« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 375—387

УДК [398.3/.4:2-853]:643:692.4:591.521](=1:100)

DOI https://doi.org/10.15407/

ТВАРИНИ-ПЕРЕДВІСНИКИ НА ДАХУ БУДИНКУ В УЯВЛЕННЯХ НАРОДІВ СВІТУ

РАХНО Костянтин

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
  • доктор історичних наук, старший дослідник, 
  • провідний науковий співробітник,
  • Національний музей-заповідник
  • українського гончарства в Опішному, 
  • вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне, Україна,
  • Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net

Анотація. Традиційна народна культура має таку важливу функцію, як прогностична дія, яка зазвичай будується на навмисному знанні, а в деяких випадках — на інтерпретації одержуваних ззовні знаків чи явищ, що потребують тлумачення. Подібні знаки можуть бути «добрими» або «лихими», їхні інтерпретація та тлумачення залежать від людини та традиційної культури. Мета статті — дослідити уявлення різних народів світу про появу тварин на даху будинку як віщування майбутнього. Об’єктом дослідження є етнографічно зафіксовані прикмети, прогностичний характер яких пов’язаний із тваринами, плазунами, комахами, і полягає в їхньому перебуванні на даху та поведінці там. Вивчення прикмет і вірувань народів світу щодо тварин на даху знаходиться на периферії наукових досліджень і обмежено невеликою кількістю статей. Ці вірування, очевидно, є відлуннями стародавніх архаїчних уявлень про устрій світу, які необхідно тлумачити та інтерпретувати відповідно до уявлень та отриманого попереднього досвіду. Методологічною основою дослідження є порівняльно-історичний методологічний інструментарій.

Основою роботи є етнографічні матеріали, що стосуються сприйняття даху в традиційній культурі. Результатами дослідження є те, що вірування стосовно появи тієї чи іншої тварини на покрівлі відрізняються прогностичною багатозначністю. Оскільки перебування на даху було для них нетиповим, то переважна більшість пророцтв були зловісними. 

Ключові слова: звичаї, вірування, обрядовість, народна релігійність, дах, міфологія, традиційна культура.

Надійшла 11.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Kaindl Raimund F. Beiträge zur Volkskunde des Ostkarpathengebietes. Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1900. VI Jahrgang. S. 226—248.
  • 2.         Петроний Арбитр. Сатирикон. Апулей. Метамор фо зы. Составление и вступительная статья И.П. Стрель никовой. Москва: Правда, 1991. 400 с.
  • 3.         Rose H.J. Asinus in Tegulis. Folklore. London, 1922. Vol. 33. № 1. P. 34—56.
  • 4.         Соловьева А.А. Костяная душа: демонологическая семантика черепа и кости в китайском и монгольском фольклоре. Китай и окрестности: Мифология, фоль клор, литература. К 75-летию академика Б.Л. Риф тина. Москва: Российский государственный гуманитарный университет, 2010. С. 184—212.
  • 5.         Потапов Л.П. Очерки народного быта тувинцев. Москва: Наука, 1969. 402 с.
  • 6.         Львова Э.Л., Октябрьская И.В., Сагалаев А.М., Усманова М.С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск: Наука, 1988. 225 с.
  • 7.         Тит Ливий. История Рима от основания города. Редакторы переводов М.Л. Гаспаров, Г.С. Кнабе, В.М. Смирин. Москва: Наука, 1993. Том III. 768 с.
  • 8.         Тит Ливий. История Рима от основания города. Редакторы переводов М.Л. Гаспаров, Г.С. Кнабе, В.М. Смирин. Москва: Наука, 1991. Том II. 528 с.
  • 9.         Хедаят Садек. Нейрангистан. Переднеазиатский эт но графический сборник. Москва: издательство АН СССР, 1958. Том I. С. 259—336.
  • 10.       Мифологические рассказы псковско-белорусского по граничья: Монографія: в 2 ч. Ч. 1: Тексты. Комментарии. Исследования. Аудиоприложение. Автор-со ставитель Г.И. Площук; под ред. Н.В. Большаковой. Псков: ЛОГОС, 2021. 382 с.
  • 11.       Rothenbach J.E. Volksthümliches aus dem Kanton Bern. Localsagen und Satzungen des Aberglaubens. Zürich: Verlag von Cäsar Schmidt, 1876. 62 s.
  • 12.       Fischer Heinrich. Das Buch vom Aberglauben. Leipzig: Im Schwickertschen Verlage, 1791. 354 s.
  • 13.       Crooke W. The House in India from the Point of View of Sociology and Folklore. Folklore. London, 1918. Vol. 29. № 2. P. 113—145.
  • 14.       Thurston Edgar. Omens and Superstitions in Southern India. New York: McBride, Nast & Company, 1912. 320 p.
  • 15.       Crooke W. An Introduction to the Popular Religion and Folklore of Northern India. Allahabad: Printed at the Government Press, North-Western Provinces and Oudth, 1894. II. 420 p.
  • 16.       MacDonald James. Manners, Customs, Superstitions, and Religions of South African Tribes. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1891. Vol. 20. P. 113—140.
  • 17.       Henry A. The Lolos and Other Tribes of Western China. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1903. Vol. 33. P. 96—107.
  • 18.       Убушиева Д.В. Калмыцкий рукописный обрядник «дурных предзнаменований» в записи И.И. Попова. Бюллетень Калмыцкого научного центра РАН. 2022. № 1. С. 119—133.
  • 19.       Elworthy Frederick Thomas. The Evil Eye: An Account of This Ancient & Widespread Superstition. London: John Murray, 1895. XII. 471 p.
  • 20.       Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1911. Part III: The Dying God. XII. 305 p.
  • 21.       Халидова М.Р. Мифологические образы в устной прозе народов Дагестана. Мифология народов Дагестана. Махачкала: типография Дагестанского филиала АН СССР, 1984. С. 99—118.
  • 22.       Hutton J.H. With Reference to Three Points Raised by Certain Passages in Folk-Lore, Vol. XXXIII, No. 3. Folk-Lore. London, 1923. Vol. 34. № 3. P. 158—160.
  • 23.       Hutton J.H. Carved Monoliths at Dimapur and an Angami Naga Ceremony. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1922. Vol. 52. Part 1. P. 55—70.
  • 24.       Hardwick Charles. Traditions, Superstitions, and Folk-Lore, (chiefly Lancashire and the North of England: Their Affinity to Others in Widely-Distributed Localities; Their Eastern Origin and Mythical Significance. Manchester; London: A. Ireland & Co., Simpkin, Marshall & Co., 1872. XIX. 306 p.
  • 25.       Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1913. Part VI: The Scapegoat. VI. 453 p.
  • 26.       Fuhrmann Ernst. Das Tier in der Religion. München: Verlag Georg Müller, 1922. 181 s.
  • 27.       Старша Едда. З давньоісландської переклав Віталій Кривоніс. Київ: Видавництво Жупанського, 2020. 496 с.
  • 28.       Röhrich Lutz. Hund, Pferd, Kröte, Schlange und Hund als symbolische Leitgestalten in Volksglauben und Sage. Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte. 1951. № 3. S. 69—76.
