« 2025. № 1 (181)

Народознавчі зошити.  2025. № 1 (181).  С. 168—178

УДК [728.012:699.85:373.2]-028.22](477.54)

DOI https://doi.org/10.15407/

ОРГАНІЗАЦІЯ БЕЗПЕЧНОГО СЕРЕДОВИЩА ДИТЯЧИХ ЗАКЛАДІВ

ПІДЛІСНА Ольга

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-3254-4307
  • кандидатка мистецтвознавства, доцентка,
  • Харківський національний університет міського господарства,
  • кафедра образотворчого мистецтва та дизайну,
  • вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна,
  • Контакти: e-mail: Olha.Pidlisna@kname.edu.ua

ШИЯНЕНКО Аліна

  • студентка другого курсу магістратури,
  • Харківський національний університет міського господарства,
  • вул. Маршала Бажанова, 17, 61002, Харків, Україна,
  • Контакти: e-mail: Alina.Shiyanenko@kname.edu.ua

Анотація. Мета статті — привернути увагу світової спільноти до необхідності пошуків сучасного дизайну у приміщеннях бомбосховищ та укриттів, призначених для перебування дітей; систематизувати художньо-дизайнерські засоби організації приміщень дошкільних закладів та запропонувати варіанти креативного рішення для реальних приміщень укриття дитячого садка в Харкові. Об’єктом дослідження є безпечне середовище укриття у дитячих закладах, а предметом — візуальні засоби організації комфортного середовища для дітей. Було досліджено сучасне суспільне денне середовище вітчизняних та закордонних дитячих дошкільних закладів, середовище дитячих кімнат у приватних житлових будинках або квартирах. Окремо досліджувалось середовище українських бомбосховищ у підвальних приміщеннях бібліотек та суспільних центрів, де під час повітряних атак перебували діти. Висвітлено художні аспекти організації простору, такі як стінові розписи, дизайнерські мобільні меблі, елементи штучного освітлення, куточки живої природи. Результатом дослідження є систематизація художньо-дизайнерських візуальних засобів, за допомогою яких можна створити універсальне безпечне середовище для перебування дітей під час надзвичайних ситуацій.

Ключові слова: бомбосховища, укриття, дошкільні заклади, безпечне середовище, організація приміщень, художньо-дизайнерські засоби.

Надійшла 28.01.2025

Список використаних джерел

  • 1.         План швидкого відновлення України Президентський портал. URL: доступу: https://www.president.gov.ua/en/news/plan-shvidkogo-vidnovlennya-ukrayini-peredbachatime-operativ-76433 (дата звертання 4.12. 2024).
  • 2.         Шульга І. Формування безпечного освітнього середовища початкової школи в умовах воєнного стану. УДК 159.9 Безпечне освітнє середовище як умова навчання, соціалізації та самореалізації дитини: зб. ст. наук.-практ. конф. (29 березня 2024 р, м. Луцьк). Упоряд. Н.А. Поліщук. Луцьк: Волинський ІППО, 2024. 240 с. URL: http://vippo.org.ua/files/conference/–171644610979649.pdf.
  • 3.         Собченко Т., Кін О., Ворожбіт-Горбатюк В. Створення безпечного освітнього середовища у закладах освіти в умовах воєнного стану. Новий Колегіум. 2023. № 3 (111). С. 39—42. ДOI: 10.30837/nc.2023.3.39 (дата звернення 10.12.2024). URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/items/b9c4c706-e71b-4b3d-b60f-efabe55cff95.
  • 4.         Євсєєва H.P., Нажа П.М, Хваджая Б.Д. Безпечне освітнє середовище: нові виклики та інноваційні рішення у придніпровській державній академії будівництва та архітектури. Лютий 2024. Український будівельно-архітектурний журнал. 2023. DOI: 10.30838/J.BPSACEA.2312.261223.45.1006/ № 6 (018). Український журнал будівництва та архітектури. С. 45—61.
  • 5.         Безпечне освітнє середовище: нові виміри безпеки URL: https://sqe.gov.ua/bezpechne-osvitnie-seredovish he-novi-vim/ (дата звернення 10.12.2024).
  • 6.         Лист МОН № 1/8820-23 від 20.06.23 року. URL: https://osvita.ua/legislation/doshkilna-osvita/89460/ #google_vignette (дата звернення 10.12.2024).
  • 7.         Усе про безпечне середовище для дітей. URL: https://cpdonline.co.uk/knowledge-base/safeguarding/safe-environments-for-children/ (дата звернення 12.12.2024).
  • 8.         How to Create a Safe and Healthy Child Care Environment. URL: https://nojokechildcare.com/how-to-create-a-safe-and-healthy-child-care-environment/.
  • 9.         Key ideas for designing early childhood environments. URL: https://theeducationhub.org.nz/key-ideas-for-designing-early-childhood-environments/
  • 10.       Unicef for every child. URL: https://www.unicef.org/ukraine/en/stories/protection-of-children-and-communi ties?_x_tr_sl= en&_x_tr_tl=uk&_x_tr_hl=uk&_x_tr_pto=sc.
  • 11.       Вен Х., Пашкевич К. Аналіз дизайна мебели для растущих детей на основе физиологических изменений у детей. Art and Design. 2023. № 3. УДК 7.012 DOI:10.30857/2617-16.0272.2023. 3.5.
  • 12.       ІV Міжнародна наукова конференція «ВОЄННІ КОНФЛІКТИ ТА ТЕХНОГЕННІ КАТАСТРО ФИ: історичні та психологічні наслідки» under Martial Law. EDUCATIONAL CHALLENGES. Vol. 28. Issue 2. ISSN 2709-7986 (online). Pр. 141—157. URL: https://elartu.tntu.edu.ua/bitstream/lib/44755/1/Zbi rnyk_%20VC_2024.pdf.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »