« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 423—438

УДК 393; 393.05; 394.2; 394.5; 398.332

DOI https://doi.org/10.15407/

СИМВОЛІЧНИЙ ПОХОРОН У ПРОТЕСТНОМУ ФОЛЬКЛОРІ УКРАЇНЦІВ: ТРАНСФОРМОВАНА ТРАДИЦІЯ

ІВАННІКОВА Людмила

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0617-5082
  • кандидатка філологічних наук,
  • Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології
  • ім. М.Т. Рильського,
  • Національна академія наук України,
  • вул. Грушевського, 4, м. Київ, 01011, Україна,
  • Контакти: e-mail: ivannikovafoik@ukr.net

Анотація. Увага авторки зосереджена на досі мало вивченому символічному похороні, який виник у XX ст. як форма протесту проти тоталітарного режиму, а в останні десятиліття став органічною частиною вуличного акціонізму та однією зі складових масової культури в Україні. Актуальність: це перша в історії української фольклористики праця, присвячена цій темі. 

До нововведень, що дають можливість назвати цей похорон складовою масової культури, належать: використання атрибутів радянських та сучасних поминальних практик, використання символічних предметів, що знаменують негативні суспільні явища, поєднання традиційних елементів похорону із сучасними акціональними формами фольклору, використання похоронних атрибутів у сфері рекламного бізнесу. 

Мета дослідження — простежити процес трансформації традиційного похоронного ритуалу від архаїчних до сучасних профанних форм, зміну його семантики і прагматики, зміну предметного, вербального та акціонального кодів, з’ясувати прагматику сучасних форм символічного похорону у контексті протестного фольклору українців, їх зв’язок із поминальними практиками XX—XXI ст., з імітативною магією, взаємодію з іншими формами протестного фольклору. Стаття базується на матеріалах, зібраних протягом кількох десятиліть, зокрема й тих, що публікувались у соцмережах, та на власних спостереженнях авторки. 

Ключові слова: фольклор протестів та революцій, символічний похорон, перфоманс, труна, надгробок, імітативна магія, сучасні магічні практики.

Надійшла 11.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Коваль-Фучило І.М. Українські голосіння: антропологія традиції, поетика тексту. Наук. ред. В. Івашків; НАНУ; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2014. 360 с.
  • 2.         Іваннікова Л.В., Коваль-Фучило І.М., Шалак О.І. «Дзяди» і «Проводи русалок» у селі Гавронщина Макарівського району Київської області. Діалектологічні студії. Школи, постаті, проблеми. Львів, 2004. С. 503—519. 
  • 3.         Конобродська В. Поліський поховальний і поминальні обряди. Етнолінгвістичні студії. Том 1. Житомир: Полісся, 2007. 356 с. 
  • 4.         Курочкін О.В. Святковий рік українців (від давнини до сучасності). Біла Церква: Видавець Олександр Пшонківський, 2014. 392 с.
  • 5.         Кузеля З. Посижінє і забави при мерци в українськім похороннім обрядї. Подав Зенон Кузеля (Конець). Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Львів, 1915. Т. CXXII. С. 103—166.
  • 6.         Кирпа Г. Тринадцятий місяць у році. Повість. Львів: Видавництво Старого Лева, 2017. 224 с. 
  • 7.         Смешные похороны. URL: https://www.svoboda.org/ a/24267275.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 8.         Гузій Р. З народної танатології: карпатознавчі досліди. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 352 с. 
  • 9.         Чебанюк О.Ю. «Помаранчева революція» у фольклорі київських майданів і вулиць. Молода нація. Альманах. 2005. № 1. Спецвипуск: Помаранчева революція. С. 177—191.
  • 10.       Єфремов С.О. Щоденники. 1923—1929. Київ: «Газета РАДА», 1997. 848 с. 
  • 11.       Гончар О.Т. Щоденники: у 3-х т. Упорядкув. підгот. текстів, іл. матеріалу та передм. В. Гончар. Київ: Веселка, 2004. Т. 3. 
  • 12.       «Похорон» комунізму в Львові. URL: https://www.volynpost.com/news/22479-pohoron-komunizmu-v-lvovi-foto (дата звернення 04.03.2025).
  • 13.       У Києві львів’яни забивають цвяхи в труну комунізму. URL: https://portal.lviv.ua/news/2014/08/14/093 101 (да та звернення 04.03.2025).
  • 14.       В Одессе устроили похороны Путину и сожгли его гроб возле консульства РФ. URL: https://www.youtube.com/watch?v=kYn5gB_m8Wc (дата звернення 04.03.2025).
  • 15.       Путина в гробу принесли под консульство РФ в Харькове. URL: https://ukranews.com/news/449671-putyna-v-grobu-prynesly-pod-konsulstvo-rf-v-kharkove (дата звернення 04.03.2025).
  • 16.       По центру Харькова пронесли гроб с «Путиным». URL: https://www.youtube.com/watch?v=tkmiT8ZNc88 (дата звернення 04.03.2025).
  • 17.       Львів’яни «поховали» російський банк. URL: https:// wz.lviv.ua/news/158455-lviviany-pokhovaly-rosiiskyi-bank (дата звернення 24.07.2022).
  • 18.       У Львові «похоронили» російський бізнес. URL: https://day.kyiv.ua/uk/pho to/u-lvovi-po horo nyly-rosiyskyy-biznes; https://dailylviv.com/news/po lity ka/u- lvo vi- pokho va- ly-viddilen nya-alfa-banku-video-27847 (да та звернення 24.07.2022).
  • 19.       Під Раду принесли труну з трупом свині і вінки. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2019/11/13/ 7231819/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 20.       У Маріуполі похоронне бюро подарувало «ДНР» труну з написом «Геть з міста!» URL: https://www.unian.ua/society/925924-u-mariupoli-pohoronne-byuro-podaruvalo-dnr-trunu-z-napisom-get-z-mista-foto.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 21.       У Черкасах похоронні бюро рекламують надгробками Януковича і Азарова. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2014/04/16/163948/ (дата звернення 04. 03.2025).
  • 22.       На Черкащині виготовили могильні плити для Си моненка, Царьова та Пшонки. URL: https://tsn.ua/tsikavinki/na-cherkaschini-vigotovili-mogilni-pliti-dlya-simonenka-carova-ta-pshonki-348278.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 23.       У Запоріжжі встановили могильний пам’ятник володимиру путіну. URL: http://1news.zp.ua/u-za po- rizh zhi-vstanovili-mogilnij-pamyatnik-volodimiru-putinu-foto/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 24.       Мешканці Ладижина встановили путіну надгробок над «могилою». URL: https://misto.vn.ua/vijna/me shka nci-ladizhina-vstanovili-putinu-nadgrobok-nad-mogiloyu/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 25.       Свято наближається. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE+%D0%BD%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D0%B0%D1%94%D1%82%D1%8C%D1%81%D1%8F (дата звернення 04.03.2025).
Наші автори
Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »

Традиційний народний одяг великобичківських гуцулів ХІХ — першої половини ХХ ст.
На основі польового матеріалу, наявної літератури, фондових зібрань етнографічних, історико-культурних та крає­знавчих музеїв області автор комплексно аналізує народний одяг великобичківських гуцулів. Докладно описує жіночі та чоловічі комплекси вбрання досліджуваного регіону. При їх характеристиці основна увага звертається на деталі крою окремих компонентів вбрання, подається рисунок крою жіночої сорочки.
Читати »

Головний командир УПА Роман Шухевич у фольклорній прозі Яворівщини
Із великого масиву повстанського героїчного епосу, що його автор записав на Яворівщині, виділено й проаналізовано тематичну групу мотивів про Головного командира УПА Романа Шухевича. Переважна більшість цих творів виникла й стала активно побутувати вже в часи відновленої у 1991 р. української державності, оскільки тепер з’явилися сприятливі для цього умови. Майже усі зафіксовані у цій місцевості народні оповідання про Р. Шухевича виводяться із поетичного вимислу, що засвідчує вагоме суспільно-політичне й художньо-естетичне значення цієї особи. Сам генерал постає в образі опоетизованого й уславленого національного героя — ідеалізованого борця за самостійну Україну, улюбленця широких народних мас.
Читати »