« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 95—109

УДК [7.01:004.4-028.63:330.47](477)”19/20″

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.01.095

ЦИФРОВІЗАЦІЯ МИСТЕЦТВА ЯК ВАГОМИЙ ТРЕНД ФОРМУВАННЯ НОВОЇ МОДЕЛІ КУЛЬТУРИ: РЕТРОСПЕКТИВНИЙ АНАЛІЗ

ДАВИМУКА Степан

  • провідний науковий співробітник,
  • ДУ «Інститут регіональних досліджень
  • імені М.І. Долішнього НАН України»,
  • Контакти: вул. Козельницька, 4, 79026, Львів, Україна

Анотація. Мета дослідження — розглянути ретроспективу формування цифрових форм мистецтва як з точки зору технологій, так і з точки зору економічних аспектів і соціокультурних змін, що виникають у суспільстві, визначити їх особливості в українській культурі та виявити характерні тренди розвитку. У XXI ст. впровадження цифрових технологій і пов’язаних з ними інновацій у галузі мистецтва поглиблюють його культурологічний зміст, сприяють відкриттю та усвідомленню внутрішніх закономірностей і роблять можливою появу нових інтегральних форм творчості. Digital і мистецтво не просто тісно пов’язані, вони доповнюють і розвивають одне одного, доводячи, що мистецтво не може існувати поза часом і технологічними змінами. Здійснено ретроспективний аналіз процесу становлення та розвитку цифрового мистецтва у світі, виявлення його особливостей і характерних трендів в українській культурі. Ретроспектива показує, що культурна динаміка XX—XXI ст. представляє широку панораму взаємовпливів досягнень науки, політичних ідеологій і революційних напрямів у мистецтві. На конкретному фактичному матеріалі показано, що цифровізація і становлення ціннісно-смислових орієнтирів функціонування в цифровому середовищі України на сьогодні вимагають визначити їх актуальною політично-соціальною проблемою і потребують подальшого наукового дослідження щодо впливу культурних практик на формування культурної політики в площині забезпечення права людини на культурний розвиток, доступність цінностей мистецтва, належний рівень і якість культурних послуг.

Ключові слова: цифровізація, цифрова культура, цифрове мистецтво, технодискурс, ретроспектива, цифрові форми мистецтва, нові технології, українська культура, економічний аспект, Digital Art.