  • 29.       Элиаде Мирча. Очерки сравнительного религиоведения. Москва: Ладомир, 1999. 488 с.
  • 30. Teutsch Julius. Einiges vom Aberglauben der Rumänen. Sitzungsberichte der Anthropologischen Gesellschaft in Wien. Wien: im Selbstverlage der anthropologischen Gesellschaft, 1907. Jahrgang 1906—1907. S. 11—16.
  • 31.       Златковская Т.Д. Элементы фракийской культуры в традиционном изобразительном искусстве и фольклоре молдаван. Советская этнография. Москва, 1974. № 6. С. 25—40.
  • 32.       Златковская Т.Д. Некоторые древнебалканские эле менты в фольклоре и этнографии южных славян и восточных романцев. Этническая история и фольклор. Москва: Наука, 1977. С. 185—202.
  • 33.       Lawrence Robert Means. The Magic of the Horse-Shoe with Other Folk-Lore Notes. Boston; New York: Houghton, Mifflin and Company, 1898. V. 344 p.
  • 34.       Leland Charles Godfrey. Etruscan Roman Remains in Popular Tradition. London: T. Fisher Unwin, 1892. VIII. 385 p.
  • 35.       Романов Е.Р. Белорусский сборник. Вильна: типогра фия А.Г. Сыркина, 1912. Выпуск восьмой: Быт белоруса. VIII. 594 с.
  • 36.       Velikonoce. Ze sbírek zaslaných Českému Lidu. Český lid. Praha, 1893. Vol. II. S. 598—612, 697—706. 
  • 37.       Velikonoce. Ze sbírek zaslaných Českému Lidu. Český lid. Praha, 1895. Vol. IV. S. 322—337.
  • 38.       Möderndorfer Vinko. Verovanja, uvere in običaji Sloven cev: (narodopisno gradivo). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja, 1948. Druga knjiga: Prazniki. 456 s.
  • 39.       Möderndorfer Vinko. Ljudska medicina pri Slovencih. Volksmedizin bei den Slowenen. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 1964. 431 s.
  • 40.       Urbańczyk Stanisław. Religia pogańskich Słowian. Kraków: Wydawnictwo Studium Słowiańskiego Uniwersy tetu Jagiellońskiego, 1947. 89 s.
  • 41.       Кнежевић Сребрица. Лик змије у народној уметности и традицији Југословена. Гласник Етнографског му зеја у Београду. Београд: издање Етнографског музеја у Београду, 1960. Књига XXII—XXIII. С. 57—97.
  • 42.       Беновска-Събкова Милена. Змеят в българския фол клор. София: издателство на Българската академия на науките, 1992. 167 с.
  • 43.       Каракетов М.Д. Из традиционной обрядово-куль товой жизни карачаевцев. Москва: Наука, 1995. 344 с.
  • 44.       Чибиров Л.А. Традиционная духовная культура осе тин. Москва: Российская политическая энцикло педия (РОССПЭН), 2008. 711 с.
  • 45.       Сефербеков Р.И. Традиционные религиозные представления табасаранцев (боги и демоны; верования, связанные с животными). Махачкала: Институт истории, археологии и этнографии ДНЦ РАН, 2000. 60 с.
  • 46.       Халилов Х.М. Отражение языческих представлений в обрядах и фольклоре лакцев. Мифология народов Дагестана. Махачкала: Типография Дагестанского филиала АН СССР, 1984. С. 63—81.
  • 47.       Анисимов Илья. Кавказские евреи-горцы. Москва: типография Е.Г. Потапова, 1888. 152 с.
  • 48.       Авшалумова Н.Х. Мифологические образы в устном творчестве татов. Религия и атеизм: история и современность. Махачкала: издательство Дагестанского государственного университета, 1992. С. 111—123.
  • 49.       Авшалумова Наида. Языческие обычаи, обряды и праздники у татов-иудаистов Дагестана. Таты-иудаисты. Москва: Институт этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН, 1993. С. 89—102.
  • 50.       Авшалумова Н.Х. Языческие обычаи, обряды и праздники у татов-иудаистов Дагестана. Этнографическое обозрение. Москва, 1995. № 3. С. 101—107.
  • 51.       Haciyev Maqsud. Azərbaycan tatlarinin dili. Tatlarin tarixi-etnoqrafik oçerki. Baki: Mütərcim, 2009. 548 səh.
  • 52.       Jackson James Grey. An Account of Timbuctoo and Housa, Territories in the Interior of Africa, by El Hage Abd Salam Shabeeny; with Notes, Critical and Explanatory. To Which is Added, Letters Descriptive of Travels through West and South Barbary, and Across the Mountains of Atlas; also, Fragments, Notes, and Anecdotes; Specimens of the Arabic Epistolary Style. London: printed for Longman, Hurst, Rees, Orme and Brown, 1820. XXX. 547 p.
  • 53.       Westermarck Edward. Ritual and Belief in Morocco: in two volumes. London: MacMillan and Co., Limited, 1926. Vol. II. XVI. 630 p.
  • 54.       Westermarck Edward. The Belief in Spirits in Morocco. Åbo: Akademi Åbo, 1920. 167 p.
  • 55.       Makilam. The Magical Life of Berber Women in Kabylia. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2007. 266 p.
  • 56.       Wirth Herman. Die Heilige Urschrift der Menschheit. Band I: Text und Band II: Bilderatlas. Symbolgeschichtliche Untersuchungen diesseits und jenseits des Nordatlantik. Leipzig: Verlegt bei Koehler & Amelang, 1931—1936. 4 Bll., 783, 196 s., 119 Textabb., 3 Bll. 429 s.
  • 57.       Чижикова Л.Н. Архитектурные украшения русского крестьянского жилища. Русские. Историко-этно гра фический атлас. Из истории русского народного жилища и костюма (украшение крестьянских домов и одежды). Середина XIX — начало XX в. Москва: Наука, 1970. С. 7—61.
  • 58.       Криничная Н.А. Русская народная мифологическая проза. Истоки и полисемантизм образов: в трех томах. Санкт-Петербург: Наука, 2001. Т. 1: Былички, бывальщины, легенды, поверья о духах-«хозяевах». 584 с.
  • 59.       Perls Henryk. Wąż w wierzeniach ludu polskiego. Lwów: Nakładem drukarni naukowej, 1937. 121 s.
  • 60.       Schwenk Konrad. Die Sinnbilder der alten Völker. Frankfurt am Main: J.D. Sauerländer’s Verlag, 1851. 554 s.
  • 61.       Kohlbrugge Jacob Herman Friedrich. Tier- und Menschenantlitz als Abwehrzauber. Bonn: Kurt Schroeder Verlag, 1926. 94 s.
  • 62.       Seligmann Siegfried. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Zweiter Band. XXII, 526 s.
  • 63.       Теренций. Комедии. Перевод с латинского А. Артюшкова; Вступительная статья и комментарии В. Ярхо. Москва: Художественная литература, 1985. 574 с.
  • 64.       Клингер Витольд. Животное в античном и современном суеверии. Киев: типография Императорского Университета св. Владимира АО печ. и изд. дела Н.Т. Корчак-Новицкого, 1911. 368 с.
  • 65.       Daniels Cora Linn Morrison, Stevens Charles McClellan. Encyclopaedia of Superstitions, Folklore, and the Occult Sciences of the World: A Comprehensive Library of Human Belief and Practice in the Mysteries of Life. Milwaukee: J.H. Yewdale & Sons Company, 1903. XXIV. 1751 p.
  • 66.       Stern Bernhard. Medizin, Aberglaube und Geschlechtsleben in der Türkei. Berlin: Verlag von H. Barsdorf, 1903. 437. 417 s.
  • 67.       Максимов С.В. Нечистая, неведомая и крёстная сила. Санкт-Петербург: товарищество Р. Голике и А. Вильборг, 1903. 526. ІІІ с.
  • 68.       Black William George. The Hare in Folk-Lore. The Folk-Lore Journal. London, 1883. Vol. 1. № 3. P. 84—90.
  • 69.       Sweeting W.D. Folk-Lore of the Hare. Northamptonshire Notes & Queries: A Quarterly Journal. Northampton: the Dryden Press; Taylor & Son, 1886. P. 161—162.
  • 70.       D. E. S. Folk Lore: the Hare. Notes and Queries, Third series. London, 1867. Volume eleventh. P. 134—135.
  • 71.       Philippson Ernst Alfred. Germanisches Heidentum bei den Angelsachsen. Leipzig: Verlag von Bernhard Tau chnitz, 1929. 239 s.
  • 72.       Henderson William. Notes on the Folk-Lore of the Northern Counties of England and the Borders. London: W. Satchell, Peyton and Co., 1866. XVII. 391 p.
  • 73.       Owen Elias. Welsh Folk-lore: a Collection of the Folk-Tales and Legends of North Wales. Oswestry; Whexham: Printed and Published by Woodall, Minshall, and Co., 1896. XII. 359 p.
Наші автори
Польові дослідження російських і білоруських етнологів та етнолінгвістів на теренах Полісся України у 1945—1980-х рр.
На великому літературному матеріалі комплексно охарактеризовано польові дослідження території Полісся України, проведені в 1945—1980-х рр. співробітниками російських і білоруських етнологічних осередків, а також московськими етнолінгвістами та представниками інших народознавчих центрів Росії, України та Білорусі у рамках реалізації програми «Полесского этнолингвистического атла­са». Особлива увага звернена на їхню географію, методику проведення, тематику та наукові результати.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Феміністська парадигма в культурній та соціальній антропології: західний досвід
У статті представлено докладний критичний огляд класичних праць в ділянці феміністської антропології; авторка висвітлює процес становлення та розвитку феміністської методології в культурній та соціальній антропології Західної Європи та США. Авторка послідовно висвітлює та порівнює ідеї, погляди та аргументи провідних дослідників, аналізує сутність наукових дискусій навколо ключових тем феміністського аналізу культури (про причини та механізми субординації та маргіналізації жінок), простежує еволюцію основних понять та теоретичних підходів феміністської антропології протягом 1970—1990-х років. Стаття дозволяє зрозуміти витоки сучасних гендерних студій в етнографічних дослідженнях.
Читати »