Народознавчі зошити. 2025. № 1 (181). С. 119—125
УДК 745.51:008(477.83/.86)
DOI https://doi.org/10.15407/
ВІДОБРАЖЕННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО ВІДРОДЖЕННЯ У МИСТЕЦТВІ ГАЛИЧИНИ КІНЦЯ ХІХ — ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
ОДРЕХІВСЬКИЙ Роман
- ORCID ID: http://orcid.org/0000-0003-3581-4103
- доктор мистецтвознавства, професор,
- Львівський державний університет фізичної культури
- імені Івана Боберського,
- кафедра хореографії та мистецтвознавства,
- вул. Тадеуша Костюшка, 11, 79000, Львів, Україна,
- Контакти: e-mail: odre2010@ukr.net
Анотація. Кінець ХІХ — початок ХХ століття — період національного відродження, яке проявилось і в розквіті мистецтва. Особливо яскраво це простежується у розвитку церковного та житлового інтер’єру. Мета статті — показати особливості розвитку українського мистецтва кінця ХІХ — початку ХХ століття як періоду національного і культурного відродження нації.
Предмет дослідження — Царські врата деяких церков Львова та львівщини та інтер’єр квартири (нині музею-помешкання) сестер Олени та Ольги Кульчицьких.
Методологія дослідження ґрунтуються на загальних наукових принципах: системності, достовірності, історизму, логічності. Для аналізу розвитку українського мистецтва цього періоду домінуючими є порівняльно-історичний і культурологічний методи.
Висновки. У кінці ХІХ — на початку ХХ століття спостерігається апогей у розвитку мистецтва в Україні. Він проходив у двох основних напрямках — наслідування історичних стилів та застосування традицій українського народного мистецтва. В обидвох напрямках виразно відображено період національного та культурного піднесення українського народу.
Ключові слова: розвиток мистецтва, національне відродження, художня культура, різьблення, мистецька школа, національні традиції, ікона, сакральне мистецтво, етнодизайн.
Надійшла 28.01.2025
Список використаних джерел
- 1. Жукова Н.А. Фрейми «відкритого твору» в контексті проблеми «елітарного» (частина друга). Вісник державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2012. № 2. С. 48—52.
- 2. Герчанівська П.Е. Інваріантність і відкритість української народної релігійної культури. Культура і сучасність. 2010. № 1. С. 92—96.
- 3. Грушевський М.С. Ілюстрована історія України. Репринтне відтворення видання 1913 року. Київ, 1990. 524 с.: іл.
- 4. Крип’якевич І. Історія України. Львів: Світ, 1990. 519 с.
- 5. Одрехівський Р. Українське національне відродження та розвиток мистецтва різьблення в Галичині: кінець ХІХ — початок ХХ ст. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 2. С. 239—243.
- 6. Одрехівський Р. Сакральна різьба по дереву в Галичиніі XIX — першої половини XX століть. (Історія та художні особливості). Львів: Афіша, 2006. 288 с.: іл.
- 7. Вуйцик В.С. Державний історико-архітектурний заповідник у Львові. Львів: Каменяр, 1991. 175 с.
- 8. Драган М. Українська декоративна різьба ХVІ—ХVІІІ ст. Київ: Наукова думка, 1970. 202 с.
- 9. Слободян В. Церкви України. Перемиська Єпархія. Львів, 1998. 863 с.: іл.
- 10. Гулевич М. Мотиви народної дерев’яної різьби в іконостасі церкви Св. Трійці міста Дрогобича. Українська народна творчість у поняттях міжнародної термінології. Київ: Родовід, 1996. С. 110—114.
- 11. Одрехівський Р. Гуцульська плоскорізьба в інтер’єрах церков у Галичині. Вісник Харківської державної академії дизайну і мистецтв. 2003. № 3. С. 60—64.
- 12. Одрехівський Р.В. Становлення та розвиток етнодизайну в Галичині (перша третина ХХ століття). Народознавчі зошити. 2020. № 3 (151). С. 647—651. DOI https://doi.org/10.15407/nz2020.03.647