Надійшла 1.02.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Paul C. Digital Art. London: Thames & Hudson, 2003. 224 p.
  • 2.         Cubitt S. Digital aesthetics. London; Thousand Oaks, Calif.: SAGE, 1998. 172 p.
  • 3.         Drucker J. SpecLab: digital aesthetics and projects in speculative computing. Chicago; London: University of Chicago Press, 2009. 241 p.
  • 4.         Kwastek K., Warde N. Aesthetics of interaction in digital art. Cambridge, MA: The MIT Press, 2013. 357 p.
  • 5.         Cramer F. What Is «Post-digital»? Postdigital Aesthetics: Art, Computation and Design. Ed. by D.M. Berry, M. Dieter. [S. l.]: Palgrave Macmillan, 2015. P. 12—26.
  • 6.         Подорож по світу цифрового мистецтва: від раннього андеграунда до наших днів. URL: https://screenlifer.com/projects/puteshestvie-po-miru-cifrovogo-iskusstva-ot-rannego-andegraunda-do-nashix-dnej/.
  • 7.         Манжалій Н. Розвиток комп’ютерно-електронного мистецтва в Україні (кінець 1990-х — початок 2000-х). URL: http://mediaartarchive.org.ua/publica tion/novi-teritorii-mistectva/.
  • 8.         15 innovative artists shaking up the digital art world. URL: https://www.electricartefacts.art/news/15-innovative-artists-shaking-up-the-digital-art-world.
  • 9.         Філатова О. Новітній живопис: як робити гроші на картинах, створених штучним інтелектом. URL: http://www.comnews.ru/digital-economy/con tent/ 202454/2019-10-21/2019-w43/noveyshaya-zhivopis-kak-delat-dengi-kartinakh-sozdannykh-iskusstvennym-intellektom#ixzz6Es2ObzXu.
  • 10.       Цифровий живопис Niko Kirkos. URL: https://jag.in.ua/exhibitions/Niko-Kirkos-TSifrovaya-zhivopis/.
  • 11.       «Познайомимось? — чат-бот для творів мистецтва. URL: https://bazilik.media/poznajomymos-chat-bot-dlia-tvoriv-mystetstva/.
  • 12.       Діджиталізація і токенізація мистецтва: вплив NFT на арт-ринок. URL: https://www.culturepartnership.eu/ua/ar tic le/d%d1%96djital%d1%96zats%d1%96ya-%d1%96-token%d1%96zats%d1%96ya-mistetstva-vliv-nft-na-art-rinok.
  • 13.       Чуб В. NFT: що це таке, історія виникнення, як вони працюють і де можна продавати токени. URL: https://proit.ua/nft-shcho-tsie-takie-istoriia-vinikniennia-iak-voni-pratsiuiut-ta-die-mozhna-prodavati-tokieni/.
  • 14.       NFT-ринок впав: зневірені інвестори шукають нові активи та судяться з творцями. URL: https://proit.ua/nft-rinok-vpav-znievirieni-inviestori-shukaiut-novi-aktivi-ta-sudiatsia-z-tvortsiami/
  • 15.       NFT — Worldwide. — NFT — Worldwide | Statista Market Forecast NFT — Worldwide | Statista Market Forecast.
  • 16.       Highest Price NFT Stats — Collections and Individual Sales Listed | CoinMarketCap.
  • 17.       В Україні запустили найбільшу в історії колекцію NFT-мистецтва MINT FOR UKRAINE. URL: https://poda.gov.ua/news/130557.
  • 18.       Тихонова К. Цифрове мистецтво або магія креативного кодування. URL: https://stud-point.com/blog/it_life/tsyfrove-mystetstvo-abo-mahiia-kreatyvnoho-koduvannia/.
  • 19.       ReACH: 3D-технології і мистецтво. URL: http://specialview.org/article/post191
  • 20.       Оцифровані експонати музеїв можуть приносити сотні мільйонів гривень щороку — керівник ФГР. URL: https://mind.ua/news/20204013-ocifrovani-eks po nati-muzeyiv-mozhut-prinositi-sotni-miljoniv-griven-shchoroku-kerivnik-fgr.
  • 21.       Три тисячі картин. В Україні створили цифровий архів українського неофіційного мистецтва XX століття. URL: https://nv.ua/ukr/ukraine/chas-zmin-z-nv/cifroviy-arhiv-ukrajinskogo-mistectva-divitisya-kartini-novini-ukrajini-50051871.html.
  • 22.       Що таке цифровізація музеїв та чому це необхідно — досвід Ukrainian Heritage Monitoring Lab. URL: https://scienceatrisk.org/uk/story/shcho-take-tsyfrovizatsiia-muzeiv-ta-chomu-tse-neobkhidno-dosvid-ukrainian-heritage-monitoring-lab.
  • 23.       Діджиталізація національної спадщини та цифрові культурні проєкти під час війни.
  • 24.       Сучасні цифрові технології у збереженні обєктів культури та мистецтва. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-presshall/3789570-sucasni-cifrovi-tehnologii-u-zberezenni-obektiv-kulturi-ta-mistectva.html.
  • 25.       Опис рамки цифрової компетентності для громадян України. URL: https://drive.google.com/file/d/ 1dhONAyhFgV7__ymMD38fGrZPSUgGaiyR/view.

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особливості формування ідентифікаційного простору України наприкінці ХХ — на поч. ХХІ ст.: конфесійний аспект
У статті розглядаються особливості формування ідентифікаційного простору України кін. ХХ — поч. XXI ст., зокрема аналізуються перспективи участі Церкви у становленні української громадянської нації в умовах поліконфесійного суспільства. Автор намагається поєднати макроі мікропідходи, приділяючи особливу увагу аналізу повсякденного життєвого досвіду сучасних українців із широким використанням авторських емпіричних досліджень.
Читати »