999.pdf
  • 23. Zaklad Narodowy im. Ossolinskich we Wrocławiu. Rkps. 7480/I. T. XXXV. K. 239—261. Korespondencija J. Pańkiewicza. 1891—1901 rr. Papiery Towarzystwa Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie.
  • 24. Націоналізм в церковнім малярстві. Зоря. 1891. № 21. С. 420.
  • 25. Виставка творів Ярослава Пстрака, Юліана Панькевича, Михайла Паращука. Каталог виставки. Автор-упорядник Л. Ошуркевич. Львів, 1989. 32 с.
  • 26. Ив. Б-й (Белей). На выставѣ образȏвь у Львовѣ. Рубр.: Наука и штука. Дѣло. 1892. Ч. 229. С. 3.
  • 27. М. П. Мистецтво та критика у нас. Краківські вісті. 1942. Ч. 36 (483). С. 5—6; Ч. 37 (484). С. 3.
  • 28. Панькевич Ю. Маляр і природа. Неділя. 1911. Ч. 8. С.  7; Ч. 9. С. 2—3; Ч. 10. С. 6—7.
  • 29. Панькевичь Ю. Кȏлька слȏвь зь нагоды фейлетону пȏдь заг. «Про рускȏсть вь домахь наших. Дѣло. 1890. Ч. 44. С. 1—2.
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »