Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 375—387
УДК [398.3/.4:2-853]:643:692.4:591.521](=1:100)
DOI https://doi.org/10.15407/
ТВАРИНИ-ПЕРЕДВІСНИКИ НА ДАХУ БУДИНКУ В УЯВЛЕННЯХ НАРОДІВ СВІТУ
РАХНО Костянтин
- ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-0973-3919
- доктор історичних наук, старший дослідник,
- провідний науковий співробітник,
- Національний музей-заповідник
- українського гончарства в Опішному,
- вул. Партизанська, 102, 38164, Опішне, Україна,
- Контакти: e-mail: krakhno@ukr.net
Анотація. Традиційна народна культура має таку важливу функцію, як прогностична дія, яка зазвичай будується на навмисному знанні, а в деяких випадках — на інтерпретації одержуваних ззовні знаків чи явищ, що потребують тлумачення. Подібні знаки можуть бути «добрими» або «лихими», їхні інтерпретація та тлумачення залежать від людини та традиційної культури. Мета статті — дослідити уявлення різних народів світу про появу тварин на даху будинку як віщування майбутнього. Об’єктом дослідження є етнографічно зафіксовані прикмети, прогностичний характер яких пов’язаний із тваринами, плазунами, комахами, і полягає в їхньому перебуванні на даху та поведінці там. Вивчення прикмет і вірувань народів світу щодо тварин на даху знаходиться на периферії наукових досліджень і обмежено невеликою кількістю статей. Ці вірування, очевидно, є відлуннями стародавніх архаїчних уявлень про устрій світу, які необхідно тлумачити та інтерпретувати відповідно до уявлень та отриманого попереднього досвіду. Методологічною основою дослідження є порівняльно-історичний методологічний інструментарій.
Основою роботи є етнографічні матеріали, що стосуються сприйняття даху в традиційній культурі. Результатами дослідження є те, що вірування стосовно появи тієї чи іншої тварини на покрівлі відрізняються прогностичною багатозначністю. Оскільки перебування на даху було для них нетиповим, то переважна більшість пророцтв були зловісними.
Ключові слова: звичаї, вірування, обрядовість, народна релігійність, дах, міфологія, традиційна культура.
Надійшла 11.03.2025
Список використаних джерел
- 1. Kaindl Raimund F. Beiträge zur Volkskunde des Ostkarpathengebietes. Zeitschrift für österreichische Volkskunde. 1900. VI Jahrgang. S. 226—248.
- 2. Петроний Арбитр. Сатирикон. Апулей. Метамор фо зы. Составление и вступительная статья И.П. Стрель никовой. Москва: Правда, 1991. 400 с.
- 3. Rose H.J. Asinus in Tegulis. Folklore. London, 1922. Vol. 33. № 1. P. 34—56.
- 4. Соловьева А.А. Костяная душа: демонологическая семантика черепа и кости в китайском и монгольском фольклоре. Китай и окрестности: Мифология, фоль клор, литература. К 75-летию академика Б.Л. Риф тина. Москва: Российский государственный гуманитарный университет, 2010. С. 184—212.
- 5. Потапов Л.П. Очерки народного быта тувинцев. Москва: Наука, 1969. 402 с.
- 6. Львова Э.Л., Октябрьская И.В., Сагалаев А.М., Усманова М.С. Традиционное мировоззрение тюрков Южной Сибири. Пространство и время. Вещный мир. Новосибирск: Наука, 1988. 225 с.
- 7. Тит Ливий. История Рима от основания города. Редакторы переводов М.Л. Гаспаров, Г.С. Кнабе, В.М. Смирин. Москва: Наука, 1993. Том III. 768 с.
- 8. Тит Ливий. История Рима от основания города. Редакторы переводов М.Л. Гаспаров, Г.С. Кнабе, В.М. Смирин. Москва: Наука, 1991. Том II. 528 с.
- 9. Хедаят Садек. Нейрангистан. Переднеазиатский эт но графический сборник. Москва: издательство АН СССР, 1958. Том I. С. 259—336.
- 10. Мифологические рассказы псковско-белорусского по граничья: Монографія: в 2 ч. Ч. 1: Тексты. Комментарии. Исследования. Аудиоприложение. Автор-со ставитель Г.И. Площук; под ред. Н.В. Большаковой. Псков: ЛОГОС, 2021. 382 с.
- 11. Rothenbach J.E. Volksthümliches aus dem Kanton Bern. Localsagen und Satzungen des Aberglaubens. Zürich: Verlag von Cäsar Schmidt, 1876. 62 s.
- 12. Fischer Heinrich. Das Buch vom Aberglauben. Leipzig: Im Schwickertschen Verlage, 1791. 354 s.
- 13. Crooke W. The House in India from the Point of View of Sociology and Folklore. Folklore. London, 1918. Vol. 29. № 2. P. 113—145.
- 14. Thurston Edgar. Omens and Superstitions in Southern India. New York: McBride, Nast & Company, 1912. 320 p.
- 15. Crooke W. An Introduction to the Popular Religion and Folklore of Northern India. Allahabad: Printed at the Government Press, North-Western Provinces and Oudth, 1894. II. 420 p.
- 16. MacDonald James. Manners, Customs, Superstitions, and Religions of South African Tribes. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1891. Vol. 20. P. 113—140.
- 17. Henry A. The Lolos and Other Tribes of Western China. The Journal of the Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1903. Vol. 33. P. 96—107.
- 18. Убушиева Д.В. Калмыцкий рукописный обрядник «дурных предзнаменований» в записи И.И. Попова. Бюллетень Калмыцкого научного центра РАН. 2022. № 1. С. 119—133.
- 19. Elworthy Frederick Thomas. The Evil Eye: An Account of This Ancient & Widespread Superstition. London: John Murray, 1895. XII. 471 p.
- 20. Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1911. Part III: The Dying God. XII. 305 p.
- 21. Халидова М.Р. Мифологические образы в устной прозе народов Дагестана. Мифология народов Дагестана. Махачкала: типография Дагестанского филиала АН СССР, 1984. С. 99—118.
- 22. Hutton J.H. With Reference to Three Points Raised by Certain Passages in Folk-Lore, Vol. XXXIII, No. 3. Folk-Lore. London, 1923. Vol. 34. № 3. P. 158—160.
- 23. Hutton J.H. Carved Monoliths at Dimapur and an Angami Naga Ceremony. The Journal of the Royal Anthropological Institute of Great Britain and Ireland. 1922. Vol. 52. Part 1. P. 55—70.
- 24. Hardwick Charles. Traditions, Superstitions, and Folk-Lore, (chiefly Lancashire and the North of England: Their Affinity to Others in Widely-Distributed Localities; Their Eastern Origin and Mythical Significance. Manchester; London: A. Ireland & Co., Simpkin, Marshall & Co., 1872. XIX. 306 p.
- 25. Frazer J.G. The Golden Bough: A Study in Magic and Religion. London: MacMillan and Co., Limited, 1913. Part VI: The Scapegoat. VI. 453 p.
- 26. Fuhrmann Ernst. Das Tier in der Religion. München: Verlag Georg Müller, 1922. 181 s.
- 27. Старша Едда. З давньоісландської переклав Віталій Кривоніс. Київ: Видавництво Жупанського, 2020. 496 с.
- 28. Röhrich Lutz. Hund, Pferd, Kröte, Schlange und Hund als symbolische Leitgestalten in Volksglauben und Sage. Zeitschrift für Religions- und Geistesgeschichte. 1951. № 3. S. 69—76.
- 29. Элиаде Мирча. Очерки сравнительного религиоведения. Москва: Ладомир, 1999. 488 с.
- 30. Teutsch Julius. Einiges vom Aberglauben der Rumänen. Sitzungsberichte der Anthropologischen Gesellschaft in Wien. Wien: im Selbstverlage der anthropologischen Gesellschaft, 1907. Jahrgang 1906—1907. S. 11—16.
- 31. Златковская Т.Д. Элементы фракийской культуры в традиционном изобразительном искусстве и фольклоре молдаван. Советская этнография. Москва, 1974. № 6. С. 25—40.
- 32. Златковская Т.Д. Некоторые древнебалканские эле менты в фольклоре и этнографии южных славян и восточных романцев. Этническая история и фольклор. Москва: Наука, 1977. С. 185—202.
- 33. Lawrence Robert Means. The Magic of the Horse-Shoe with Other Folk-Lore Notes. Boston; New York: Houghton, Mifflin and Company, 1898. V. 344 p.
- 34. Leland Charles Godfrey. Etruscan Roman Remains in Popular Tradition. London: T. Fisher Unwin, 1892. VIII. 385 p.
- 35. Романов Е.Р. Белорусский сборник. Вильна: типогра фия А.Г. Сыркина, 1912. Выпуск восьмой: Быт белоруса. VIII. 594 с.
- 36. Velikonoce. Ze sbírek zaslaných Českému Lidu. Český lid. Praha, 1893. Vol. II. S. 598—612, 697—706.
- 37. Velikonoce. Ze sbírek zaslaných Českému Lidu. Český lid. Praha, 1895. Vol. IV. S. 322—337.
- 38. Möderndorfer Vinko. Verovanja, uvere in običaji Sloven cev: (narodopisno gradivo). Celje: Tiskarna Družbe sv. Mohorja, 1948. Druga knjiga: Prazniki. 456 s.
- 39. Möderndorfer Vinko. Ljudska medicina pri Slovencih. Volksmedizin bei den Slowenen. Ljubljana: Slovenska akademija znanosti in umetnosti, 1964. 431 s.
- 40. Urbańczyk Stanisław. Religia pogańskich Słowian. Kraków: Wydawnictwo Studium Słowiańskiego Uniwersy tetu Jagiellońskiego, 1947. 89 s.
- 41. Кнежевић Сребрица. Лик змије у народној уметности и традицији Југословена. Гласник Етнографског му зеја у Београду. Београд: издање Етнографског музеја у Београду, 1960. Књига XXII—XXIII. С. 57—97.
- 42. Беновска-Събкова Милена. Змеят в българския фол клор. София: издателство на Българската академия на науките, 1992. 167 с.
- 43. Каракетов М.Д. Из традиционной обрядово-куль товой жизни карачаевцев. Москва: Наука, 1995. 344 с.
- 44. Чибиров Л.А. Традиционная духовная культура осе тин. Москва: Российская политическая энцикло педия (РОССПЭН), 2008. 711 с.
- 45. Сефербеков Р.И. Традиционные религиозные представления табасаранцев (боги и демоны; верования, связанные с животными). Махачкала: Институт истории, археологии и этнографии ДНЦ РАН, 2000. 60 с.
- 46. Халилов Х.М. Отражение языческих представлений в обрядах и фольклоре лакцев. Мифология народов Дагестана. Махачкала: Типография Дагестанского филиала АН СССР, 1984. С. 63—81.
- 47. Анисимов Илья. Кавказские евреи-горцы. Москва: типография Е.Г. Потапова, 1888. 152 с.
- 48. Авшалумова Н.Х. Мифологические образы в устном творчестве татов. Религия и атеизм: история и современность. Махачкала: издательство Дагестанского государственного университета, 1992. С. 111—123.
- 49. Авшалумова Наида. Языческие обычаи, обряды и праздники у татов-иудаистов Дагестана. Таты-иудаисты. Москва: Институт этнологии и антропологии им. Н.Н. Миклухо-Маклая РАН, 1993. С. 89—102.
- 50. Авшалумова Н.Х. Языческие обычаи, обряды и праздники у татов-иудаистов Дагестана. Этнографическое обозрение. Москва, 1995. № 3. С. 101—107.
- 51. Haciyev Maqsud. Azərbaycan tatlarinin dili. Tatlarin tarixi-etnoqrafik oçerki. Baki: Mütərcim, 2009. 548 səh.
- 52. Jackson James Grey. An Account of Timbuctoo and Housa, Territories in the Interior of Africa, by El Hage Abd Salam Shabeeny; with Notes, Critical and Explanatory. To Which is Added, Letters Descriptive of Travels through West and South Barbary, and Across the Mountains of Atlas; also, Fragments, Notes, and Anecdotes; Specimens of the Arabic Epistolary Style. London: printed for Longman, Hurst, Rees, Orme and Brown, 1820. XXX. 547 p.
- 53. Westermarck Edward. Ritual and Belief in Morocco: in two volumes. London: MacMillan and Co., Limited, 1926. Vol. II. XVI. 630 p.
- 54. Westermarck Edward. The Belief in Spirits in Morocco. Åbo: Akademi Åbo, 1920. 167 p.
- 55. Makilam. The Magical Life of Berber Women in Kabylia. New York: Peter Lang Publishing, Inc., 2007. 266 p.
- 56. Wirth Herman. Die Heilige Urschrift der Menschheit. Band I: Text und Band II: Bilderatlas. Symbolgeschichtliche Untersuchungen diesseits und jenseits des Nordatlantik. Leipzig: Verlegt bei Koehler & Amelang, 1931—1936. 4 Bll., 783, 196 s., 119 Textabb., 3 Bll. 429 s.
- 57. Чижикова Л.Н. Архитектурные украшения русского крестьянского жилища. Русские. Историко-этно гра фический атлас. Из истории русского народного жилища и костюма (украшение крестьянских домов и одежды). Середина XIX — начало XX в. Москва: Наука, 1970. С. 7—61.
- 58. Криничная Н.А. Русская народная мифологическая проза. Истоки и полисемантизм образов: в трех томах. Санкт-Петербург: Наука, 2001. Т. 1: Былички, бывальщины, легенды, поверья о духах-«хозяевах». 584 с.
- 59. Perls Henryk. Wąż w wierzeniach ludu polskiego. Lwów: Nakładem drukarni naukowej, 1937. 121 s.
- 60. Schwenk Konrad. Die Sinnbilder der alten Völker. Frankfurt am Main: J.D. Sauerländer’s Verlag, 1851. 554 s.
- 61. Kohlbrugge Jacob Herman Friedrich. Tier- und Menschenantlitz als Abwehrzauber. Bonn: Kurt Schroeder Verlag, 1926. 94 s.
- 62. Seligmann Siegfried. Der böse Blick und Verwandtes: ein Beitrag zur Geschichte des Aberglaubens aller Zeiten und Völker. Berlin: Hermann Barsdorf Verlag, 1910. Zweiter Band. XXII, 526 s.
- 63. Теренций. Комедии. Перевод с латинского А. Артюшкова; Вступительная статья и комментарии В. Ярхо. Москва: Художественная литература, 1985. 574 с.
- 64. Клингер Витольд. Животное в античном и современном суеверии. Киев: типография Императорского Университета св. Владимира АО печ. и изд. дела Н.Т. Корчак-Новицкого, 1911. 368 с.
- 65. Daniels Cora Linn Morrison, Stevens Charles McClellan. Encyclopaedia of Superstitions, Folklore, and the Occult Sciences of the World: A Comprehensive Library of Human Belief and Practice in the Mysteries of Life. Milwaukee: J.H. Yewdale & Sons Company, 1903. XXIV. 1751 p.
- 66. Stern Bernhard. Medizin, Aberglaube und Geschlechtsleben in der Türkei. Berlin: Verlag von H. Barsdorf, 1903. 437. 417 s.
- 67. Максимов С.В. Нечистая, неведомая и крёстная сила. Санкт-Петербург: товарищество Р. Голике и А. Вильборг, 1903. 526. ІІІ с.
- 68. Black William George. The Hare in Folk-Lore. The Folk-Lore Journal. London, 1883. Vol. 1. № 3. P. 84—90.
- 69. Sweeting W.D. Folk-Lore of the Hare. Northamptonshire Notes & Queries: A Quarterly Journal. Northampton: the Dryden Press; Taylor & Son, 1886. P. 161—162.
- 70. D. E. S. Folk Lore: the Hare. Notes and Queries, Third series. London, 1867. Volume eleventh. P. 134—135.
- 71. Philippson Ernst Alfred. Germanisches Heidentum bei den Angelsachsen. Leipzig: Verlag von Bernhard Tau chnitz, 1929. 239 s.
- 72. Henderson William. Notes on the Folk-Lore of the Northern Counties of England and the Borders. London: W. Satchell, Peyton and Co., 1866. XVII. 391 p.
- 73. Owen Elias. Welsh Folk-lore: a Collection of the Folk-Tales and Legends of North Wales. Oswestry; Whexham: Printed and Published by Woodall, Minshall, and Co., 1896. XII. 359 p.