« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 397—409

УДК [327.2.015.5:37]((470+571):477)

DOI https://doi.org/10.15407/

ШКІЛЬНИЙ КУРС ІСТОРІЇ В СУЧАСНІЙ РОСІЇ В КОНТЕКСТІ ІДЕОЛОГІЇ «РУССКОГО МИРА»

БАРАН Зоя

  • ORСID ID: https:// orcid.org/0000-0001-9685-3953
  • кандидат історичних наук, доцент,
  • Львівський національний університет імені Івана Франка, 
  • кафедра світової історії модерного часу,
  • вул. Університетська, 1, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: е-mail: zoja_baran@ukr.net

ПОЛЕЩУК Тамара

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-8802-0633
  • кандидат історичних наук, доцент,
  • Львівський національний університет імені Івана Франка, 
  • кафедра історії Центральної та Східної Європи,
  • вул. Університетська, 1, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: е-mail:tpol@ukr.net

СІРОМСЬКИЙ Руслан

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0002-6744-6379
  • доктор історичних наук, професор,
  • Львівський національний університет імені Івана Франка, 
  • кафедра світової історії модерного часу,
  • вул. Університетська, 1, 79000, м. Львів, Україна,
  • Контакти: e-mail: sir.ruslan@yahoo.com

Анотація. Поняття «русский мир» не має однозначного тлумачення: найпоширенішим є погляд на нього як на особливу цивілізацію, фундаментальні принципи якої базуються на російській мові та культурі, православ’ї, спільній історії та історичній пам’яті. «Русский мир» став ідеологічною основою авторитарного політичного режиму і важливим чинником геополітики путіна. Історія та історична пам’ять перетворилися в один із найпотужніших інструментів утвердження «русского мира». Мета статті — окреслити вплив ідеології «русского мира» на зміст історичного наративу та шкільного курсу історії в сучасній росії.

Методологічною основою статті є принципи історизму, детермінізму та системності, які у поєднанні з історико-типологічним та порівняльно-історичним методами дозволяють проаналізувати зміст ідеології «русского мира» та її вплив на зміст шкільних підручників з історії в сучасній росії.

Результати. Переломним у сенсі прискорення ідейної уніфікації шкільної історії в росії варто вважати 2013 рік. Під час повномасштабної війни проти України у російські навчальні програми та підручники з історії імплементовано базові конструкти «русского мира». У російському історичному наративі Україну представлено як «штучно створену псевдодержаву», «тимчасово відірвану частину російської території», населення якої — частина російського народу, що мріє про возз’єднання, потерпаючи від влади «нацистів і бандерівців». 

Висновки. Російський історичний наратив сприяє формуванню в учнів викривленого уявлення про Україну і українців; обґрунтовує територіальні претензії росії до держави Україна. У ході повномасштабної війни рельєфно проявився виплеканий століттями імперський експансіонізм росії та справжня сутність ставлення до України в оптиці «русского мира»: українофобія, етноцид, наруга, зневага до українства.

Ключові слова: «русский мир», державна ідеологія, геополітика, російсько-українська війна, історична пам’ять, шкільна історична освіта.

Надійшла 24.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Плохій C. Загублене царство. Історія «Русского мира» з 1470 року до сьогодні. Пер. з англ. Харків: Фоліо, 2019.
  • 2.         Laruelle M. The «Russian World». Russia’s Soft Power and Geopolitical Imagination. Washington: Center on Global Interests, 2015.
  • 3.         Якубова Л. «Русский мир» в Україні: на краю прірви.Київ: Кліо, 2018.
  • 4.         Якубова Л. Євразійський розлам. Україна в добу гібридних викликів. Київ: Кліо, 2020. 
  • 5.         Якубова Л. До свободи крізь вогонь: Україна проти рашизму. Київ: Кліо, 2023. 
  • 6.         Якубова Л. Рашизм: Звір з безодні. Київ: Академперіодика, 2023. 
  • 7.         Касьянов Г., Смолій В., Толочко О. Україна в російському історичному дискурсі: проблеми дослідження та інтерпретації. Київ: НАН України; Інститут історії України, 2013.
  • 8.         Батуріна С. До питання про представлення українсь кої історії в дидактичній літературі Російської Федерації. Історіографічні дослідження в Україні. 2011. № 21. С. 315—334. 
  • 9.         Батуріна С. Українська історія в сучасних російських підручниках з історії (2009—2015 рр.). Історіографічні дослідження в Україні. 2016. № 26. С468—482. 
  • 10.       Турченко Ф. «Общая история»: наука чи політика? Культура історичної пам’яті: європейський та український досвід. Київ: НАН України; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І. Кураса, 2013. С. 414—446.
  • 11.       Яремчук В. Україна у шкільній історії путінської Росії (до 2021 р.). Український історичний журнал, 2023. № 3 (570) С. 176—196. 
  • 12.       Яремчук В., Смирнов А. Аналітичний огляд «Історія України в російських шкільних підручниках з історії». Київ, 2023. 
  • 13.       Російські підручники з історії: школа ненависті і ворожнечі. Аналітична записка. Ред. В. Смолій. Київ: НАН України; Інститут історії України; НАПН України; Інститут педагогіки, 2023. 
  • 14.       Гудзь В., Полякова Л., Крилова А. Шкільні підручники з історії в путінській Росії як засіб інформаційної війни з Україною. Проблеми гуманітарних наук: збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, Серія Історія. 2023. № 14 (56). С. 173—184. DOI: https://doi.org/10.24919/2312-2595.14/56.19
  • 15.       Долуцкий И. Отечественная история. XX век: учеб. для 10—11 кл. общеобразовательных учреждений: в двух частях. Ч. 2. Москва: Мнемозина, 2002. 
  • 16.       Свешников А. Борьба вокруг школьных учебников истории в постсоветской России: основные тенденции и результаты. Журнальный зал. URL: https://magazines.gorky.media/nz/2004/4/borba-vokrug-shkolnyh-uchebnikov-istorii-v-postsovetskoj-rossii-osnovnye-tendenczii-i-rezultaty.html) (Дата звернення: 25.04.2024).
  • 17.       «Путин: школьные учебники — не площадка для политической борьбы, с истории “надо снять всю шелуху и пену”». Встреча В. Путина с учеными-исто ри ками в Российской государственной библиотеке. 2003-11-27. URL: https://www.newsru.com/rus sia/27 nov 2003/pres.html (Дата звернення: 25.07.2024).
  • 18.       Стенографический отчет о встрече с делегатами Все российской конференции преподавателей гума ни тарных и общественных наук, Президент России. Official website. 2007-06-21, Ново Огарево. URL: http://archive.kremlin.ru/text/appears/2007/ 06/135323.shtml (Дата звернення: 02.01.2024).
  • 19.       Филиппов А. Новейшая история России, 1945—2006 гг.: книга для учителя. Москва: Просвещение, 2007.
  • 20.       Миллер А. Историческая политика в России: новый поворот? Историческая политика в XXI в. Сборник статей. Москва: НЛО, 2012. С. 328—367.
  • 21.       История России. 1945—2007: Учебник для 11 класса. Ред. А. Данилов, А. Уткин, А. Филиппов. Москва: Просвещение, 2007. 
  • 22.       История России. 1945—2008: Учебник для 11 класса. Ред. А. Данилов, А. Уткин, А. Филиппов. Москва: Просвещение, 2009. 
  • 23.       Данилов А.А. История России. 1900—1945. Методическое пособие. 11 класс. Москва: Просвещение, 2008. 
  • 24.       Гирич І. Українська історична пам’ять, шкільні підручники і освіта. Культура історичної пам’яті: європейський та український досвід. Київ: НАН України; Інститут політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса, 2013. С. 326—391. 
  • 25.       Самыгин С., Тумайкин И. Единый учебник истории как элемент системы национальной идентичности. Государственое и муниципальное управление. Ученые записки СКАГС, 2014. № 4. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/edinyy-uchebnik-istorii-kak-element-sistemy-natsionalnoy-identichnosti/viewer
  • 26.       «О Комиссии при Президенте Российской Федерации по противодействию попыткам фальсификации истории в ущерб интересам России». Указ Президента Российской Федерации 2009-05-15. № 549. URL: https://web.archive.org/web/2009052 3093807/http://document.kremlin.ru/doc.asp?ID=052421 (Дата звернення: 02.01.2024). 
  • 27.       Россия и страны Балтии, Центральной и Восточной Европы, Южного Кавказа и Центральной Азии: старые и новые образы в современных учебниках истории. Научные доклады и сообщения. Ред. Ф. Бомсдорф и Г. Бордюгов. Москва: АИРО—ХХІ, 2003.
  • 28.       Освещение общей истории России и постсоветских стран в школьных учебниках истории новых незави симых государств. Ред. Данилов А., Филиппов А. Москва, 2009. 
  • 29.       Идеология школьных учебников истории на постсоветском пространстве: антироссийская консолидация. Школьный учебник истории и государственная политика. Ред. В. Якунин. Москва, 2009. С. 227—308. 
  • 30.       История России и новых независимых государств в школьных учебниках: книга для учителя. Ред. А. Данилов, А. Филиппов. Москва, 2010.
  • 31.       Прибалтика и Средняя Азия в составе Российской империи и СССР: мифы современных учебников пост советских стран и реальность социально-эко номических подсчетов. Москва, 2010.
  • 32.       «Расскажу вам о войне»: Вторая мировая и Великая Отечественная войны в учебниках и сознании школьников славянских стран. Москва, 2012.
  • 33.       «Табачнику поскаржилися на «шалену дерусифікацію» освіти». Zahid.net. 2010-03-29. URL: https://zaxid.net/tabachniku_poskarzhilisya_na_laquoshalenu_derus i fikatsiyuraquo_osviti_n1099420 (Дата звернення: 11.07. 2024).
  • 34.       «О проведении в Российской Федерации Года российской истории». Указ президента. 2012-01-09. URL: http://kremlin.ru/acts/bank/34627(Дата звернення: 05.08.2024).
  • 35.       Российское историческое общество. Official website. URL: https://historyrussia.org/ (Дата звернення: 05.08. 2024).
  • 36.       Российское военно-историческое общество. Official website. URL: https://rvio.histrf.ru/ (Дата звернення: 05.08.2024).
  • 37.       Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации» (последняя редакция) 2012-12-29. № 273-ФЗ. URL: https://www.consultant.ru/docu ment/cons_doc_LAW_140174/ (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 38.       Концепция нового учебно-методического комплекса по Отечественной истории. 2013. URL: https://historyrussia.org/images/documents/konsepsiyafinal.pdf (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 39.       «В России напишут новый учебник истории». 2013-02-19. URL: https://dni.ru/polit/2013/2/19/248476.html (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 40.       «Путин призвал создать единый «канонический» учебник истории». Ntv.ru.novosti. 2013-03-29. URL: www.ntv.ru/novosti/536176/#ixzz2Oxnjl78F (Дата звернення: 02.01.2024).
  • 41.       «Министр образования пообещал показать единый учебник истории через год». Polit.ru.news. 2013-03-17. URL: http://polit.ru/news/2013/03/17/edinyj/ (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 42.       «Президент поручил подготовить новые единые учебники по истории». RGRU 2013-02-20. URL: https://rg.ru/2013/02/21/istoriya.html (Дата звернення: 02.01.2024).
  • 43.       «Обращение к историкам — авторам школьных учебников». Полит.ру. 2014-05-22. URL: https://polit.ru/article/2014/05/22/history/ (Дата звернення: 02.01.2024).
  • 44.       «Україна та Росія створили спільний підручник з історії». LB.ua. 2012-09-14. URL: https://lb.ua/soci ety/2012/09/14/170570_ukraina_rossiya_sozdali_obshchiy.html (Дата звернення: 02.01.2024).
  • 45.       Кочегаров К. Крым в истории России: методическое пособие для учителей общеобразовательных организаций. Москва: Русское слово — учебник», 2014.
  • 46.       Концепция нового учебно-методического комплекса по Отечественной истории. 2017. URL: https://historyrussia.org/images/documents/konsepsiyafinal.pdf 
  • 47.       Малкин С. Историко-культурный стандарт и профессиональная подготовка педагога в формировании гражданской идентичности (постановка проблемы). Самарский научный вестник. 2021. № 3. Том 10. С. 265—268. URL: https://cyberleninka.ru/ar tic le/n/istoriko-kulturnyy-standart-i-professionalnaya-podgotovka-pedagoga-v-formirovanii-grazhdanskoy-identichnosti-postanovka-problemy/viewer (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 48.       Концепция преподавания учебного курса «История России» в образовательных организациях Российской Федерации, реализующих основные общеобразовательные программы, Министерство просвещения РФ. 2020-10-23. N ПК-1вн. URL: https://historyrussia.org/sobytiya/podgotovlen-proekt-usovershenstvovannoj-kontseptsii-prepodavaniya-uchebnogo-kursa-istoriya-rossii.html (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 49.       Баркар Д., Гулаткан С. Автомати поряд з шкільними підручниками. Як російська політика мілітаризації дітей порушує міжнародне право. Інститут масової інформації. 2023-04-04. URL: https://imi.org.ua/monitorings/avtomaty-poryad-z-shkilnymy-pidruch nykamy-yak-rosijska-polityka-militaryzatsiyi-ditej-porushuye-i51926. (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 50.       Путін В. Про історичну єдність росіян і українців. 2021-07-12. URL: http://kremlin.ru/events/president/news/66182 (Дата звернення: 10.01.2024).
  • 51.       «О Межведомственной комиссии по историческому просвещению». Указ Президента Российской Федерации. 2021-07-30. N 442. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/47084http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/00 (Дата звернення: 10.07. 2024).
  • 52.       Всероссийская научная конференция «Научно-про све тительская конференция по проблемам мировоззрения и общественных наук «ДНК России». 2022-10-25 (31). URL: https://znanierussia.ru/events/nauchno-prosvetitelskaya-konferenciya-po-problemam-mirovozzreniy-878 (Дата звернення: 10.07.2024).
  • 53.       Об историческом единстве русских и украинцев: Документы. Ред. Андрей Артизов. Москва: Фонд «Связь Эпох», 2023. 
  • 54.       История. Федеральный перечень учебников. 2022. URL: https://events.prosv.ru/uploads/2023/02/addi ti ons/sFFmO96jvT3Jb9iWMKwBT2rdarGi5t3FHunwR1ab.pdf.
  • 55.       Медынский В., Торкунов А. История России. 1945  год  — начало ХХІ век. Уч. 11 класс. Базовый уровень. Москва: Просвещение, 2023.
  • 56.       Геноцидна риторика російського режиму. Київ: Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки, 2023.
  • 57.       «Об утверждении Основ государственой политики Российской Федерации в области исторического просвещения», Указ Президента Российскої Федерации 2024-05-08. № 314. URL: http://www.kremlin.ru/acts/bank/50534 (Дата звернення: 21.07. 2024).
Наші автори
Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »