« 2025. № 2 (182)

Народознавчі зошити. 2025. № 2 (182). С. 423—438

УДК 393; 393.05; 394.2; 394.5; 398.332

DOI https://doi.org/10.15407/nz2025.02.423

СИМВОЛІЧНИЙ ПОХОРОН У ПРОТЕСТНОМУ ФОЛЬКЛОРІ УКРАЇНЦІВ: ТРАНСФОРМОВАНА ТРАДИЦІЯ

ІВАННІКОВА Людмила

  • ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-0617-5082
  • кандидатка філологічних наук,
  • Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології
  • ім. М.Т. Рильського,
  • Національна академія наук України,
  • вул. Грушевського, 4, м. Київ, 01011, Україна,
  • Контакти: e-mail: ivannikovafoik@ukr.net

Анотація. Увага авторки зосереджена на досі мало вивченому символічному похороні, який виник у XX ст. як форма протесту проти тоталітарного режиму, а в останні десятиліття став органічною частиною вуличного акціонізму та однією зі складових масової культури в Україні. Актуальність: це перша в історії української фольклористики праця, присвячена цій темі. 

До нововведень, що дають можливість назвати цей похорон складовою масової культури, належать: використання атрибутів радянських та сучасних поминальних практик, використання символічних предметів, що знаменують негативні суспільні явища, поєднання традиційних елементів похорону із сучасними акціональними формами фольклору, використання похоронних атрибутів у сфері рекламного бізнесу. 

Мета дослідження — простежити процес трансформації традиційного похоронного ритуалу від архаїчних до сучасних профанних форм, зміну його семантики і прагматики, зміну предметного, вербального та акціонального кодів, з’ясувати прагматику сучасних форм символічного похорону у контексті протестного фольклору українців, їх зв’язок із поминальними практиками XX—XXI ст., з імітативною магією, взаємодію з іншими формами протестного фольклору. Стаття базується на матеріалах, зібраних протягом кількох десятиліть, зокрема й тих, що публікувались у соцмережах, та на власних спостереженнях авторки. 

Ключові слова: фольклор протестів та революцій, символічний похорон, перфоманс, труна, надгробок, імітативна магія, сучасні магічні практики.

Надійшла 11.03.2025

Список використаних джерел

  • 1.         Коваль-Фучило І.М. Українські голосіння: антропологія традиції, поетика тексту. Наук. ред. В. Івашків; НАНУ; ІМФЕ ім. М.Т. Рильського. Київ, 2014. 360 с.
  • 2.         Іваннікова Л.В., Коваль-Фучило І.М., Шалак О.І. «Дзяди» і «Проводи русалок» у селі Гавронщина Макарівського району Київської області. Діалектологічні студії. Школи, постаті, проблеми. Львів, 2004. С. 503—519. 
  • 3.         Конобродська В. Поліський поховальний і поминальні обряди. Етнолінгвістичні студії. Том 1. Житомир: Полісся, 2007. 356 с. 
  • 4.         Курочкін О.В. Святковий рік українців (від давнини до сучасності). Біла Церква: Видавець Олександр Пшонківський, 2014. 392 с.
  • 5.         Кузеля З. Посижінє і забави при мерци в українськім похороннім обрядї. Подав Зенон Кузеля (Конець). Записки Наукового товариства ім. Шевченка. Львів, 1915. Т. CXXII. С. 103—166.
  • 6.         Кирпа Г. Тринадцятий місяць у році. Повість. Львів: Видавництво Старого Лева, 2017. 224 с. 
  • 7.         Смешные похороны. URL: https://www.svoboda.org/ a/24267275.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 8.         Гузій Р. З народної танатології: карпатознавчі досліди. Львів: Інститут народознавства НАН України, 2007. 352 с. 
  • 9.         Чебанюк О.Ю. «Помаранчева революція» у фольклорі київських майданів і вулиць. Молода нація. Альманах. 2005. № 1. Спецвипуск: Помаранчева революція. С. 177—191.
  • 10.       Єфремов С.О. Щоденники. 1923—1929. Київ: «Газета РАДА», 1997. 848 с. 
  • 11.       Гончар О.Т. Щоденники: у 3-х т. Упорядкув. підгот. текстів, іл. матеріалу та передм. В. Гончар. Київ: Веселка, 2004. Т. 3. 
  • 12.       «Похорон» комунізму в Львові. URL: https://www.volynpost.com/news/22479-pohoron-komunizmu-v-lvovi-foto (дата звернення 04.03.2025).
  • 13.       У Києві львів’яни забивають цвяхи в труну комунізму. URL: https://portal.lviv.ua/news/2014/08/14/093 101 (да та звернення 04.03.2025).
  • 14.       В Одессе устроили похороны Путину и сожгли его гроб возле консульства РФ. URL: https://www.youtube.com/watch?v=kYn5gB_m8Wc (дата звернення 04.03.2025).
  • 15.       Путина в гробу принесли под консульство РФ в Харькове. URL: https://ukranews.com/news/449671-putyna-v-grobu-prynesly-pod-konsulstvo-rf-v-kharkove (дата звернення 04.03.2025).
  • 16.       По центру Харькова пронесли гроб с «Путиным». URL: https://www.youtube.com/watch?v=tkmiT8ZNc88 (дата звернення 04.03.2025).
  • 17.       Львів’яни «поховали» російський банк. URL: https:// wz.lviv.ua/news/158455-lviviany-pokhovaly-rosiiskyi-bank (дата звернення 24.07.2022).
  • 18.       У Львові «похоронили» російський бізнес. URL: https://day.kyiv.ua/uk/pho to/u-lvovi-po horo nyly-rosiyskyy-biznes; https://dailylviv.com/news/po lity ka/u- lvo vi- pokho va- ly-viddilen nya-alfa-banku-video-27847 (да та звернення 24.07.2022).
  • 19.       Під Раду принесли труну з трупом свині і вінки. URL: https://www.pravda.com.ua/news/2019/11/13/ 7231819/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 20.       У Маріуполі похоронне бюро подарувало «ДНР» труну з написом «Геть з міста!» URL: https://www.unian.ua/society/925924-u-mariupoli-pohoronne-byuro-podaruvalo-dnr-trunu-z-napisom-get-z-mista-foto.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 21.       У Черкасах похоронні бюро рекламують надгробками Януковича і Азарова. URL: https://life.pravda.com.ua/society/2014/04/16/163948/ (дата звернення 04. 03.2025).
  • 22.       На Черкащині виготовили могильні плити для Си моненка, Царьова та Пшонки. URL: https://tsn.ua/tsikavinki/na-cherkaschini-vigotovili-mogilni-pliti-dlya-simonenka-carova-ta-pshonki-348278.html (дата звернення 04.03.2025).
  • 23.       У Запоріжжі встановили могильний пам’ятник володимиру путіну. URL: http://1news.zp.ua/u-za po- rizh zhi-vstanovili-mogilnij-pamyatnik-volodimiru-putinu-foto/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 24.       Мешканці Ладижина встановили путіну надгробок над «могилою». URL: https://misto.vn.ua/vijna/me shka nci-ladizhina-vstanovili-putinu-nadgrobok-nad-mogiloyu/ (дата звернення 04.03.2025).
  • 25.       Свято наближається. URL: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%D0%A1%D0%B2%D1%8F%D1%82%D0%BE+%D0%BD%D0%B0%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B6%D0%B0%D1%94%D1%82%D1%8C%D1%81%D1%8F (дата звернення 04.03.2025).

читати публікацію»

Наші автори
Демоніум бойків: категорії «нечистих» покійників
Особливості традиційних демонологічних уявлень бойків про так званих нечистих («безпірних») мерців; на основі польових матеріалів та етнологічної літератури виділяється низка їх категорій; аналізуються особливі прикмети, риси поведінки та функції цих персонажів народної демонології.
Читати »

Хто ж записав «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї Волинської губернії»?
На основі аналізу наукового доробку і творчого шляху Василя Доманицького доводиться: дослідник ніколи не відвідував Рівненський повіт Волинської губернії, отже й не збирав етнографічні та фольклорні матеріали на його території. «Народнїй калєндар у Ровенськім повітї…» та інші етнографічні праці, що стосуються традиційно-побутової культури населення цього краю, вчений підготував на основі народознавчих джерел, які в середині XIX ст. зібрав Василь Абрамович — священик села Яполоті, нині Костопільського району Рівненської області.
Читати »

Особистісно-духовний розвиток засобами образотворчого мистецтва
У статті розглядається проблема втілення образу матері у творах образотворчого мистецтва з точки зору впливу на різні напрями особистісно-духовного розвитку людини. Зокрема, образ матері представлено у міфологічному, сакральному, мистецькому аспектах через репрезентацію відповідних творів образотворчого мистецтва (іконопис, живопис, скульптура). Зміст статті може успішно використовуватися студентами і викладачами різноманітних навчальних закладів у підготовці та проведенні занять з образотворчого мистецтва, а також у факультативній та позаурочній роботі.
Читати »